Storing standkachel

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Storing standkachel

· 
Posted: 27.11.2014 - 10:43  ·  #16
Quote door 1-wiel

Welke?
als het met het toerental van de ventilator te maken heeft, moet je deze vervangen

CEM5F4F, zie bijlage. Ik denk dat ie gewoon vol roet zit. Als ik twee timers 5 minuten na elkaar zet slaat hij de tweede keer wel aan. De eerste keer ook, maar dan gaat hij na een minuut of twee weer uit. Afijn, dit weekend nogmaals de bumper eraf, en iets vroeger beginnen. Misschien krijg ik het klusje dan wel af voor donker. Mocht dat niet lukken, dan begrijp ik dat ik de koelwaterslangen kan koppelen met een 17mm stukje en gewoon rijden?

Ik moet zondag nl. een endje weg.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 27.11.2014 - 11:53  ·  #17
Kunt slangen inderdaad koppelen en dan zonder standkachel rijden.
Succes
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2014 - 20:03  ·  #18
Vandaag uitgebouwd. Jij had gezegd imbusboutjes aan de binnenkant. Ik niet nagedacht, had geen krom imbussleuteltje. Wel tienduizend bitjes, maar kwam er niet bij. Heb dus wel alles gecheckt en schoongemaakt waar ik bij kon: gloeispiraal met schuurpapier, remmenreiniger en contactspray, vlamsensor eruit getrokken en gereinigd.

Vervolgens alles gecheckt: waterpomp doet t, gloeispiraal doet t goed, zuurstoftoevoer en fan doen t goed. Kortom: alles zou moeten werken.

Eerste test: sloeg aan, pruttelde, sloeg af. Tweede test: ging goed. Derde test na afkoelen: gaat goed.

dus er zijn nu een paar mogelijkheden: a. het is opgelost. B: het is niet opgelost.

In geval B begin ik het brandstofcircuit te verdenken. En dan niet eens de pomp, want die doet het gewoon goed, maar eigenlijk de LPG installatie of mijn brandstoffilter (dat moet nl. nodig vervangen worden).

Ik heb langzaam de theorie ontwikkeld dat als hij op LPG loopt er misschien te weinig benzine in de pijp zit, kortom: blaast eerst het pijpje leeg, dan is er even niets, en slaat hij af, en bij de tweede poging weer wel goed. Ik heb net mn auto uitgezet op benzine, en datn slaat de standkachel gewoon aan.

Nou weet ik dat de standkachel een eigen pomp heeft, maar waar zit deze in het circuit? Voor of na het brandstoffilter? En wat gebeurt er als de benzinepomp voor de motor wordt uitgeschakeld? Heeft dat invloed op de leidingen voor de standkachel? In dat geval is t nl. vrij simpel: bij oprijden van de oprit gewoon even overschakelen op benzine.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2014 - 21:54  ·  #19
Brandstofpomp van de standkachel zit rechts onder de auto, deze pompt de brandstof vanuit de tank door een eigen leiding richting standkachel. Zit geen filter oid tussen.
Het maakt dus niet uit of je op lpg of benzine rijd..

Het brandstofregelventiel in de standkachel zou het probleem kunnen zijn.
Je kunt brandstofreiniger in de benzinetank doen en de standkachel meerdere keren langdurig kunnen inschakelen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2014 - 22:34  ·  #20
Hij staat al met tussenpozen 2 uur te draaien. Zal nog ff flesje wynns erbij mikken. En hij warmt m beter door dan hij eerst deed. Dat ook.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2014 - 23:11  ·  #21
Dan heeft hetgeen je er tot nu toe aan gedaan hebt toch geholpen :happy: .
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.12.2014 - 11:26  ·  #22
Maar niet genoeg helaas. Moet m twee keer starten om m te laten werken. NOu ja, hij doet t iig. Als t iets warmer is maar weer de bumper eraf en het ventiel schoonmaken en/of vervangen. grrr.
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.09.2017 - 13:27  ·  #23
Even het stof van deze standkachel afblazen.

Ik heb ook een CEM-5F4F error op mijn standkachel, dus ik verdenk dat de vlamsensor vol met roet zit. Moet de hele standkachel er onder uit om er bij te kunnen? Of is dat sowieso handig om het hele apparaat schoon te maken?
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.09.2017 - 21:39  ·  #24
tJA MIJN STANDKACHEL uitgelezen vandaag en dan blijft alleen de brandstofpomp over. Die hoor je niet tikken.
Die pomp wordt aangestuurd tbv de standkachel en ik denk dat mogelijk in de elektronische aansturing iets niet goed gaat.
Wie weet raad.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2017 - 06:40  ·  #25
@bover, Ik weet raad.

Gisteren bij Volvotune geweest? 😇

Als de brandstofpomp het niet doet:
Pomp zelf aansturen met vida, doet hij het dan ook niet, pompje defect, OF,
Oververhittingsthermostaat defect, dit is een veiligheid die de spanning naar de brandstofpomp onderbreekt, eenvoudig te testen en te verhelpen. Nieuw onderdeel moet gesoldeerd/oid worden in de bekabeling van de standkachel. Skandix levert ze ook, zie foto.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2017 - 06:46  ·  #26
@Tenck.

Voorbumper eraf en dan Kun je er bij, makkelijker om dan de kachel los te halen, maar de waterslangen aangesloten te laten, scheelt werk en knoeien met koelvloeistof.
Zie oudere berichten voor schoonmaak,demontage etc
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 09.09.2017 - 08:41  ·  #27
Quote door 1-wiel

@Tenck.

Voorbumper eraf en dan Kun je er bij, makkelijker om dan de kachel los te halen, maar de waterslangen aangesloten te laten, scheelt werk en knoeien met koelvloeistof.
Zie oudere berichten voor schoonmaak,demontage etc

Dank je wel!
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2017 - 10:54  ·  #28
Quote door 1-wiel

@bover, Ik weet raad. Gisteren bij Volvotune geweest? 😇

Als de brandstofpomp het niet doet:
Pomp zelf aansturen met vida, doet hij het dan ook niet, pompje defect, OF,
Oververhittingsthermostaat defect, dit is een veiligheid die de spanning naar de brandstofpomp onderbreekt, eenvoudig te testen en te verhelpen. Nieuw onderdeel moet gesoldeerd/oid worden in de bekabeling van de standkachel. Skandix levert ze ook, zie foto.

++++++++++
Ha Wil. Ja ik stond vrijdagochtend mijn olie te verversen op de brug van Obbe. Kubba stelde vast dat pompje brandstof weigerde. Ik hoorde belende getik van pompje niet.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 02.10.2017 - 10:32  ·  #29
Gisteren ben ik in de weer geweest om mijn CEM-5F4F te verhelpen. Zonder succes, de vlamsensor was nog hartstikke schoon.

Dus ik moet nu gaan afstrepen:

- Gloeispiraal werkt (getuige de blaar op mijn vinger).
- Brandstofpomp achter werkt, die tikt gewoon netjes.
- Ventilator werkt, als ik probeer op te starten voel ik een windje uit de uitlaat komen. ik heb alleen de branderunit niet uit elkaar gehaald om dit te verifieren.
- Waterpomp heb ik vorig jaar vervangen en die gaf een andere error toen die stuk was.

Je ruikt trouwens wel onverbrande diesel uit de uitlaat. Mijn vermoeden is dat de brandstofregelaar stuk is. Kan deze redenatie kloppen?

Ik zat in Vida te kijken, maar daar wordt geen onderdeelnummer gegeven, maar het zou 3731100 voor een XC70 MY 2004 moeten zijn?
Lynx67
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 02.10.2017 - 17:50  ·  #30
Quote door Tenck

Gisteren ben ik in de weer geweest om mijn CEM-5F4F te verhelpen. Zonder succes, de vlamsensor was nog hartstikke schoon.

Dus ik moet nu gaan afstrepen:

- Gloeispiraal werkt (getuige de blaar op mijn vinger).
- Brandstofpomp achter werkt, die tikt gewoon netjes.
- Ventilator werkt, als ik probeer op te starten voel ik een windje uit de uitlaat komen. ik heb alleen de branderunit niet uit elkaar gehaald om dit te verifieren.
- Waterpomp heb ik vorig jaar vervangen en die gaf een andere error toen die stuk was.

Je ruikt trouwens wel onverbrande diesel uit de uitlaat. Mijn vermoeden is dat de brandstofregelaar stuk is. Kan deze redenatie kloppen?

Ik zat in Vida te kijken, maar daar wordt geen onderdeelnummer gegeven, maar het zou 3731100 voor een XC70 MY 2004 moeten zijn?

Het artikelnummer wat je aangeeft is het juiste. Bij mij rookte de standkachel enorm (te veel brandstof) brandstofregelaar vervangen en hij werkt weer als een nieuwe! € 89,50 + € 6,95 verzendkosten bij Parst4Swedes.nl

Selected quotes for multi-quoting:   0