Stotter tijdens rijden op cruise control

 
 
 
 
 
jurgenpos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 41
Berichten: 65
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 21.07.2013 - 20:44  ·  #31
Merci Bidgog, ik ga triple bas maar eens een berichtje sturen :D
jurgenpos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 41
Berichten: 65
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 23.07.2013 - 10:08  ·  #32
Een dezer dagen wordt de Volvo uitgelezen met de hulp van Bas! :D

Zijn er zaken waar Bas en ik tijdens het uitlezen nog specifiek op kunnen letten/naar kunnen kijken? Natturlijk zien we welke foutcodes er misschien zijn, maar er is heel veel meer te zien met een Dice en Vida.

Wellicht naar specifieke waarden van het een of ander?
Jan480
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 830
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 23.07.2013 - 12:15  ·  #33
Quote door jurgenpos

Nog iets vergeten:

@ Jan480 en Marc: hebben jullie ook een eens uitgeprobeerd om zoveel mogelijk de elektrische verbruikers ui te zetten?

De originele Volvo accu die er nu trouwens inzit is een 60 Ah met 520 SAE zou deze wellicht iets aan de zwakke kant zitten?



Nee, zal het eens testen binnenkort... airco uit is nu geen pretje overigens :D
jurgenpos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 41
Berichten: 65
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 26.07.2013 - 18:46  ·  #34
Vanmorgen is de Volvo uitgelezen met behulp van Bas, waarvoor nogmaals dank!

Naast een tweetal echte storingsmeldingen CEM-6A01 en CEM-6A02 portier L+R ontgrendeld werd er ook opgegeven dat het CAN-bussysteem gecontroleerd moest worden op kortsluitend vanwege de trage werking?!

Afijn, de speurtocht begint:

Op het forum zijn er een aantal gevallen bekend waarbij de achterportieren problemen veroorzaken als ze in of uit de vergrendeling moeten. Verschillend van defecte sloten tot een AB die de boel liep te verzieken sprong er eentje uit: er was iemand die last had van allerlei spookverschijnselen (spiegels die uit zichzelf bewogen, elektrische stoelen die het nodig vonden om een andere positie aan te nemen o.O ) die uiteindelijk terug te leiden waren naar relais die de boel liepen te verstoren.

Aangezien mijn AB prima werkt en de portieren ook echt op- of af het slot gaan als ik de AB gebruik verdenk ik deze het minst. En omdat ik weet dat een elektrische storing met dezelfde oorzaak zich op verschillende manieren kan uiten gaan mijn gedachten nu uit naar defecte relais…

Een relais dat de boel loopt te verzieken kan kortsluiting veroorzaken en dat zou dan direct de derde melding verklaren.
Ik denk dat ik in eerste instantie maar eens de relais ga vervangen alvorens ik toch de portierbekleding ga loshalen.

Of heeft iemand nog tips/aanvullingen?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 26.07.2013 - 19:04  ·  #35
Quote door jurgenpos

Vanmorgen is de Volvo uitgelezen met behulp van Bas, waarvoor nogmaals dank!

Naast een tweetal echte storingsmeldingen CEM-6A01 en CEM-6A02 portier L+R ontgrendeld werd er ook opgegeven dat het CAN-bussysteem gecontroleerd moest worden op kortsluitend vanwege de trage werking?!

Afijn, de speurtocht begint:

Op het forum zijn er een aantal gevallen bekend waarbij de achterportieren problemen veroorzaken als ze in of uit de vergrendeling moeten. Verschillend van defecte sloten tot een AB die de boel liep te verzieken sprong er eentje uit: er was iemand die last had van allerlei spookverschijnselen (spiegels die uit zichzelf bewogen, elektrische stoelen die het nodig vonden om een andere positie aan te nemen o.O ) die uiteindelijk terug te leiden waren naar relais die de boel liepen te verstoren.

Aangezien mijn AB prima werkt en de portieren ook echt op- of af het slot gaan als ik de AB gebruik verdenk ik deze het minst. En omdat ik weet dat een elektrische storing met dezelfde oorzaak zich op verschillende manieren kan uiten gaan mijn gedachten nu uit naar defecte relais…

Een relais dat de boel loopt te verzieken kan kortsluiting veroorzaken en dat zou dan direct de derde melding verklaren.
Ik denk dat ik in eerste instantie maar eens de relais ga vervangen alvorens ik toch de portierbekleding ga loshalen.

Of heeft iemand nog tips/aanvullingen?


Ik denk dat je met deze beredenering weleens heel goed kunt zitten Jurgen. Echter zou een dergelijke melding ook nog weg kunnen komen door een motortje dat doorloopt. ;) Echter denk ik dat jij gelijk krijgt met je stelling! ;)
jurgenpos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 41
Berichten: 65
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 26.07.2013 - 19:15  ·  #36
Nou..... ik hoor geen motortje doorlopen of iets dergelijks.

Als ik naar de REM module ga kijken check ik natuurlijk direct de stekkerverbindingen e.d. Maar ik verwacht het echt in die hoek te moeten zoeken.
Renate1976
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 26.07.2013 - 19:23  ·  #37
Quote door Marc W

Is het alleen met rijden op cruise controle? Bij mij gebeurt het ook als de motor kracht moet leveren( zoals nu in de bergen tijdens onze vakantie) en als ik op een constante snelheid rij zonder cruise controle. Doet dit zowel op benzine als gas en alleen( zover ik nu kan beoordelen) met de clima controle aan. Het rare is dat de vorige v70 het ook had.


Ik heb ook een soort van inhouden achtig iets, als ik de airco aan heb....

airco uit niets aan de hand, en ff snel inhalen met airco aan kan ik ook wel vergeten, dan is het een oud wijf!!
jurgenpos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 41
Berichten: 65
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 26.07.2013 - 19:29  ·  #38
Is bij mij ook wel een enkele keer gebeurd. Ik heb het vooral gemerkt terwijl ik met de cruise control aan reed en vervolgens op het gas ging om in te halen dan begon hij ook te stotteren..

Uitlezen is een goede eerste stap om de denkrichting te bepalen. Het kan iets mechanisch of elektrisch zijn. Vervolgens zijn er op dit forum genoeg knappe koppen voor hulp :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 27.07.2013 - 01:19  ·  #39
In het geval Jurgen... Ik ben het met je eens. Echter heb ik met de Classic een doorlopend motortje gehad. Ondanks dat ik er op lette heb ik hem nooit gehoord. Je beredenering is goed. Dus eerst maar die hoek. ;) Renate, ik denk dat dit eerder aan de cruise als AC-verbindingen ligt. Een AC-climate controle voel je normalerwijze echt niet! Dus uitlezen lijkt me inderdaad de beste optie. Was je toch eens naar een Stammtisch- of sleutel event gekomen... Dan had je dit al geweten. Wellicht toch een idee voor de toekomst! ;)
Renate1976
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 29.07.2013 - 11:55  ·  #40
Quote door Trissy1979

In het geval Jurgen... Ik ben het met je eens. Echter heb ik met de Classic een doorlopend motortje gehad. Ondanks dat ik er op lette heb ik hem nooit gehoord. Je beredenering is goed. Dus eerst maar die hoek. ;) Renate, ik denk dat dit eerder aan de cruise als AC-verbindingen ligt. Een AC-climate controle voel je normalerwijze echt niet! Dus uitlezen lijkt me inderdaad de beste optie. Was je toch eens naar een Stammtisch- of sleutel event gekomen... Dan had je dit al geweten. Wellicht toch een idee voor de toekomst! ;)


Ik heb het NIET op de cruise controle en hij is uitgelezen,
misschien toch de koppeling van de ac laten afstellen?!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 29.07.2013 - 23:34  ·  #41
Of gewoon een vacuumprobleempje? Als er iets met die AC niet in orde is moet er op zijn minst een melding komen bij uitlezen lijkt me...
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 06.08.2013 - 11:47  ·  #42
Ik herken dat lichte gestotter met CC aan wel een beetje, maar ervaar het niet als heel storend.
Bij mij doet het zich vooral voor als je op kruissnelheid zit, zo rond de 110. Dan lijkt het alsof hij heel kort even inhoudt, maar ik heb meer het idee dat je op een snelheid zit waarbij de motor net niet voldoende vermogen hoeft te leveren (lage toeren) om de trein in beweging te houden en dat 'ie kortstondig gas terugneemt om hem netjes op de ingestelde snelheid te houden. Het is hetzelfde gevoel als je zelf je voet even van het gas haalt. Zet ik de CC vast op 140, dan heb ik er geen "last" van, dan moet 'ie wat harder werken (meer toeren maken) om de boel op gang te houden.
Kom ik in de buurt van een vrachtwagen en kom ik in zijn slipstream, dan merk ik het nog meer, dan voel je duidelijker dat hij in gaat houden (gas terugneemt)

Heb je dit met de CC aan op meerdere snelheden geprobeerd?
Overigens heb ik eigenlijk altijd wel de airco aan, dus het kan ook zijn dat het in-/uitschakelen van de airco wat fluctuaties geeft in de spanning en daardoor het motorvermogen wat hikt, maar mijn gevoel zegt dat het met snelheid, rijwind ed te maken heeft.
jurgenpos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 41
Berichten: 65
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 06.08.2013 - 22:09  ·  #43
Ik heb het met verschillende snelheden geprobeerd, bij 80 of 200 km/h maakte geen verschil.

Een opmerking die je maakt intrigeert mij. Dat je het merkt bij een slipstream begrijp ik niet helemaal, je motor draait nog steeds hetzelfde aan toeren en hier zou je logischerwijs geen ander gedrag verwachten. Omdat de motor zich automatisch zou moeten aanpassen aan de iets mindere luchttoevoer. Wat merk je precies als je achter een vrachtwagen rijd? Stotter de auto ook als je op het gas gaat?

V.w.b. mijn issue: Van de week heb ik twee relais besteld die bestemd zijn als vervanging voor de relais van de achterportiersloten. De storingsmeldingen die ik heb, hebben een grote kans dat ze hierdoor worden veroorzaakt.
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 08.08.2013 - 13:27  ·  #44
nav Arnold_w even inhaken hierop. Ik heb heel lang last gehad van een lichte stotter/schudden tijden het rijden op de CC en constant gas geven (optrekken volledig uitgesloten bij mij). Ik heb veel zaken als verdacht gezien maar het bleek uiteindelijk de intercooler te zijn die het veroorzaakte. In het begin was ie waarschijnlijk een beetje lek maar na verloop van tijd toch behoorlijk gescheurd. Na vervanging had ik geen last meer van het schokken, ik had er 20000km mee doorgereden. Het is welliswaar een diesel, maar ik keek naar de injectoren/motorsteunen/LMM. Overigens kreeg ik via VIDA geen meldingen, maar kreeg ik de melding dat er een te lage druk was.....
Gezien je zoektocht wellicht een puntje om eens naar te kijken (je hebt een 2.4T lees ik, met waarschijnlijk een intercooler).

Succes met dit verveldende puntje
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Stotter tijdens rijden op cruise control

 · 
Posted: 09.08.2013 - 06:59  ·  #45
Met gewoon voet op het gas heb ik er geen "last" van, maar alleen als hij op CC rijdt dan merk ik wel eens dat 'ie kortstondig in lijkt te houden, maar dan alleen bij lagere snelheden, zo rond de 100. Zoals ik al aangaf komt het gevoelsmatig over of je zelf met het gaspedaal speelt. Ik denk dat ik het verschil ervaar omdat het bij CC lijkt alsof iemand anders het doet en als je zelf het gas loslaat ben je je er meer van bewust.
Misschien heb ik het hier wel over een andere ervaring dan die jij hebt jurgenpos, het is bij mij niet irritant ofzo.

Met slipstream bedoel ik dat wanneer je hierin terecht komt je wordt meegezogen, waardoor de motor minder vermogen hoeft te leveren en er dus minder gas gegeven kan worden om dezelfde snelheid te handhaven. Ik merk dat het meest als je schuin achter een vrachtwagen zit tijdens het inhalen. De luchtweerstand wordt dan even minder en de CC reageert er dan meteen op. Soms gaat dat niet heel geleidelijk, maar voelt het als korte stootjes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0