Vanmorgen is de Volvo uitgelezen met behulp van Bas, waarvoor nogmaals dank!
Naast een tweetal echte storingsmeldingen CEM-6A01 en CEM-6A02 portier L+R ontgrendeld werd er ook opgegeven dat het CAN-bussysteem gecontroleerd moest worden op kortsluitend vanwege de trage werking?!
Afijn, de speurtocht begint:
Op het forum zijn er een aantal gevallen bekend waarbij de achterportieren problemen veroorzaken als ze in of uit de vergrendeling moeten. Verschillend van defecte sloten tot een AB die de boel liep te verzieken sprong er eentje uit: er was iemand die last had van allerlei spookverschijnselen (spiegels die uit zichzelf bewogen, elektrische stoelen die het nodig vonden om een andere positie aan te nemen

) die uiteindelijk terug te leiden waren naar relais die de boel liepen te verstoren.
Aangezien mijn AB prima werkt en de portieren ook echt op- of af het slot gaan als ik de AB gebruik verdenk ik deze het minst. En omdat ik weet dat een elektrische storing met dezelfde oorzaak zich op verschillende manieren kan uiten gaan mijn gedachten nu uit naar defecte relais…
Een relais dat de boel loopt te verzieken kan kortsluiting veroorzaken en dat zou dan direct de derde melding verklaren.
Ik denk dat ik in eerste instantie maar eens de relais ga vervangen alvorens ik toch de portierbekleding ga loshalen.
Of heeft iemand nog tips/aanvullingen?