D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 
 
 
 
 
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 18.06.2019 - 21:17  ·  #16
uhmmm remmen zitten bij 1e keer remmen best ver onderin (al remt ie goed) bij 2e keer remmen zit de rem veel hoger en voor mijn gevoel remt ie dan ook beter.

hoe / waar dan te zoeken? rembekrachtiger, membraam???
te repareren of moet er dan nieuwe rembekrachtiger in?
dure grap?

of is t dan de vacuumpomp?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 18.06.2019 - 21:45  ·  #17
Quote door Ruspek

uhmmm remmen zitten bij 1e keer remmen best ver onderin (al remt ie goed) bij 2e keer remmen zit de rem veel hoger en voor mijn gevoel remt ie dan ook beter.

hoe / waar dan te zoeken? rembekrachtiger, membraam???
te repareren of moet er dan nieuwe rembekrachtiger in?
dure grap?

of is t dan de vacuumpomp?


Wat jij aangeeft over het remmen is ergens onlogisch.
Hoe dieper het rempedaal, des te meer remkracht op de remklauwen en meer stopkracht. Als jij aangeeft dat het pedaal in hogere stand beter remwerking heeft, betekent mechanisch / hydraulisch dat de wagen met minder druk beter remt. Dat kan feitelijk niet. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.

Of de rembekrachtiger goed werkt kan je voelen door inderdaad een paar keer achter elkaar de rem in te trappen. Te pompen op het pedaal. Stilstaand dan wel.... Wel zo veilig.

Als het pedaal dan hard is, houd je hem ingedrukt. Als goed is zakt het pedaal dan langzaam dieper weg richting de vloer. Dit is de bekrachtiger die zijn werk doet. Stationair lopend moet hij op vergelijkbaar niveau komen als bij de 1e trap.

Zo niet, zo ik verder kijken naar de bekrachtiger.

Dan kan je de vacuumslang vanaf de bekrachtiger opzoeken in de motorruimte. Door hem met een griptang af te klemmen kan je vervolgens controleren of dit effect heeft op het plopgeluid uit het carter. Ben je dit dan kwijt heb je 2 sterke aanwijzingen dat je bekrachtiger lek is en je vacuumpomp overuren laat maken.

Klem je bekrachtiger af en de toevoer naar de motorsteunen én de toevoer naar de TCV, en je hoort nog steeds plop plop is je membraam van de pomp lek.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 19.06.2019 - 01:46  ·  #18
bij mijn d5 euro 3 was destijds bij 430k de turbo aan de beurt.
maar ik zou inderdaad eerst even het testje doen met de olievuldop om een vacuumlek uit te sluiten.
en ik zou ook niet zomaar klakeloos de turbo vervangen aangezien dat dure dingen zijn, eerst zeker weten dat dat het echt is.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 21.06.2019 - 16:21  ·  #19
zo, alles nagekeken. alle vacuumslangetjes bekeken en goed bevonden.
als oliedop eraf is blijft hij als een oude boot klinken maar euvel is wel verholpen.

De boost control valve (degene die op de motor zit en de wastegate aanstuurt) was kapot. liet altijd lucht door.
Is wel een dure jongen: ca 160 euro.
gelukkig had lokale garage nog een 2e handsje liggen van een VW. ander nummer maar past allemaal gewoon en storingen zijn opgelost.

Dat ie nog wel als ene oude boot klinkt.....tsja dat is dan maar niet anders. Er zijn nl. geen vacuum lekken ontdekt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 21.06.2019 - 17:47  ·  #20
Mooi dat het opgelost is. Toch vreemd dat het bootgeluid blijft. Bij mijn vorige V70 (euro 4) was het geluid compleet anders (geen plopplopplop meer) nadat ik de vacuum issues van de motorsteunen had opgelost (motorsteunen vervangen). Helaas heb ik het bij mijn huidige V70 (met hetzelfde blok, maar geen vacuumsteunen meer) ook dus daar moet ik ook eens mee aan de slag...
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 21.06.2019 - 20:30  ·  #21
Quote door Bolbo

Mooi dat het opgelost is. Toch vreemd dat het bootgeluid blijft. Bij mijn vorige V70 (euro 4) was het geluid compleet anders (geen plopplopplop meer) nadat ik de vacuum issues van de motorsteunen had opgelost (motorsteunen vervangen). Helaas heb ik het bij mijn huidige V70 (met hetzelfde blok, maar geen vacuumsteunen meer) ook dus daar moet ik ook eens mee aan de slag...


Kan bij die van jou alleen het membraam van de pomp of rembekrachtiger zijn.
Verder niks op vacuum.

Ik heb een handgeschakelde, dan heb je nog een omloop klepje op de EGR koeler.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 21.06.2019 - 20:31  ·  #22
Quote door Ruspek

zo, alles nagekeken. alle vacuumslangetjes bekeken en goed bevonden.
als oliedop eraf is blijft hij als een oude boot klinken maar euvel is wel verholpen.

De boost control valve (degene die op de motor zit en de wastegate aanstuurt) was kapot. liet altijd lucht door.
Is wel een dure jongen: ca 160 euro.
gelukkig had lokale garage nog een 2e handsje liggen van een VW. ander nummer maar past allemaal gewoon en storingen zijn opgelost.

Dat ie nog wel als ene oude boot klinkt.....tsja dat is dan maar niet anders. Er zijn nl. geen vacuum lekken ontdekt.


Nice! Power!!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 21.06.2019 - 23:57  ·  #23
Als het vacuumsysteem verder 'klopt' maar het ploppen uit de oliedop blijft, dan zijn (of zeg ik nu iets geks?) je vacuum-motorsteunen zelf misschien lek?

Simpel te testen door ze vacuum te zuigen en te kijken of die vasthoudt.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 24.06.2019 - 17:12  ·  #24
Blijkt toch niet zo opgelost als ik had gedacht.

Stottert/ hikt dus nog steeds bij constante snelheid.
Turbo komt wel goed in.

Samen met plop geluid toch nog iets in vacuum. Maar wat?

Motorsteunen zijn nog geen jaar geleden vervangen. Ook maakt het geen verschil in geluid als ik slangetje naar de steunen afsluit.

Wat houden we dan nog over?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 24.06.2019 - 18:03  ·  #25
Quote door Ruspek

Blijkt toch niet zo opgelost als ik had gedacht.

Stottert/ hikt dus nog steeds bij constante snelheid.
Turbo komt wel goed in.

Samen met plop geluid toch nog iets in vacuum. Maar wat?

Motorsteunen zijn nog geen jaar geleden vervangen. Ook maakt het geen verschil in geluid als ik slangetje naar de steunen afsluit.

Wat houden we dan nog over?


De slangen zelf Ruben.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 24.06.2019 - 18:05  ·  #26
Je kunt even kijken wat de retour van de tweedehandsjes is?

En ik zou toch even de drukregelaar met vida bekijken.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 24.06.2019 - 19:36  ·  #27
Quote door JJM

Je kunt even kijken wat de retour van de tweedehandsjes is?

Wat bedoel je hiermee?

En ik zou toch even de drukregelaar met vida bekijken.


Hoe dan? Wat kan ik zien en waar te zoeken?

Heeft iemand de onderdeelnummers van de slangen en hulpstukjes?
(Of diameter)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 25.06.2019 - 06:29  ·  #28
Ik bedoel de retourdiesel vd verstuivers. Daar heb je setjes voor, maar je kunt er ook 5 transparante slangetjes op zetten. Dan heb je een idee zeg maar.

Kan trouwens ook met vida: ECM, storing zoeken, autocomminicatie, geavanceerd: verstuiver lektest.

En in vida kun je daar ook kijken hoeveel stroom er door de drukregelaar gaat. Als dat teveel schommelt, loopt je motor niet lekker.

In welke omgeving woon je? Ik wil rustig meekijken. Omgeving Rotterdam.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 25.06.2019 - 06:46  ·  #29
Ah zo,
Retourtjes kan ik wel ff doen, setje kan ik bij onze garage lenen.
En de drukregelaar zal ik bekijken.

Maar dat staat weer los van vacuüm?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5 stottert licht, weinig power, stationair brom; oftewel: niet lekker

 · 
Posted: 25.06.2019 - 08:54  ·  #30
Quote door Ruspek

Samen met plop geluid toch nog iets in vacuum. Maar wat?
Motorsteunen zijn nog geen jaar geleden vervangen. Ook maakt het geen verschil in geluid als ik slangetje naar de steunen afsluit.


Ik weet niet of jouw turbo vacuumgestuurd is of niet, maar als hij wel goed inkomt en het hikken is vóórdat de turbo inkomt, dan is het onwaarschijnlijk dat het daaraan ligt.
Toch, als je het plopgeluid wilt verhelpen (wat niet per se heel schadelijk is denk ik, de mijne reed en rijdt er prima mee) dan zou ik bij het begin beginnen: bij de vacuumpomp. Motor starten, oliedop eraf, pompaansluitingen afkoppelen en dan de vingers erop (evt rubber handschoenen aan al is de zuigkracht bij stationair niet enorm, zou ik denken). Wordt wel heet, dus best met koude motor doen. Als het ploppen stopt is je pomp goed (membraan en seals intact). Dan slang naar rembekrachtiger aansluiten en blijven luisteren: ploppen weg: die kant goed. En zo telkens een slangetje verder, totdat het systeem weer compleet is. Het ploppen moet dan ergens terugkomen, en daar zit dan het probleem.
Mijn vorige auto had ook een brom de eerste paar seconden na starten, dat lag wel aan het opbouwen van vacuüm. Ik had ook altijd een snoeihard rempedaal 's ochtends na een nachtje stilstaan. Als jij dat ook hebt, lees ook eens het topic getiteld "vacuüm terugslagklep vervangen" oid - zie zoekfunctie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0