Subwoofer aansluiten originele manier S80

Tips?

 
 
 
 
 
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 14.11.2018 - 14:50  ·  #16
Quote door Doeke Dobma

Volgens mij is dat (aftermarket) per definitie niet mogelijk omdat je gebruik maakt van het signaal van de speakerdraden. Als je op je radio de bas dus uit draait, krijgt de sub ook minder bas. Eigenlijk zou je dus een radio moeten hebben waarbij je frequentie cut-off kan instellen. Ik vermoed dat je dus hoe dan ook vast zit aan High-Low converters en de nadelen van die verbinding, zoals bovengenoemd.

Die stekker herken ik trouwens niet als een stekker voor een sub.


Hallo!

Het is vooral om te minimaliseren.
De S60 had ik bijna geen bas meer maar als je een goede high/low converter hebt (dus niet 1 van bol.com voor 15 euro) die kan het kleinste signaal opsporen en omzetten.

De S60 had standaard speakers en ik had dan orginele tweets ingebouwd samen met die sub en dat klonk geweldig puur omdat de midden/hoge tonen niet vervormd werden door de bas.

Aangezien deze S80 wel goede speakers af fabriek heeft wil ik het wel proberen en het gaat denk ik wel lukken.
Heb zitten brainstormen en ik denk dat ik wel een leuke oplossing heb die vrij simpel is maar daar kom ik nog op terug eerst even testen.
Deze week krijg ik een flink pakketje van onze vrienden Volvotech met het brand nieuwe bluetooth systeem, camera en handsfree setje en dan heb ik toch alles los liggen dan ga ik die sub ook even doen.

Als alles klaar is en werkt plaats ik een how to en natuurlijk kunnen jullie bij een meeting of tussendoor even komen luisteren :d

Groetjes Martijn
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 15.11.2018 - 19:55  ·  #17
Quote door martijnvankalkeren

Quote door Doeke Dobma

Volgens mij is dat (aftermarket) per definitie niet mogelijk omdat je gebruik maakt van het signaal van de speakerdraden. Als je op je radio de bas dus uit draait, krijgt de sub ook minder bas. Eigenlijk zou je dus een radio moeten hebben waarbij je frequentie cut-off kan instellen. Ik vermoed dat je dus hoe dan ook vast zit aan High-Low converters en de nadelen van die verbinding, zoals bovengenoemd.

Die stekker herken ik trouwens niet als een stekker voor een sub.


Hallo!

Het is vooral om te minimaliseren.
De S60 had ik bijna geen bas meer maar als je een goede high/low converter hebt (dus niet 1 van bol.com voor 15 euro) die kan het kleinste signaal opsporen en omzetten.

De S60 had standaard speakers en ik had dan orginele tweets ingebouwd samen met die sub en dat klonk geweldig puur omdat de midden/hoge tonen niet vervormd werden door de bas.

Aangezien deze S80 wel goede speakers af fabriek heeft wil ik het wel proberen en het gaat denk ik wel lukken.
Heb zitten brainstormen en ik denk dat ik wel een leuke oplossing heb die vrij simpel is maar daar kom ik nog op terug eerst even testen.
Deze week krijg ik een flink pakketje van onze vrienden Volvotech met het brand nieuwe bluetooth systeem, camera en handsfree setje en dan heb ik toch alles los liggen dan ga ik die sub ook even doen.

Als alles klaar is en werkt plaats ik een how to en natuurlijk kunnen jullie bij een meeting of tussendoor even komen luisteren :d

Groetjes Martijn

Ik ben benieuwd. Maar geluid (=frequenties) die er niet zijn, kan zo'n high/low converter er ook niet bij toveren. Hooguit dat het ding erg 'strak' filtert en er een dikke gain op zit om zo de boel weer een beetje op te schroeven.
Maar hoe dan ook, een sub zal altijd helpen!
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 29.11.2018 - 18:17  ·  #18
My 2 cents, ik heb een aftermarket radio erop zitten en heb uiteindelijk een high to low level input gekocht bij ome Ali. Afgetakt van de hoedenplank speakers in mn S80 en een Subwoofer in de grote achterbak. Ondanks dat het standaard geluid goed is, mistte ik net de "oomph" die een woofer wel kan geven.

Linkje: www.aliexpress.com/item/Car-Au…53502.html

High Level to Low Lever Converter by Andy Ramdin, on Flickr

En deze sub zit in de achterbak, aangesloten met de RCA pluggen uiteraard.

Hifonics HFI250a MKII Subwoofer by Andy Ramdin, on Flickr

Hifonics HFI250a MKII Subwoofer by Andy Ramdin, on Flickr

Hifonics HFI250a MKII Subwoofer by Andy Ramdin, on Flickr
RoyS60T5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 34
Berichten: 58
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 17.03.2019 - 09:18  ·  #19
Ik heb bij mijn s60 ook een subwoofer aangesloten.
+ vanuit de accu in de koffer.
- ook vanuit de koffer op het plaatwerk.
Remote kabel getrokken naar de radio en aangesloten op de blauw/witte kabel.
Signaal heb ik een oude tulp kabel genomen en die gesoldeerd aan de hoedenplank speakers.

Ja, als je de bass op de radio versteld dan verstel je de bass op de sub gelijk mee. Ik zie dat als voordeel. Ik heb via het submenu de lage tonen op de voordeur speakers omhoog gezet en op de achter speakers juist omlaag om die iets te ontlasten. Verder de bass neutraal en toen de sub naar wens op de versterker afgesteld.

Het enige wat ik af en toe nog bijstel is als een nummer iets te veel oempf heeft het bass knopje net ietsje terug draai of bij oudere nummers die niet niet zoveel oempf hebben juist ietsje omhoog.
Hardeveld
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 29.05.2019 - 07:32  ·  #20
ik ben ook bezig een subwoofer aan te sluiten op de originele aansluiting.
voeding + en - is duidelijk, luidsprekersignaal links achter en rechtsachter als signaal voor de sub.

maar die aansluiting op de REM, zal vast voor signalering zijn.
Maar wat voor signaal staat hierop???
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 29.05.2019 - 12:33  ·  #21
Dat is een geschakelde massa.

Wat is het bouwjaar van je V70?

Overigens om verwarring te voorkomen, dit topic gaat over een nieuw type S80, jouw verhaal gaat over een V70 type 2.
Hardeveld
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 29.05.2019 - 15:36  ·  #22
ik dacht dat alle volvo's op dezelfde manier de subwoofer gekoppeld hadden... bouwjaar is 2004
geschakelde massa, dus geen geschakelde 12volt... zoals de meeste 3rd party subwoofers willen...?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 29.05.2019 - 20:28  ·  #23
Klopt, de Volvo ingenieur wilde een grapje uithalen met alle aftermarket tjoening boys en besloot de sub te laten in- en uitschakelen dmv een geschakelde massa. In de installatie handleiding staat duidelijk waar de bewuste pin zit, bij een facelift model. Jij hebt 2004 dus het kan zowel voor als na de facelift zijn. Van voor de facelift kan ie op 2 plaatsen in een bepaalde connector zitten, heb ik wel een foto van dacht ik.
Ik heb evt wel een connector met een stukje draad voor je, kun je je eigen draad aan solderen. Kun je het op de originele manier aansluiten :)
Hardeveld
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 30.05.2019 - 00:01  ·  #24
Als het een geschakelde massa is, zet ik wel een klein 12v relais in de sub, zodat deze inschakelt op een geschakelde massa ipv op geschakelde 12v.
Dank voor de info!
Ik had al een verloopkabel gemaakt van de volvo stekker voor sub, naar de sub die ik er in wil leggen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 30.05.2019 - 03:32  ·  #25
Ah, je gaat er een aftermarket sub inleggen? Of wat is precies het plan? Op de REM is vast wel een geschakelde plus te vinden.
Hardeveld
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten originele manier S80

 · 
Posted: 30.05.2019 - 11:52  ·  #26
had hier nog een pioneer sub liggen vanuit de andere v70, die wil ik overzetten. Maar ik wil deze volvo zo origineel mogelijk houden... en gelukt!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0