Tellerunit dood

 
 
 
 
 
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Tellerunit dood

 · 
Posted: 17.04.2016 - 15:22  ·  #16
Quote door fritsflow

Bij de Espace ging na elke 60.000km de turbo aan vellen. Een reparatie van € 3800 (en als je dan je mond open deed bij de Renault dealer kon het ineens voor de helft..) omdat de hele voorkant van de auto uit elkaar moest, voortrein er af, motorblok een stuk naar voren omdat de turbo achter de motor zat (2.0T). Dagen werk.
En dan ondanks uitgebreide garantie moest je zeuren voor vervangend vervoer. Maar er was meer ellende, met auto EN Renaut dealer. Voor mij was dat het teken om nooit meer frans te rijden en ook nooit meer nieuw. Je kunt wel denken dat je slim bent als je € 50.000 voor een nieuwe auto neer telt maar het is ongeveer het stomste wat je kunt doen. Geldt ook gewoon voor een nieuwe Volvo natuurlijk.

Wordt je inderdaad niet vrolijk van. Ik heb dezelfde ervaringen met de Peugeot 605. Was toen een auto van rond de 90.000 gulden.
Maar, zodra er coulance moet worden gegeven is ook Volvo niet thuis. Zeer slechte ervaringen daarmee.
fritsflow
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Tellerunit dood

 · 
Posted: 17.04.2016 - 15:42  ·  #17
Gelukkig zijn ze op leeftijd nog leuker ;-)
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Tellerunit dood

 · 
Posted: 17.04.2016 - 17:05  ·  #18
Moet wel zeggen dat een turbo wat extra vraagt van de bestuurder. Een turbo gaat het langste mee als er tenminste goede en schone olie in de motor zit en een turbo moet je uitrijden. Hiermee bedoel ik het volgende. Op het moment dat je dichtbij de plaats van bestemming aankomt moet je rustiger gaan rijden. Lagere toeren en rustiger op toeren laten komen. Ook moet je de motor niet direct afzetten. Laat deze nog even een moment rustig stationair draaien. Dit zorgt er voor dat je turbo veeeeeeeeel langer mee gaat. De turbo draait iets minder toeren en wordt iets beter gesmeerd bij afzetten.

Ik spreek uit ervaring. Ik ben naast de volvo in het bezit van een Nissan 200sx 1.8t stage 1 met 250pk uit 1989. Deze auto heeft normaal een turbodruk van 0.75 die van mij is doormiddel van een boostcontroller verhoogd naar 1bar. Ook heb ik een turbotimer in de auto zitten die doormiddel van de gereden snelheid etc berekend hoe lang de auto moet na lopen. Dit komt vaak neer op 1 a 2 minuten. De auto blijft dan ook na het verwijderen van de sleutel gewoon nog stationair lopen tot de tijd is verstreken. Helaas weten veel mensen dit niet en verslijten zo onnodig snel hun turbo. Enorm zonde van het geld voor zo'n kleine handeling.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tellerunit dood

 · 
Posted: 17.04.2016 - 21:37  ·  #19
Ik let er ook op, s ochtends rustig weg rijden, woon 2 km van de snelweg, altijd rustig invoegen, soms houdt dat in dat ik even achter een vrachtwagen zit omdat ik niet volgas de linkerbaan op wil, en pas na een minuut of 10 stevig gasgeven als ik dat wil.
En bij aankomst ook altijd t laatste stukje rustig aan (is ook in het dorp), niet boven de 2500 toeren.
fritsflow
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Tellerunit dood

 · 
Posted: 17.04.2016 - 21:46  ·  #20
Rustig warm rijden geldt natuurlijk voor elke auto maar inderdaad zeker voor een turbo.
Normaal gesproken rij ik "normaal" dwz dat niet constant de turbo wordt aangesproken.
Bij de Espace waren er 2 ontwerpfouten; 1 de turbo zit achter het blok en komt daardoor koeling tekort, 2 de auto was veel te zwaar voor een 2l blok met een turbo (170pk) waardoor de turbo vrijwel altijd flink werd belast.
Ik mag toch aan nemen dat je met een C70 2.4T na een rustige rit de motor niet nog 2 minuten hoeft te laten nalopen. Ik zie dat niet veel mensen doen in elk geval en heel problemen zijn er niet met die turbo motoren volgens mij.
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Tellerunit dood

 · 
Posted: 17.04.2016 - 22:10  ·  #21
Dit rustig stationair lopen heeft 2 doelen. Een turbo maakt veel toeren en zakt niet heel snel in toerental. Zodra je de motor uit zet wordt er geen olie meer rond gepompt in theorie zou de turbo dus heel even zonder olie kunnen draaien als deze nog een verhoogd toerental heeft. De theorieën rond de turbo lopen ook wel eens uit een. Mensen met een super sport auto met turbo geven vaak een keer gas net voordat de sleutel uit het contact wordt gehaald dit om even de oliedruk te verhogen. Dus tja wat de beste is durf ik niet te zeggen. In iedergeval rustig warm rijden en rustig uit zetten is het belangrijkste
Miyel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Tellerunit dood

 · 
Posted: 02.11.2019 - 23:47  ·  #22
Voor degene die dit topic bezoekt en naar antwoorden zoekt;
Vandaag van een 2005 V70 de radio er uit gehad, netjes met accu er af en er weer op met sleutel op stand 2. Na een hoop gekloot deed het ECC paneel het niet meer, evenals de tellerbak (instrumentenpaneel) en de koplampen.
Uitlezen zei; ECC (ECM), DIM en SRS modules niet bereikbaar; Alle zekeringen leken goed.

Bang gemaakt door dit forum vreesde ik dat de DIM of ECC gesoldeerd moesten worden etc..
Oplossing; Nu blijkt op de CEM, boven het rempedaal achter het schopbord, ook een rij zekeringen te zitten; Nr 10 (10A) kapot. Dit is wel zo'n kleintje, maar in ieder geval gelukkig een simpele oplossing voor een groot probleem!

Hoop dat iemand hier een keer voordeel uit haalt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0