Temperatuur

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 20.03.2013 - 21:43  ·  #16
Ik zal morgen eens opletten hoe snel de wijzer naar het midden gaat. Dat hij op 30% stond was wel toen het serieus vroor, een paar weken terug.
En toen ik pas met mooi weer smiddags in de file stond, bleef de wijzer ook netjes in de midden.
Waar zit de thermostaat?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 20.03.2013 - 22:15  ·  #17
Quote door Waltersan

Waar zit de thermostaat?


De dikke bovenste slang volgen, welke naar het blok, vlakbij de distributieriem loopt.
Aan het eind (blokkant) zit de thermostaat.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 20.03.2013 - 22:25  ·  #18
Gewoon vervangen dat ding!! :D Het is gemakkelijk te doen en het ding kost de kop niet! Je kan het voor die prijs maar beter zeker hebben. En Pepijn.... Met die snelheden heb je ook wel errug veel rijwind heh! :D Met deze winterse temperaturen zou ik dan zelfs niet meer dan 20% aangeven whahaha! :P

Groetjes,

Tristan
Kingrider
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 59
Berichten: 156
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 21.03.2013 - 12:55  ·  #19
Ik heb de thermostaat afgelopen januari vervangen, omdat 'ie het midden niet haalde.
Na het vervangen door een originele, blijft de wijzer weer keurig in de midden staan. Ongeacht de buitentemperatuur. Kosten €21,-.
Dus gauw vervangen is mijn advies.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 21.03.2013 - 21:45  ·  #20
Vandaag s goed opgelet; vanmorgen (-1 gr) en vanmiddag (5 gr), binnen 1 km komt de wijzer op het eerste streepje, dan duurt het zeker 10 minuten voordat hij op het 2de streepje komt, en blijft daar vrij lang hangen, vanmorgen bleef hij daar hangen tot dat ik op mijn werk was (26km), vanmiddag kwam de wijzer in het midden, omdat ik in de file stond, maar zodra ik weer ging rijden zakte de wijzer weer terug. ook nadat ik een boodschap had gedaan, motor gestart, wijzer in de midden, maar toen gaan rijden, en de wijzer ging weer terug (door de rijwind uiteraard).
ergo, tijd voor een nieuwe.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 21.03.2013 - 21:51  ·  #21
Lijkt me een goede conclusie @Waltersan.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 21.03.2013 - 22:19  ·  #22
wat is er te bedenken wat er schadelijk kan zijn voor de motor zelf? kan alleen bedenken dat het opwarmen langer duurt waardoor er meer brandstof door gaat dan nodig. een thermostaat gaat (bijna) altijd vast zitten in de 'open' stand.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 21.03.2013 - 22:31  ·  #23
Misschien meer black-sludge vorming? Onvolledige verbranding? Waterdamp die aanwezig blijft in de motor, omdat de motor onvoldoende warm wordt?
Geeert
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 11.07.2013 - 01:03  ·  #24
Quote door Waltersan

Vandaag s goed opgelet; vanmorgen (-1 gr) en vanmiddag (5 gr), binnen 1 km komt de wijzer op het eerste streepje, dan duurt het zeker 10 minuten voordat hij op het 2de streepje komt, en blijft daar vrij lang hangen, vanmorgen bleef hij daar hangen tot dat ik op mijn werk was (26km), vanmiddag kwam de wijzer in het midden, omdat ik in de file stond, maar zodra ik weer ging rijden zakte de wijzer weer terug. ook nadat ik een boodschap had gedaan, motor gestart, wijzer in de midden, maar toen gaan rijden, en de wijzer ging weer terug (door de rijwind uiteraard).
ergo, tijd voor een nieuwe.


Beste Waltersan,

Hierbij mijn recente ervaring die mogelijk hierbij aansluit:
Na het vervangen van de thermostaat bij mijn v70d5 MY05 bleek werd de motor warm binnen enkele km. Daarvoor leek het sterk op het gedrag wat je beschrijft. Een defecte thermostaat staat open, waardoor de koelwater flow onnodig hoog blijft en de motor niet helemaal opwarmt, ondanks de naald in het midden.

positief effect is een iets lager verbruik, maar dit moet blijken op de lange duur. natuulijk ook de verwarming nu in no-time warm.

wel is een van de diesel leidingen gaan lekken net na voor de injector, wat waarschijnlijk hiermee samenhangt. Dit is door de dealer goed opgepakt en in orde nu.

ben benieuwd hoe het voor jou (is) uitpakt

groet, Geeert
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 11.07.2013 - 18:58  ·  #25
Ik had de thermostaat al een tijdje terug vervangen, ik had het blijkbaar hier niet gemeld, maar het staat wel in mijn webdagboek. Na het vervangen gaat het weer zoals het hoort. Dus de wijzer staat nu keurig in de midden ( een fractie rechts van het midden, nog half op het streepje )
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur

 · 
Posted: 12.07.2013 - 00:10  ·  #26
Heren, de thermostaat is niet altijd de boosdoener. Het kan ook goed zijn dat je temperatuurmeter (dashboard) gekalibreerd moet worden en daarom een afwijkende waarde aangeeft. Je kan met Vida je temperatuur uitlezen als de auto warm is en daarmee zien of deze goed is. Dan is je thermostaat goed en je meter dus niet.
Voorbeeld: Bij mij staat de meter altijd op het streepje na het midden, in Vida krijg ik de waarde 89C als de auto warm is. Ik maak me er dus geen zorgen over, al zou ik ook graag het midden raken als ie warm is. Oorzaak bij mij is het zelf repareren van de DIM (gelukt al geeft de temperatuur nu een steepje extra).
Maw, het kan heel goed zijn dat je thermostaat niet meer 100% functioneert maar hoeft niet. En om hem nou direct te vervangen.....
Succes met je afwijking :)

Edit: Lees je laatste bericht, opgelost met een nieuwe thermostaat. Top!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0