Tikken

Tikkend geluid uit de S60

 
 
 
 
 
ArieVis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Tikken

 · 
Posted: 26.03.2021 - 12:08  ·  #16
Quote door ravado

Upgraden? Wat bedoel je daar mee?

Je kan er een single massa flywheel op zetten maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.


Ik bedoel precies dat, hoor veel over een singlemass en double mass, sommigen zeggen dat single mass beter is.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Tikken

 · 
Posted: 26.03.2021 - 12:31  ·  #17
Quote door ArieVis

Quote door ravado

Upgraden? Wat bedoel je daar mee?

Je kan er een single massa flywheel op zetten maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.


Ik bedoel precies dat, hoor veel over een singlemass en double mass, sommigen zeggen dat single mass beter is.


Ik heb indertijd bij een vorige auto gewoon weer dualmassa vliegwiel gedaan.
Het was me de besparing niet waard.

Hij zit er niet voor niks in.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Tikken

 · 
Posted: 26.03.2021 - 12:34  ·  #18
Ik heb nu 3 ervaringen met een SMF op een 2.4 20v motor en dat bevalt mij prima. Ik merk niks van eventuele trillingen. Ik vind de motor het iets levendiger met een smf maar dat is mijn mening.

Een enkelvoudig vliegwiel koop ik altijd bij de sloop voor een paar tientjes.

Dan kan je een koppeling van een s60 gebruiken en ik vervang ook altijd gelijk het hydraulische druklager.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Tikken

 · 
Posted: 26.03.2021 - 12:38  ·  #19
Diesel of benzine? Dat maakt ook veel uit. En wat je toelaatbaar vindt qua trillingen en schokken in de aandrijlijn, en ruw(er) oppakken van de koppeling. Als het je gaat om comfort, bij dubbel massa blijven. Als je veel power wil overbrengen en comfort maakt minder uit is een single mass wellicht een optie. Mijn buurman heeft net zijn dubbelmassa vliegwiel van zijn BMW 320d vervangen door een single massa (en die motor loopt echt prachtig) en hij zegt zelf dat het een vergissing was. Ik zou het ook niet zomaar doen. Een upgrade zou ik het zeker niet noemen, maar het kan een bewuste keus zijn mits je de juiste zaken afweegt. Beetje in dezelfde trant van het verlagen van je auto / hardere dempers en grote velgen/platte banden, wat voor de een aangenaam strak en sportief is, is voor een ander een achteruitgang tov het originele ontwerp.
ArieVis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Tikken

 · 
Posted: 26.03.2021 - 12:44  ·  #20
Quote door ravado

Ik heb nu 3 ervaringen met een SMF op een 2.4 20v motor en dat bevalt mij prima. Ik merk niks van eventuele trillingen. Ik vind de motor het iets levendiger met een smf maar dat is mijn mening.

Een enkelvoudig vliegwiel koop ik altijd bij de sloop voor een paar tientjes.

Dan kan je een koppeling van een s60 gebruiken en ik vervang ook altijd gelijk het hydraulische druklager.


Ben eruit ik houd het origineel en de druklager wordt zowiezo vervangen. Klopt het trouwens dat de diameter van de kopelingsplaat 228mm is ?.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Tikken

 · 
Posted: 26.03.2021 - 13:22  ·  #21
Quote door Bolbo

Diesel of benzine? Dat maakt ook veel uit. En wat je toelaatbaar vindt qua trillingen en schokken in de aandrijlijn, en ruw(er) oppakken van de koppeling. Als het je gaat om comfort, bij dubbel massa blijven. Als je veel power wil overbrengen en comfort maakt minder uit is een single mass wellicht een optie. Mijn buurman heeft net zijn dubbelmassa vliegwiel van zijn BMW 320d vervangen door een single massa (en die motor loopt echt prachtig) en hij zegt zelf dat het een vergissing was. Ik zou het ook niet zomaar doen. Een upgrade zou ik het zeker niet noemen, maar het kan een bewuste keus zijn mits je de juiste zaken afweegt. Beetje in dezelfde trant van het verlagen van je auto / hardere dempers en grote velgen/platte banden, wat voor de een aangenaam strak en sportief is, is voor een ander een achteruitgang tov het originele ontwerp.


Ik ben best wel een pietje precies qua trillingen en schokken maar daar heb ik dus 3x niks van gemerkt. Misschien dat het ook te maken heeft met hoeveel gevoel je de koppeling kan bedienen., dat zou kunnen. Maar zoals ik al aangaf, er zijn altijd mensen voor en tegen. 😉😄
ArieVis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Tikken

 · 
Posted: 06.04.2021 - 10:22  ·  #22
Ik heb een andere bak gevonden uit hetzelfde jaar als mijn S60 (2001). Nu begreep ik van de verkoper dat het nog niet zeker is of het gaat passen.

Er schijnt namelijk een overgangsjaar te zijn in de bakken. Het verschil zit in het aantal tanden van de prise as. Die is van 19 naar 23 gegaan (of andersom kan ook). Het is niet zeker of ik nu een 19 tands heb of een 23 tands. Weet iemand iets meer over deze overgang ?.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Tikken

 · 
Posted: 06.04.2021 - 11:30  ·  #23
Lijkt me dat zo'n belangrijke wijziging toch wel gereflecteerd moet zijn in het onderdeelnummer. Heb je die vergeleken? Ik weet niet waar het baknummer staat bij jouw auto, bij mijn automaat (2009) staat het bovenop de bak, om het te zien moet ik de luchtfilterbak verwijderen bij mijn diesel.
Als die nummers niet hetzelfde zijn kan het heel eventueel toch nog dezelfde bak zijn (maar met tussentijds geupdate onderdeelnummer), dat kan iemand voor je in VIDA nakijken (maar die kans lijkt me klein). Bij hetzelfde onderdeelnummer zou ik het wel aandurven, maar wellicht zijn er hier die meer specifieke aanwijzingen kunnen geven.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tikken

 · 
Posted: 06.04.2021 - 20:55  ·  #24
Hij maakt er geen fijne PDF van maar goed de gegevens zijn wel te lezen. jouw chassisnr is < 92.351
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0