Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

Tips please

 
 
 
 
 
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 439
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 04.11.2018 - 12:27  ·  #16
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 04.11.2018 - 12:32  ·  #17
Verwacht niet teveel van de nauwkeurigheid van die torsie staven. Is wel handig met de momensleutel werken, maar hangt dus sterk af van het type momentsleutel (slagwerk) wat het uiteindelijke aandraaikoppel wordt. Heb er wel eens een test van gezien en dat was voor mij reden om ze niet te kopen. Aandraaikoppel lag heel erg ver uiteen per merk/type en gebruikte slagmoersleutel.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Kijk eens naar deze aanbieding

 · 
Posted: 04.11.2018 - 13:21  ·  #18
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 04.11.2018 - 13:47  ·  #19
Simpele wielbout? Ik vind ze aardig essentieel. Wiel is het enige contact met de weg. Ik raad al mijn klanten ook aan de wielen na te trekken na 150km.

Zelf heb ik momentsleutels van snap on en norbar. Maar elke a merk is prima!
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 04.11.2018 - 19:42  ·  #20
Zou zelf ook een goede kopen, heb zelf 30 jaar geleden een Norbar gekocht en gebruik deze nog steeds. Onlangs de nauwkeurigheid bekeken, en zat nog heel dik binnen de specs. Norbar levert ook veel aan andere gereedschap merken. Is top merk.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 04.11.2018 - 21:02  ·  #21
Vast heel mooi spul dat Norbar, maar een momentsleutel van 200+ euro kopen om je wielbouten aan te trekken.....
Wellicht moet je niet de goedkoopste nemen, maar voor 4-5 tientjes kan je er echt wel een vinden die goed gaat voldoen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 04.11.2018 - 22:09  ·  #22
Voor de wielbouten zou ik gewoon zo'n ding van de lidl nemen. Iemand op Motor-Forum heeft zo'n ding eens vergeleken (dmv ijken), en dat ding kwam verrassend goed uit de vergelijking.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 05.11.2018 - 03:02  ·  #23
Quote
je moet de sleutel na elk gebruik ontspannen (moment eraf draaien / op 0 zetten) anders loopt de de afwijking op.

Sterker nog: Die van mij veranderde in een gewone sleutel ipv moment sleutel. Er klikte niets meer. Dat koste me dus een bout.
Het voordeel is dat ik nu ook een sleutel met lange arm heb voor het losdraaien van de bouten
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 05.11.2018 - 07:05  ·  #24
:)Bekend euveltje als je hem niet terugspant :) Daarom voor mij nooit meer een momentsleutel met zo'n veer erin. Ook ik heb Snap-On momentsleutels maar om deze nu alleen te gebruiken voor wielbouten zou echt absurd zijn en veels te duur. Er zijn zat goede en goedkopere alternatieven te vinden voor de wielen. Iedereen doet vaak een beetje laagdunkend over het gereedschap van de Lidl, maar gebleken is dat dat helemaal zo slecht nog niet is. Er zijn inmiddels al zat tests gedaan met het diverse spul wat ze af en toe te koop hebben en zeker zo'n wielsleutel kun je er gerust kopen.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 05.11.2018 - 15:44  ·  #25
Sleutel van een meter kopen en er 1,4kg aanhangen is het goedkoopst✌🏻

Zonder gekheid, sleutel ergens tussen de € 25-50,- moet kunnen voldoen. Wel je bouten kruislings aanzetten.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 05.11.2018 - 16:42  ·  #26
Trouwens, maar dan worden we wel heel technisch wellicht, wielbout en -gat moeten wel redelijk netjes schoon zijn. Hoeft geen nieuwstaat te zijn maar de wielbout moet wel netjes / makkelijk met de hand in het gat gedraaid kunnen worden tot hij in het wielgat verdwijnt. Daar moet je geen sleutel of dop voor nodig hebben. Als dat heel stroef gaat even de bout afvegen / gat uitblazen of een beetje spuug aan de bout :-D
Wat ik bedoel te zeggen, is dat als de bout heel stroef loopt, dan gaat een te groot deel van de 'aandraaikracht' in die wrijving zitten, en dan zet je de bout dus niet vast genoeg, ook al doe je dat met een momentsleutel.

Er zijn er die een likje kopervet aan de wielbout doen om vastroesten te voorkomen maar ik ben daar zelf geen voorstander van, zou normaalgezien niet nodig moeten zijn.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 05.11.2018 - 19:04  ·  #27
Ik doe aan de eerste slag van de bout een tipje kopervet. Niks niet te veel maar net genoeg om de bout lekker soepel in de draad te laten gaan. Ik trek ze na een week of 2 na maar eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ze los zaten.

Wel dat ze zonder vet zo onwies vast zaten dat ik bang was om ze te breken....
En daar heb ik een nog grotere schurfthekel aan....
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Tips gewenst voor aanschaf momentsleutel

 · 
Posted: 05.11.2018 - 19:22  ·  #28
Quote door jpandriesse

Vast heel mooi spul dat Norbar, maar een momentsleutel van 200+ euro kopen om je wielbouten aan te trekken.....
Wellicht moet je niet de goedkoopste nemen, maar voor 4-5 tientjes kan je er echt wel een vinden die goed gaat voldoen.


Ik heb in mijn auto een goedkope momentsleutel van circa 35 euro liggen. Ik heb de aantrekkracht gecontroleerd met een Stahlwille die ik ook heb en er zit een klein beetje verschil tussen bij 130 Nm. 1 va 1,5 Nm. Vind ik prima.
Met de opmerking het zijn maar wielbouten wilde ik zeggen dat een verschil van 1 a 1,5 Nm te verwaarlozen is. (het zijn maar wielbouten...)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0