Toch eens leuk om een Renault te zien

beetje ouwehoeren

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Toch eens leuk om een Renault te zien

 · 
Posted: 18.02.2019 - 22:27  ·  #16
Ik heb nogal wat verhalen van mensen gehoord die in Helmond bij de ontwikkeling van de 400-serie betrokken waren, waaronder de ontwerper (John de Vries). Die vertelde me dat het grootste probleem de motoren waren, Volvo heeft uiteindelijk de 1,7 liter Renault F3N-motor naar de engineering-afdeling van Porsche gebracht, die hebben er een andere cilinderkop en een turbo op gezet, waarna ze makkelijk 170 pk konden leveren in plaats van 102 pk (109 pk zonder katalysator). Maar dat vond Volvo onder leiding van Jan Wilsgaard helemaal niets!!! Volvo was een veilige auto, geen scheurijzer, dus de boel werd op hoog bevel van Göteborg teruggetuned naar 120 pk. Was achteraf gezien maar goed ook, want de Renault JB3-versnellingsbak kon daar absoluut niet tegen, maar als je met beleid de auto weer opvoert, dan heb je echt een raket met 170 pk en dik 200 Nm in nog geen 1000 kg, Later kwamen ze gelukkig daar op terug en mocht een Volvo ook een sportwagen zijn, anders hadden we nooit een 850 T-5R gekend. Wat John de Vries me ook vertelde: de 400-serie is gebaseerd op de Renault 9. De V/S40 die na de 400-serie kwam, had een Mitsubishi-platform, maar de dieselmotoren en een deel van de versnellingsbakken kwamen nog steeds van Renault.

Het geld van de Zweedse overheid hing ook wel samen met de overname van DAF, want de Zweden eisten dat Volvo in ruil voor subsidie kleinere, zuiniger auto's ging bouwen. Niet alleen Zweden trouwens, de Nederlandse overheid heeft ontiegelijk veel geld in Volvo Car BV (de voorloper van NedCar) gepompt, om de Limburgers na de sluiting van de mijnen aan het werk te houden. Niet genoeg geld helaas, de kwaliteit was echt ruk, vandaar dat de 480 nooit in de USA is geïntroduceerd. Het officiële verhaal is dat de wisselkoers ongunstig was, wat ik van diverse oud-NedCar-medewerkers hoorde is dat men als de dood was voor een class action suit waarmee het kwaliteitsimago van Volvo de das om werd gedaan.

Nu de V40 uit productie gaat, verdwijnt de laatste Ford-invloed.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Toch eens leuk om een Renault te zien

 · 
Posted: 18.02.2019 - 22:39  ·  #17
Ik mis mijn 440T nog steeds...... 168pk op de wielen. Klein raketje was dat. Nog een paar rondjes mee gedaan op de Elandrun in lelystad.

Mijn 850R mis ik daarintegen helemaal niet. Wat een slechte auto was dat.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Toch eens leuk om een Renault te zien

 · 
Posted: 19.02.2019 - 07:55  ·  #18
Quote door Blade

Ik mis mijn 440T nog steeds...... 168pk op de wielen. Klein raketje was dat. Nog een paar rondjes mee gedaan op de Elandrun in lelystad.

Mijn 850R mis ik daarintegen helemaal niet. Wat een slechte auto was dat.


Hmmm, dan ben je één van de weinigen....
Doorgaans zijn het bijzonder betrouwbare wagens, of jij hebt een slecht onderhouden exemplaar getroffen
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Toch eens leuk om een Renault te zien

 · 
Posted: 19.02.2019 - 08:07  ·  #19
Achteraf gezien had ik die auto inderdaad moeten laten staan. Gelukkig had ik mijn 440 nog niet verkocht, dus ik kon daar in verder tuffen. De 850 is toen bij een handelaar terecht gekomen in Groningen.

Over het algemeen zijn het inderdaad hele goed wagens. Maar dan vooral de 10 en 20 klepper NA. Maar dat is puur mijn mening.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0