Tomtom in RTI

 
 
 
 
 
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Tomtom in RTI

 · 
Posted: 01.01.2023 - 15:54  ·  #106
Ook ik zit aan deze upgrade te denken, maar heb toch nog wel de nodige vragen:

Mijn V70 is standaard voorzien van een RTI, dus hoef ik 'slechts' het scherm te vervangen.
Voor navigatie gebruik ik nu een losse Garmin 61 LMT-S en die sluit ik aan via een geschakelde +, ofwel als het contact uit gaat, gaat ook de Garmin uit, en andersom. De RTI unit heb ik uitgebouwd en de standaard smalle center speaker vervangen voor een brede center speaker. En natuurlijk een rooster zonder RTI-gat gelaatst. Alles netjes in- en uigebouwd, geen sloopwerk, en alle uitgebouwde onderdelen heb ik keurig bewaard.

Vraag 1: als ik de Garmin (of een andere passende navigatie) in de RTI inbouw, gaat deze dan ook altijd aan bij contact aan?
Dus ook als ik de navigatie niet gebruik?
Zo ja, hoe kan ik het dan zo inbouwen dat de navigatie pas aangaat als ik het scherm omhoog laat komen? (en natuurlijk weer uitgaat als ik het scherm laat zakken?)

Voor de update van de kaarten gebruikt Garmin een speciale USB kabel, splitters en adapters er tussen zetten blokkeren het update proces. Het lastige is, dat de voeding (waar het TMC gedeelte in zit) van dezelfde USB ingang gebruik maakt.
Vraag 2: hoe krijg je een upadate naar je Garmin?

Alvast mijn dank voor het meedenken :)
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Tomtom in RTI

 · 
Posted: 03.01.2023 - 08:20  ·  #107
laatst met iemand meegereden die CarPlay in z’n auto heeft, en dat werkt toch wel heel mooi. Ik zat te denken of het niet mogelijk is om dat op de een of andere manier in de RTI te bouwen… iemand daar ervaring mee?
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Tomtom in RTI

 · 
Posted: 03.01.2023 - 15:30  ·  #108
Quote door RIVADA


Vraag 1: als ik de Garmin (of een andere passende navigatie) in de RTI inbouw, gaat deze dan ook altijd aan bij contact aan?
Dus ook als ik de navigatie niet gebruik?
Zo ja, hoe kan ik het dan zo inbouwen dat de navigatie pas aangaat als ik het scherm omhoog laat komen? (en natuurlijk weer uitgaat als ik het scherm laat zakken?)

Voor de update van de kaarten gebruikt Garmin een speciale USB kabel, splitters en adapters er tussen zetten blokkeren het update proces. Het lastige is, dat de voeding (waar het TMC gedeelte in zit) van dezelfde USB ingang gebruik maakt.
Vraag 2: hoe krijg je een upadate naar je Garmin?

Alvast mijn dank voor het meedenken :)


Het is vrij simpel... ik gebruik de normale USB kabel die achterin de Garmin gaat. Om de ruimte die deze inneemt te beperken snijd ik de rubberen mantel om fie stekker weg, dan kan de kabel wat makkelijker geknikt gemonteerd worden. Deze geleid ik naar het zekeringenkastje rechts in het dashboard (deur open en klepje openen) waar ik een usb voeding plaats die aangesloten zit op een geschakelde +. Dan gaat de Garmin aan als ik het contact aanzet en kan ik hem gebruiken als ik de rti omhoog laat gaan. Bij updates sluit ik de laptop aan op de usb stekker.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Tomtom in RTI

 · 
Posted: 03.01.2023 - 16:28  ·  #109
Quote door Maarten-Jan


Het is vrij simpel... ik gebruik de normale USB kabel die achterin de Garmin gaat. Om de ruimte die deze inneemt te beperken snijd ik de rubberen mantel om fie stekker weg, dan kan de kabel wat makkelijker geknikt gemonteerd worden. Deze geleid ik naar het zekeringenkastje rechts in het dashboard (deur open en klepje openen) waar ik een usb voeding plaats die aangesloten zit op een geschakelde +. Dan gaat de Garmin aan als ik het contact aanzet en kan ik hem gebruiken als ik de rti omhoog laat gaan. Bij updates sluit ik de laptop aan op de usb stekker.


Dat betekent dus dat de Garmin altijd aanstaat, ook als de Garmin niet wordt gebruikt en in ruststand in het dashboard verzonken zit. Daar wil ik eerst een oplossing voor vinden voor ik aan de slag ga.

@beste forumleden: wie hier een elegante oplossing voor weet mag het zeggen :)
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Tomtom in RTI

 · 
Posted: 03.01.2023 - 18:22  ·  #110
Ehm, wat maakt dat uit?
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Tomtom in RTI

 · 
Posted: 03.01.2023 - 19:48  ·  #111
Quote door Maarten-Jan

Ehm, wat maakt dat uit?


Een apparaat dat ik niet gebruik zet ik uit.
Overigens heb ik al een methode bedacht, ga ik binnenkort uitwerken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0