3 ton aan de haak!

Wel of geen goed idee

 
 
 
 
 
louis88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ens, NOP
Leeftijd: 35
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 00:57  ·  #31
Ik had gehoopt op en discussie over de automaat, en de rest van de techniek! Maar zelfs op een liefhebbers forum gaan we liever iemand als licht gestoord weg zetten ! Mij prima, maar dan heeft het stellen van z 'n vraag totaal geen zin dus!! Maar de mensen die wel gewoon reageren bedankt! :D
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 01:21  ·  #32
Hmmm,.. beetje voorzichtig met wat we zeggen allemaal. Het blijven zinnen die koud op de forum staan en niet zoals we in een gesprek face to face wordt gedaan.

Nu lijkt het me even verstandig hier mee te stoppen voordat we op de gevoelige snaar gaan trappen.

Maar een discussie over de techniek van de bak en dergelijke heeft naar mijn idee geen aanleiding gehad hiervoor.
Dus was dit wel een beetje te verwachten. Maar goed dit is dan ook mijn beeld ervan.

Even een tip Louis, als je meer wilt weten over de techniek zou ik een andere topic voor aanmaken, wellicht kom je meer te weten. En wordt er niemand als "gestoord" weggezet
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 01:22  ·  #33
Waarom ben ik het nu alweer met je eens Bas!? :D :D En Chriske met jou ook al! :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 08:53  ·  #34
Als er blijkbaar geen praktijk ervaring is met het rijden met een dergelijke combi, kun je daaruit concluderen dat er nog niemand het aangedurfd heeft om z'n bak zodanig op de proef te stellen, dus dat lijkt me een duidelijk genoeg antwoord
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 09:43  ·  #35
Quote door Waltersan

Als er blijkbaar geen praktijk ervaring is met het rijden met een dergelijke combi, kun je daaruit concluderen dat er nog niemand het aangedurfd heeft om z'n bak zodanig op de proef te stellen, dus dat lijkt me een duidelijk genoeg antwoord

Ik heb eind mei met zo'n combi gereden(bestelbus, Renault 2.5dci met schamelwagen) van Gent naar Monaco ter ondersteuning van een oldtimerrit, eerlijk gezegd: zolang de schamel leeg was: geen probleem, je voelt ze zelfs minder dan een gewone autotrailer doordat ze op 'r eigen wielen staat(en goede remmen had) maar in de bergop(leeg) voelde je wel dat de bus afzag, niet alleen qua tekort aan vermogen maar ook de kracht die de combi uitvoerde op de kas van de bus
daarom zou ik 't toch ook afraden op een personenwagen, lijkt me eerder iets om getrokken te worden door een écht(ladder) chassis
TjallingvdS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 11:43  ·  #36
Oke dan neem ik terug dat je psychische hulp moet gaan zoeken

zonder dat je het probeert is deze vraag of de bak het aankan best wel makkelijk te beantwoorden.

het antwoord is gewoon nee dat kan ie niet aan, en waarom niet: nou gewoon omdat de eindoverbrenging veel te lang is daardooor komt er te veel kracht op de interne onderdelen te staan waardoor ze gewoon kapot gaan.

een busje of tereinwagen heeft een kortere eindoverbrenging waardoor ze dit (zelfs met veel minder pk's) veel makkelijker op gang krijgen.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 12:09  ·  #37
Afgezien van of de auto het trekt (imo: voor een keertje, vast wel, al zal hij het lekker warm krijgen), het is een combi waar je liever niet mee wil gaan rijden; de aanhanger is bijna 2x het gewicht van de auto en dat rijdt voor geen meter, om niet te zeggen 'levensgevaarlijk'.
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 13:50  ·  #38
Quote door R-W

Afgezien van of de auto het trekt (imo: voor een keertje, vast wel, al zal hij het lekker warm krijgen), het is een combi waar je liever niet mee wil gaan rijden; de aanhanger is bijna 2x het gewicht van de auto en dat rijdt voor geen meter, om niet te zeggen 'levensgevaarlijk'.

lengte is even lang als een trekker+oplegger
nadeel is dat je scharnierpunt meer in't midden ligt waardoor je énorm veel plaats nodig hebt om te draaien/bochten te nemen
en achteruit rijden heb ik niet eens willen proberen, mijn vrije ruimte op de harde schijf ging niet voldoende zijn...
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 14:07  ·  #39
Lengte is het probleem niet zozeer, zeker niet zolang je vooruit gaat. Een veel zwaardere aanhanger gaat voor jou bepalen waar je heen gaat, je hebt véél meer afstand nodig om stil te komen staan, bij spoorvorming bepaalt de aanhanger je plaats op de weg enz.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 14:39  ·  #40
Klopt helemaal wat je hier schrijft. Vroeger toen ik klein was eens mogen ondervinden bij mn vader op de achterbank van de 340. Caravan, die overigens niet eens te zwaar was maar wel in de buurt van het max van de auto, bepaalde bij een daling in de bergen volledig wat de auto deed. En dat is niet fijn. Kost ook heeel veel moeite om de boel dan weer onder controle te krijgen... liep allemaal maar net goed af overigens.
Maar laat staan wat er gebeurd wanneer je grenzen gaat overschrijden met maar liefst 1200 kg!!
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 16:42  ·  #41
Ik heb met de Jeep wel eens meegeholpen bij een verhuizing, grootse 3-asser gehuurd die er te vinden was en gaan. Auto en aanhanger helemaal volgeladen en weer terug (Brabant-Noord Holland-Brabant). Dat was niet de meest verstandige actie, de auto kon het, laten we het daar maar op houden... O-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 18:56  ·  #42
Ik heb ooit, zeer lang geleden, met mijn mercedes 190d, wat toen een courante auto was, dus zo lang geleden was het, een aanhanger met puin vervoerd, de oplooprem deed het niet, en natuurlijk was de aanhanger te klein en ik had te veel puin. Niet geremd door enig verstand of andere intelligentie ben ik gaan rijden, eerst de aanhangerbanden op 4 bar gezet, en ik reed mijn oprit af, trapte op de rem, en er gebeurde.......... Helemaal niets, gelukkig was de (altijd drukke) straat leeg, dus ging het goed. Toen ik vervolgens een viaduct af reed begon het spul te slingeren en ik kon het maar net aan op de weg houden!
Ik denk dat de aanhanger 2 ton woog en de auto er voor 1300 kilo, dat was geen goede combi.

( en voordat hier weer een reactie op komt; het verstand begint langzaam te komen.....)
honda_power
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: warmenhuizen
Leeftijd: 35
Berichten: 122
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: 3 ton aan de haak!

 · 
Posted: 19.07.2013 - 21:18  ·  #43
aanhangergewicht is mede reden waarom ik mijn v40 omgeruild heb voor een v70

reed met de v40 vaakmet 1600/1700 kg erachter[minikraan] maar dan stuurt de aanhanger bijkans meer de auto als je zelf en de kans op bekeuring

ik heb er ook wel eens een klein stukje 4km 2400kg erachtergehad maar dat vind je auto niet zo leuk en de remweg wordt wel heel lang ook niet harder gereden toen als 50
 
Selected quotes for multi-quoting:   0