Problemen koelvloeistof V70, 2,4T (2000)

Koelvloeistof onder de voeten van de chauffeur

 
 
 
 
 
Karob
 
Avatar
 
Subject:

Problemen koelvloeistof V70, 2,4T (2000)

 · 
Posted: 30.04.2010 - 19:47  ·  #1
We hebben onlangs twee maal het niveau van de koelvloeistof moeten na vullen.
Tijdens de APK keuring is het koelsysteem afgeperst en is er geen lek gevonden.

Een paar weken later merkte ik dat de vloermat aan de chaufeurszijde nat was en bij nadere inspectie bleek er gele vloeistof onder te staan, echt drijfnat!

We hebben weer een afspraak met een andere volvo dealer gemaakt en alles is na gekeken en er is niets gevonden!

Hoe kan dit?
Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

Karin Zwiers
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: Problemen koelvloeistof V70, 2,4T (2000)

 · 
Posted: 01.05.2010 - 11:01  ·  #2
als het aan de binnenzijde nat is is of je kachelradiateur lek of de afwatering van je airco lekt .
aangezien je klaagt over koelvloestof lekkage vermoed ik de eerste , is het ook vettig binnenin en proeft het zoet ?
gr bas
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Problemen koelvloeistof V70, 2,4T (2000)

 · 
Posted: 16.06.2010 - 08:59  ·  #3
Quote door Karob

We hebben onlangs twee maal het niveau van de koelvloeistof moeten na vullen.
Tijdens de APK keuring is het koelsysteem afgeperst en is er geen lek gevonden.

Een paar weken later merkte ik dat de vloermat aan de chaufeurszijde nat was en bij nadere inspectie bleek er gele vloeistof onder te staan, echt drijfnat!

We hebben weer een afspraak met een andere volvo dealer gemaakt en alles is na gekeken en er is niets gevonden!

Hoe kan dit?
Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

Karin Zwiers


Karin, ik heb een jaar lang gereden met een lekkende kachel radiateur in onze 855 estate. de lekkage was in het begin zo laag dat je het alleen merkte door de geur. De volgende fase was dat ik aan de bestuurders kant de ruiten niet meer ontwasemd kreeg. Uiteindelijk is de kachel echt geploft. Dat ik zo lang heb kunnen door rijden lag aan het feit dat er een radiateurpil gebruikt was. ik heb destijds de auto gekocht met een lekkende kachelradiateur. Ik heb zelf de radiateur vervangen, bij de 850 en V70 clasic is dat goed te doen... met de de nieuwe modellen heb ik geen ervaring maar kan me zo voorstellen dat er niet heel veel veranderd is. De radiateur kost +/- 80 Euro het uit en weer inbouwen kan in een uurtje of twee. bij de Volvo garage vragen ze minimaal 350 euro vor deze klus. Op het volvo 850 forum staat een draadje hoe het een en ander in z'n werk gaat. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,6115.75.html

suc6... frans
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Problemen koelvloeistof V70, 2,4T (2000)

 · 
Posted: 07.04.2011 - 02:07  ·  #4
Hallo Karin,

Ik ga helemaal in het verhaal van Bas (Volvomonteurtje) mee,

ook ik heb en 2.4t en ik zag vorige week ook een kleine donkere vlek onder het gaspedaal, daar waar je hak op de vloer rust. Nadere inspectie wees uit dat het door de druk van de hak door de mat was gekomen vanuit de vloerbekleding. Deze was ook wat nattig, maar niet geheel doordrenkt (onderzijde vloerbekleding en metaal droog). Toen ik de schopplaat onder aan de middenconsole en de onderzijde van hjet dashboard verwijderde, zag ik een druppel bij de kachelradiator zitten. Deze was dus lek. Omdat ik er erg op tijd bij was, viel de lekkage nog erg mee.

Als je een beetje handig bent is het zelf te doen.
-Koelvloeistof aftappen.
-schopplaat en onderzijde dashboard verwijderen.
-Stuurstang loshalen (en bekleding om stuukolom en stuur omhoog trekken, anders krijg je de
radiator er niet uit, die ruimte heb je nodig.
-kachelradiator losschroeven (1 torx boutje)
-Leidingen loshalen van kachelradiator (wel oude handdoeken rondom op de vloer leggen, komt
nog redelijk wat koelvloeistof uit).
-Radiator verwijderen en nieuwe plaatsen
-leidingen aansluiten (wel nieuwe O-ringen plaatsen)
-koelvloeistof (bij)vullen. (ik heb het gelijk maar allemaal ververst).

Alles bij elkaar zo'n 2,5 a 3 uur werk, op m'n gemakje, kosten; 78,- Euro voor de radiator (ex BTW
en met wat korting, prijsopgave was 159,- Euro ex BTW, zonder korting) en 2 O-ringetjes van de dealer 4,50 Euro.
Ik heb geen originele kachelradiator geplaatst (258,- Euro ex BTW bij de dealer) maar wel een exemplaar van aluminium met kunstof zijkappen, dus gelijk aan het origineel. Je kunt ze ook geodkoper krijgen van koper, maar daar had ik niet zo'n zin in. De originele wordt gemaakt door BEHR-Hella, dus dan heb je originele kwaliteit, zonder Volvo-logo. Scheelt toch aanzienlijk.

Kijk wel even of het vocht ook echt koelvloeistof is, kun je ruiken of anders proeven (wel uitspugen) smaakt wat zoetig. Het zou ook de condens-afvoer van je airco kunnen zijn (schoon helder water), die zit ook ongeveer op dezelfde plek, achter de schopplaat, in je middenconsole, in rijrichting gezien voor je kachelradiator (een wit-transparant leidinkje). Die kan verstopt zitten of lek zijn. Is wel aanzienlijk goedkoper als een kachelradiator en makkelijker te vervangen. Echter, gezien het feit dat je de kleur van het vocht omschrijft als 'geel' ben ik bang dat het toch koelvloeistof is.

Succes!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0