Smeerbende

ACEA A5/B5, maar DPF?

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Smeerbende

 · 
Posted: 06.01.2017 - 17:19  ·  #1
Zoals de titel al zegt, volgens mij heeft de garage er een bende van gemaakt.

De kernvraag: hoe erg is het om met een olie te rijden die wel ACEA A5/B5 spec heeft, maar waarop niet specifiek is aangegeven dat deze DPF-geschikt is?

De situatie:
Gister een nood-oliewissel laten uitvoeren. Olie was zo'n 4000km geleden nog vervangen bij de garage waar de auto al jaren+vele 10.000kms in onderhoud is, zonder motor- of roetfilterproblemen. 5W30, verdere specs onbekend, nog na te vragen. Is wel een goede monteur dus ik heb wel vertrouwen in gebruik van olie met aangewezen specs.

Voor de kerstvakantie zag ik dat het oliepijl rap steeg, al boven max stond en toen moest ik nog 300km snelweg naar het vliegveld. Met een knoop in m'n maag toch maar gegaan, goed aangekomen verder. Motor liep wel wat rauwer / luidruchtiger had ik het idee. Verbruik was gek genoeg wel normaal.

Na terugkomst olie gepeild, nog verder gestegen, bijna tot aan de knikjes in de pijlstok (vér boven max)! Direct van het vliegveld naar de dichtstbijzijnde 'keten'-garage gereden voor frisse olie (Norauto/Feuvert/Midas type) - enige die nog open waren. Nu waren ze nogal gebrand op de 0W30 ACEA A5/B5 olie, en ik heb ze nog gewezen op geschiktheid voor DPF. De enige olie die ze hadden was een Repsol olie (Spaanse oliemaatschappij, bekende sponsor in het motorracen) met die specs. OK, die erin laten gooien. Probleemloze rit gehad, motor liep aanzienlijk stiller. Deze morgen toch nog eens de specs gaan nazoeken, en nu zie ik dat dit een olie is die specifiek voor VW is ontwikkeld met VW-norm 506.01. Aldus oilspecifications.org is dat geen olie die specifiek voor DPF geschikt is (dan had het VW 507.00 moeten zijn).

Dus wat nu? Weer z.s.m. de olie laten vervangen, nu wél voor DPF, of kan ik hier wel een paar dzd km mee vooruit? Ik ga zeker terug naar de keten (hier in de stad zit er ook 1), zien of zij gratis de vervanging willen doen voor de juiste olie. Zo niet (ik verwacht van niet)... uw advies is welkom.

Ik ben intussen ook in het bezit laptop met werkend VIDA, maar heb geen foutcode mbt regeneratie aangetroffen. Wel een reeks andere codes, daarover later meer...
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Smeerbende

 · 
Posted: 06.01.2017 - 19:32  ·  #2
Als deze olie niet voor een DPF geschikt is dan dus ook niet erin laten zitten. Als het oliepeil zo snel stijgt dan lijkt me er wel iets meer aan de hand. Wellicht daar induiken wat er aan de hand kan zijn qua regenereren. Mucho suerte.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Smeerbende

 · 
Posted: 06.01.2017 - 20:11  ·  #3
als het de Elite Turbo Life is, los van de VW specs staat er ook niet vermeld dat het een low-saps is.
ik zou hem er niet in laten zitten, maar als het filter wel vervangen is, kun je de olie ook z.s.m. zelf verwisselen voor de goeie met een pompje.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Smeerbende

 · 
Posted: 07.01.2017 - 09:59  ·  #4
Ik zou mij meer druk maken over het door de auto zelf genereren van motorolie...5W30 met de goede specs is prima. Zeker met de temperaturen in Spanje.
Komt er koelvloeistof of diesel bij de motorolie?
Ik vind dit vrij urgent en zou daar zo snel mogelijk de oorzaak van opsporen voordat je de motor in de soep loopt...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Smeerbende

 · 
Posted: 07.01.2017 - 12:08  ·  #5
Titel smeerbende = smeerolie / bende van gemaakt bij de wissel door een onjuist type te kiezen.
Grotendeels eens met de commentaren, ware het niet dat het hier (in Spanje) allemaal een beetje anders ligt.
1 - Diesel wegenbelasting verschil vs benzine is peanuts, dus spaar je elke keer aan de pomp. Hogere torque is ook wel lekker hier met al die hellingen.
2 - Bijna iedereen rijdt diesel dus 2e hands aanbod is veel groter
3 - ik woon in een landelijke regio waar geen Volvo specialisten voorhanden zijn in een straal van 500km (Madrid wellicht). De lokale dealer heb ik weinig vertrouwen in, maar daar kom ik waarschijnlijk niet omheen. Ik zou graag naar een specialist gaan, maar dat zit er dus niet in.
4 - DPF EGR etc heb ik al op gezocht maar ik vind geen bedrijven die dit professioneel kunnen weghalen hier, plus dat de kans groot is dat hij niet door de roettest komt bij de Spaanse APK (keuringsstation zoals in België).
5 - Gister voor het eerst mijn 'nieuwe' VIDA laptop aan de auto gehangen en geen regeneratie of DPF issues gevonden. Ook nooit een DIM melding gehad.
6 - Wel al een tijdje koelvloeistof daling, maar geen mayonaise achige verschijnselen terwijl ik over tijd al meer dan 1,5 liter heb moeten bijvullen, steeds in kleine beetjes (1x onder minimum geweest, sindsdien strak bijgehouden). Als dat allemaal in de olie zou zijn terechtgekomen had die er zeker niet meer zo uitgezien. Plus dat toen het oliepeil het hardste steeg, de koelvloeistof juist niet daalde. Er kwam ook geen olie in de koelvloeistof, die is mooi helder.
7 - 5w30 met ACEA C3 norm is wél OK? Die kreeg ik (gratis, gewisseld) aangeboden door de betreffende keten...
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Smeerbende

 · 
Posted: 07.01.2017 - 15:27  ·  #6
citaat van de site van Tribolex: "C” serie omvat zogenaamde “catalyst compatible” producten geschikt voor zowel benzine/LPG-motoren en dieselmotoren in personenauto's en lichte bedrijfswagens. De “C”serie is speciaal bedoeld voor motoren uitgerust met uitlaatgasnabehandelingsapparatuur (driewegkatalysator, roetfilter) die beperkingen stelt aan het zwavel- en fosforgehalte en aan het sulftasgetal van de te gebruiken motorolie."
C3 lijkt me inderdaad beter..
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Smeerbende

 · 
Posted: 07.01.2017 - 17:26  ·  #7
Quote door Bolbo

Titel smeerbende = smeerolie / bende van gemaakt bij de wissel door een onjuist type te kiezen.
Grotendeels eens met de commentaren, ware het niet dat het hier (in Spanje) allemaal een beetje anders ligt.
1 - Diesel wegenbelasting verschil vs benzine is peanuts, dus spaar je elke keer aan de pomp. Hogere torque is ook wel lekker hier met al die hellingen.
2 - Bijna iedereen rijdt diesel dus 2e hands aanbod is veel groter
3 - ik woon in een landelijke regio waar geen Volvo specialisten voorhanden zijn in een straal van 500km (Madrid wellicht). De lokale dealer heb ik weinig vertrouwen in, maar daar kom ik waarschijnlijk niet omheen. Ik zou graag naar een specialist gaan, maar dat zit er dus niet in.
4 - DPF EGR etc heb ik al op gezocht maar ik vind geen bedrijven die dit professioneel kunnen weghalen hier, plus dat de kans groot is dat hij niet door de roettest komt bij de Spaanse APK (keuringsstation zoals in België).
5 - Gister voor het eerst mijn 'nieuwe' VIDA laptop aan de auto gehangen en geen regeneratie of DPF issues gevonden. Ook nooit een DIM melding gehad.
6 - Wel al een tijdje koelvloeistof daling, maar geen mayonaise achige verschijnselen terwijl ik over tijd al meer dan 1,5 liter heb moeten bijvullen, steeds in kleine beetjes (1x onder minimum geweest, sindsdien strak bijgehouden). Als dat allemaal in de olie zou zijn terechtgekomen had die er zeker niet meer zo uitgezien. Plus dat toen het oliepeil het hardste steeg, de koelvloeistof juist niet daalde. Er kwam ook geen olie in de koelvloeistof, die is mooi helder.
7 - 5w30 met ACEA C3 norm is wél OK? Die kreeg ik (gratis, gewisseld) aangeboden door de betreffende keten...


C3 slaat op Low of mid saps
En dat slaat in het kort voor niet uitdampen van zwavel etc.
Dat spul maakt de dpf inderdaad kapot.
Nu is het helaas zo dat bij de gemiddelde garagist de kennis van olie ophoudt bij de viscositeit van de olie.
Als er 5w30 op staat. Dan gaat dat er in, om de specs zal men zich zelden bekommeren.
Dus kan je inderdaad vaak de verkeerde olie met de verkeerde specs in de motor aantreffen.
Aangezien de wagen nooit op weg naar huis problemen zal geven, maar pas na duizenden kilometers legt niemand de link tussen dpf en verkeerde motorolie.
Dat is de praktijk....
In dit geval is de C3 belangrijk.
Dus heb je de juiste olie.
( op de letter gezien had er een A5B5 0w30 in gemoeten met C3 klassificatie....
Maar deze olie is ook prima, ik zou het er geen 30000 in laten zitten.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Smeerbende

 · 
Posted: 02.11.2017 - 11:49  ·  #8
Ik wil niet weer olie op het vuur gooien, maar ik vond dit document dat ik het delen waard vond. Wat mij betreft een prettig leesbare en goede en complete samenvatting van de meest voorkomende olievragen: specs / viscositeit, A5/B5 of C-spec, etc.

http://www.penriteoil.com.au/a…e_Oils.pdf

Ik ga persoonlijk toch maar weer voor een C3 olie, om mijn dpf in tact te houden. Gezien het feit dat voor mijn motor A5/B5 wordt voorgeschreven, zou hij dus ook geschikt moeten zijn voor een olie met een HT/HS waarde van 2.9 of hoger, en dus zou je zelfs een C1-olie kunnen gebruiken die aan die HT/HS waarde voldoet, maar een nog lagere SAPS waarde heeft dan de C3, en dus het DPF nog beter beschermd. Toch kies ik voor een C3 vanwege een hogere HT/HS waarde (en dus betere stabiliteit van de olie onder extreme druk-omstandigheden) en toch lagere SAPS dan een A5/B5. Hij loopt ook al vele 10.000 km's goed op ACEA C3 olie (5W30 in mijn geval, maar ik sta even goed open voor 0W30, 5W40 of 0W40 afhankelijk van specs, OEM-approvals en prijs)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0