De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

Wat zijn jullie ervaringen ?

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 28.06.2017 - 21:07  ·  #1
Aangezien de 5 cylinder motoren niet meer gemaakt worden, vraag ik me af hoe het met de kwaliteit staat van de laatste generatie 5 cylinder diesels, dus na MY 2012.
Dus met name de kwaliteit van de D3 en de D4 motoren.
Ik weet dat ze hier rondzwerven en hoor graag jullie ervaring.
De sterke, maar ook de zwakke kanten vandeze.
Alvast dank voor jullie input.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 28.06.2017 - 21:56  ·  #2
Hallo Hans,

Dit is wel een interessant onderwerp.
Ik verwacht dat de sponsoren die dagelijks met de Volvo's te maken hebben en natuurlijk het belangrijkste de gebruikers hier wel een bijzondere wending aan kunnen geven.

Ik ben benieuwd wat hier uit voort gaat vloeien! :Thumb
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 28.06.2017 - 22:41  ·  #3
Sponsoren vraag ik mij af.
Zij krijgen doorgaans de probleemgevallen (en als gebruikers op een forum komen, dan is het meestal met een probleem) net als bij bijvoorbeeld een automaat.
Natuurlijk zijn dit wel problemen, maar ze zorgen ook voor een vertekend beeld.
Als je weet hoeveel automaten er rondkarren en ziet hoeveel er maar problemen hebben, dan heb je het over procenten.
Mijns inziens vind je de reƫle info bij de eindgebruikers, want als een auto een bepaald probleem heeft, dan ga je dit bij de meesten terugzien en dat is waar het mij om gaat. ;-)
C30BlackStone
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 58
Berichten: 114
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 29.06.2017 - 18:12  ·  #4
Ik heb een jaar een V40 (2012) D4 (5 cylinders) gereden. Dit betrof de 177 Pk versie welke was gekieteld tot 210 Pk. Ik heb probleemloos 30.000 km gereden. Toen ik de auto ging inruilen had de V40 170.000 km gelopen. Het enige wat opviel was het olieverbruik. Na de 160.000 km heb ik 2x een melding gekregen dat er 0,5 liter bijgevuld moest worden. Verder een dijk van een motor. Overigens zat in de keten van aandrijving een Geartronic versnellingsbak. Rijgedrag: vaak rechterbaan met een gemiddelde snelheid op de autosnelweg van 130 km/u. 90% autosnelweg.

Als er vragen zijn....

Concreet:
Plus
. Gunstig brandstofverbruik (1.19--)
. Prima koppel
. Krachtige motor
. Onderhoudsinterval

Min
. Olieverbruik (in mijn specifieke situatie)
. Toch wel het geluid (stationair behoorlijke tokkel)
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 29.06.2017 - 19:12  ·  #5
Heb de D3/D4, is hetzelfde blok alleen is de naam in 2012 gewijzigd naar D4.
Dus bij Volvo Ban noemen ze het beide.
Het bouwjaar is juli 2012. En ben tot nu toe zeer tevreden.
Km stand is 126.xxx en heb hem sinds september 2016. 1x met caravan van 1350kg gereden en ging uitstekend.
Verbruik gemiddeld . 1:17,5/18.
En problemen 0. En olieverbruik 0. Heb een elektronisch peilsysteem en is nog steeds goed.
Heb vorige week wel ff een keer de servicepeilstok geraadpleegd, maar klopte echt.
Roberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 187
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 01.07.2017 - 08:51  ·  #6
MY2013 D5. Niets dan lof voor de D5. Nadert de 180dkm. Ik kan nagenoeg geen olieverbruik melden. Sinds 130dkm twee keer ca 0,5 liter (dus per 25dkm) aangevuld. Brandstofverbruik is ongeveer gelijk aan mijn vorige euro 4 en euro 3 (beide D5) maar dat waren ook beide AWD. Motor is wel weer een stuk krachtiger. En de automaat gewoon onderhoud geven bij Gery. Geen enkele storing aan de motor te melden.
Diva
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 03.07.2017 - 07:38  ·  #7
Rij nu 50K rond met deze 5 cylinder. In het begin erg veel problemen gehad met de EGR deze was intussen behoorlijk verstopt en is in Elst helemaal vervangen. De klep bleef open staan en de motor ging met allerlei storingen steeds in de noodloop. Het duurde even voordat duidelijk was dat de EGR gewoon niks meer deed, dit was helaas niet af te lezen. Hii verbruikt geen olie. Loopt soepel. De turbo is wat traag dus eerst goed toeren maken. Heb hem getuned met de eco tuning en dan op de lange baan haal ik 5,5. Als ik binnen het uur rijden blijf is hij wel wat dorstiger 6 tot 6.5.
Omdat ik ook met regelmaat mijn tandemasser er achter hang heb ik een handbak en vooral naar Frankrijk waar je wel gewoon 110 tot 130 met je aanhanger mag is dit erg prettig. Hij heeft dan wel wat meer dorst 7.0. Maar ach met een tussenstop in Lux maakt dat niet zo veel uit.
De airco is nog steeds ijskoud. City safety werkt nog prima.
Geen rammeltjes.
Oh probleem, lekke vooruit. Maar dat heeft niks met de diesel van doen. Die is gelukkig vervangen door ruitbreuk, geluk bij een ongeluk.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 03.07.2017 - 18:10  ·  #8
Dank jullie wel voor de feedback.👍🏻
BJ-5cil
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lunteren
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

D3 MY2011

 · 
Posted: 06.07.2017 - 21:49  ·  #9
S60 D3 MY2011, handbak.
Volgens mij is dit dezelfde 163 Pk motor als de omgenoemde D4 5 cilinder uit 2012/13.
Gekocht met 90.000, nu 170.000.

Olieverbruik is bijna niet. Tussen 2 beurten door 0,2 liter. Alleen na vakantie over Duitse Autobahn en de Alpen een extra 0,3 liter.
Motor loopt lekker rustig, geen geratel bij stationair.
1x turboslang kapot bij 140.000, auto reed niet harder dan 100. Door Volvo gerepareerd en daarna 100%.

EGR
Geen last van EGR gehad.

Roetfilter. Regeneratie was vaker (250-400km) bij korte stukjes woon-werkverkeer (tot 25 km). Nu meer snelwegstukken van 50-100 km is dit weer normaal (500-800km). Dit merk je aan het actuele verbruik op de boardcomputer.
Benji
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 22.08.2017 - 11:03  ·  #10
Ik rijd nu anderhalf jaar een D4 2.0 5 cilinder van 2012 (die met nieuwe navi etc). Bij 160k laten tunen door Volvotune naar 185 pk/450 nm en EGR laten uitzetten.
Nu 55k km gereden tellerstand 205k.

Rijdt nog steeds als een trein. Nog geen minpunten tegengekomen. Ja de motorrijtuigenbelasting ;-)
MarkVolvoV60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlissingen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 18.10.2019 - 21:20  ·  #11
V60, d3 5 cilinder , Aug 2012. 140k op de teller. Motor rijdt heerlijk soepel. Geen olieverbruik. Helemaal geen issues ermee. Typisch 5cilinder geluid. Ik vind het lekker klinken, maar dat is smaak natuurlijk. Zou hem zo weer nemen.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 19.10.2019 - 13:50  ·  #12
D5 2013 GT , met nu 137000km op de klok , en een eco tune van Obbe , dacht 245pk met 480nm
Nog niets mee gehad , motor heeft geen verbruik , ververs de olie bij 15k dus halverwege de aangegeven termijn .
Nooit iets hoeven bijvullen .
Verder alleen de automaat laten spoelen , eerst preventief bij 60k (auto gekocht met 21k op de klok in duitsland) , en is er ardeca olie in gekomen bij TPR , nu begon de auto soms met een schokje terug te schakelen of met een bonk weg te rijden , dit was soms aanwezig , dus maar is Gerry Slot gebeld en die was vorige week bij me in de buurt , die heeft hem gespoeld , er is nu een andere olie in gekomen , na 2 ritjes schakelt ie weer perfect .

Verbruik ,1op 16.2 , en rijdt sinds 1.5 jaar op GTL diesel naar tevredenheid en zonder problemen
Garrelt
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: De laatste generatie 5 cylinder dieselmotoren

 · 
Posted: 09.11.2019 - 18:22  ·  #13
S80 D4 van 2012 nu 296000km.
EGR een keer vervangen en interkoelerslang gebruikt geen olie.
Verbruik woonwerkverkeer 1 op 17.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0