Additieven brandstof

Wat is jullie ervaring?

 
 
 
 
 
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 45
Berichten: 313
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Additieven brandstof

 · 
Posted: 30.04.2018 - 19:50  ·  #1
Forummers,

Additieven. Welke ervaringen hebben jullie ermee? Is het aan te raden of is het vooral een sprookje? En als het aan te raden is, wat is er dan aan te raden en wat niet? En als het dan een sprookje is, waarom dan? Vaak zie ik bij modernere auto’s op de binnenkant van de tankklep “geen additieven gebruiken”. Waar leeft een bedrijf zoals Forté dan van? Alleen van angst en andere marketing?
Wat is jullie ervaring met additieven?

In mijn BMW-diesel tijd vulde ik af en toe en op aanraden van een BMW specialist, mijn tank bij met Forté (maar welk goedje precies zou ik niet meer weten).
Nu leef ik inmiddels gelukkig in een Volvo-benzine (2.0/ 180 pk…eh 225 pk 8-) ) tijdperk. Het blokje is inmiddels 11 jaar oud en heeft er 217.000 km op zitten. Loopt als een zonnetje. Zou een additief van meerwaarde zijn? Hieronder heb ik 4 verschillende additieven van Forté bekeken die geschikt zijn voor benzine blokken:

1. Forté Fuel System Cleaner reinigt in het brandstofsysteem op de plaatsen waar de benzine vloeibaar is, dus tot en met de injectoren. (…). Verbrandingsresten zoals kool- en roetdelen ten gevolge van een slecht inspuitbeeld kunnen verwijderd worden door toepassing van Forté Gas Treatment aan de brandstoftank.


2. Forté Gas Treatment reinigt het benzinebrandstofsysteem en tevens na de verbranding.


3. Forté Valve Cleaner verwijdert via een speciaal ontwikkelde reinigingsmethode verbrandingsresten en koolafzettingen die zich via het EGR- en het carterventilatiesysteem in het inlaatgedeelte en op in- en uitlaatkleppen afgezet hebben.


4. Forté Petrol Saver wordt toegevoegd aan de brandstoftank om het gehele brandstofsysteem te reinigen en de delen van het systeem te smeren. Hierdoor wordt iedere druppel brandstof optimaal gebruikt.


greets Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Drachten
Berichten: 307
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 01.05.2018 - 02:11  ·  #2
Toevallig laatst een flesje forte diesel conditioner in m'n tank gegooid. Heb ik ook wel 'ns bij m'n vorige Mondeo gedaan.
Toen niks gemerkt, en nu ook (nog) niet. Misschien is dat trouwens ook maar beter.
Ik heb dus geen flauw idee of het echt werkt.

"Startron" schijnt ook goed te zijn, komt geloof ik uit de bootwereld. Zelf ook ns een flesje gekocht en voor m'n toenmalige
Audi gebruikt. Ook hier merkte ik niks van.

Bovenstaande is allemaal van toepassing op diesels en heb er dus nooit wat van gemerkt. Of het dan ook daadwerkelijks
niks uithaalt ............... tja, geen idee.
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 22
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8845
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 01.05.2018 - 08:30  ·  #3
Ik gebruik elke oliewissel de producten van BG.
- BG EPR (109) bij oude olie om te reinigen.
- BG MOA, toevoeging bij de nieuwe olie.

En de BG 44K injectiereiniger in de tank.
Heeft bij onze vorige V70 startproblemen en slecht lopen op benzine verholpen. Dus ik kan met zekerheid zeggen dat de 44K zeker wat toevoegt.
JJM
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 2270
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 01.05.2018 - 08:36  ·  #4
Ik gebruik nu al een tijdje de goedjes van Liqui Moly. In een diesel welteverstaan. Of je het merkt? Meeste additieven zijn (naast andere dingen) octaan/cetaanverhogers. En dat merk je. Geen wereld van verschil, maar je merkt het wel.

Ik weet dat BG momenteel ook een benzine-inspuitventielreiniger heeft. Die wordt direct aangesloten op de inspuit-unit. En dan komen er grote wolken vrij. Dat doet dus wel wat. En is niet eens gek duur.

Verder denk ik dat additieven vooral liefhebberij zijn. Maar, goed, één klein feitje: vorige week heb ik met vier personen in de auto (en de bijbehorende bagage) naar de UK gereden. 1700 km heen en terug. Met het LM Diesel Additiv heb ik een verbruik van 1:17 gehaald. Dat is voor een Euro4 Geartronic best een prestatie met deze belading.
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 46
Berichten: 1141
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 01.05.2018 - 08:44  ·  #5
is al oud, maar fifth gear heeft eens een rits van die zgn octaanboosters getest, met géén tot zelfs negatief effect..
gelukkig heeft diesel geen octaangetal maar een cetaangetal, waar je niet aan moet gaan lopen sleutelen (waar je met het octaangetal het moment van zelfontbranding uitstelt, moet diesel juist wel zelfontbranden en ook nog op het juiste moment)
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 53
Berichten: 1803
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 01.05.2018 - 09:17  ·  #6
Quote door JJM


Verder denk ik dat additieven vooral liefhebberij zijn. Maar, goed, één klein feitje: vorige week heb ik met vier personen in de auto (en de bijbehorende bagage) naar de UK gereden. 1700 km heen en terug. Met het LM Diesel Additiv heb ik een verbruik van 1:17 gehaald. Dat is voor een Euro4 Geartronic best een prestatie met deze belading.


Je hebt toch niet de kilometers op de boot erbij gerekend?! :P
Nee, zonder gekheid, dat is erg zuinig. Wat is je verbruik normaal dan?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 1813
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 01.05.2018 - 11:37  ·  #7
Quote door 626Ronin

is al oud, maar fifth gear heeft eens een rits van die zgn octaanboosters getest, met géén tot zelfs negatief effect..
gelukkig heeft diesel geen octaangetal maar een cetaangetal, waar je niet aan moet gaan lopen sleutelen (waar je met het octaangetal het moment van zelfontbranding uitstelt, moet diesel juist wel zelfontbranden en ook nog op het juiste moment)


Cetaangetalverhoging kan wel zin hebben, maar in Europa is de toegevoegde waarde wellicht beperkt aangezien alle pompen voldoende goede diesel leveren (al zullen de premiumbrandstoffen wellicht een wat hoger cetaangetal hebben dan de normale, of die de witte pomp, zijn allen voor onze motoren in principe voldoende). Mijn motor loopt wel iets ronder op premium brandstof, die zal wellicht wat gelijkmatiger/sneller verbranden, maar ik vind het verschil niet voldoende om continu premium brandstof te tanken. Liever het hele jaar normale (goedkope) diesel, af en toe een tankje premium en eens per jaar een additiefje voor de aardigheid.

Op deze pagina wordt eea over octaan/cetaan etc in begrijpelijke taal uitgelegd.

Ik kan geen effecten bewijzen, maar ik gebruik zelf wel eens een additief, maar het verschil vind ik alleen echt merkbaar als je met een zeer vervuilde motor / inyectoren begint. Alles wat er dan met hulp van het additief wordt opgeschoond, is wel merkbaar. Zelf 1x gehad met mijn 1.8D (zonder turbo) Fordje dat nogal begon te roken... additief erin en tesamen met af en toe in de 4 rijden op de snelweg is het roeten wel weer overgegaan. Heeft dat aan het additief gelegen of het 'planken'? Beide, denk ik dan maar.

Voor de fijne injectoren in de Volvo gebruik ik af en toe zo'n Diesel System Maintenance middeltje om de evt lakafzettingen binnenin de injectoren hopelijk wat op te lossen, en zo langer de injectoren goed te houden. Of het werkt? Tja. Dat weet je pas als ze niet stuk gaan, en dan nog weet je niet of het daar aan gelegen heeft.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 45
Berichten: 313
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 06.05.2018 - 21:34  ·  #8
Als ik het zo grofweg lees worden de additieven voor de zekerheid gebruikt. Martijn gebruikt dan wel BG44 om zijn benzine blok beter te laten lopen.

Mijn 2.0t heeft er nu 218.000 opzitten. Ik heb het idee dat het blok heerlijk loopt. Toen ik de V kocht in augustus was hij wel een beetje toe aan een beetje TLC. De vorige eigenaar had kennelijk besloten om er niet meer te veel aan te doen omdat de auto toch weg moest. Ikzelf rij ook niet veel, (anders had ik wel een diesel gekocht), en loop daarom met het idee rond om een additief te gebruiken. Eens goed kijken naar de BG44. In ieder geval iets om de injectoren te reinigen en iets om de oude roet los te maken en te verwijderen.

thx guys!
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 98
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 07.05.2018 - 08:06  ·  #9
Af en toe gebruik ik preventief ook wel eens een additief, maar is het idd de vraag of je er iets van merkt en of het wat doet.
Laatst echter een additief gebruikt wat direct een positief effect had. Mijn vader heeft een VAG diesel waarbij er wat problemen waren met het roetfilter. Lang en vaak regenereren en het duurde steeds langer voordat het oranje lampje van het roetfilter uitging. De ‘XENUM In en Out cleaner’ bij een kwart tank gegooid en er mee gaan rijden op de snelweg in z’n 4. Problemen verdwenen en zijn niet meer teruggekomen.
Het is een fles van 1,5 liter additief. Spul kost wel 70 euro, maar is een schijntje tov nieuw roetfilter of prof reiniging.
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 53
Berichten: 1803
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 07.05.2018 - 08:41  ·  #10
maar wat heeft nu het probleem verholpen? Het additief of het lang rijden in zijn 4?
Ik zou eerst de tweede optie hebben geprobeerd voor er 70 euro aan te spenderen. Eventueel met een volle tank premium brandstof. Kost je hooguit een paar euro extra.
Ook al rijd ik bijna alleen lange snelwegritten, toch merk ik vaak een verschil in rijden na een stevige rit op de duitse snelweg. De auto is dan net even iets vlotter, soepeler en rustiger (minder trillingen). Maar dit kan natuurlijk ook tussen mijn oren zitten.... :D
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 98
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 07.05.2018 - 10:03  ·  #11
Paar tanken V-power gaf geen oplossing. Ritje op hoge snelheid in DE ook niet. Additief was een soort van laatste redmiddel alvorens op vervanging DPF over te gaan. Additief erbij en probleem was in 10 minuten verholpen en bleef ook weg.
Ik ben zelf niet zo’n believer van de wonderen van additieven, maar dit werkte echt in deze situatie.
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: omgeving Harderwijk
Berichten: 78
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 21.05.2018 - 21:35  ·  #12
Vroeger de producten van BG gebruikt in benzine en diesel wat er eens in de zoveel tijd in ging. Niet dat het slecht liep maar voor het gevoel. Tegenwoordig gebruik ik Archoil AR6200 wat er bij iedere keer benzine tanken bij wordt gedaan. Ik tank maar paar keer per jaar benzine omdat ik voornamelijk op lpg rij en het werkt ook tegen veroudering van de benzine. Bij de motor doe ik het ook. Ook daar kan het soms enkele maanden duren voordat er weer getankt wordt. Ook voornamelijk voor het gevoel. Denk dat je het het beste kan merken als er veel vervuiling is. Ik gebruik het dus preventief om eventuele vervuiling te voorkomen.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 21.05.2018 - 21:50  ·  #13
...
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: omgeving Harderwijk
Berichten: 78
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 23.05.2018 - 14:27  ·  #14
Quote door JOv70BI

@Stropdas

Als het tegen verouderen is van benzine.

Zijn volgende oplossingen waarschijnlijk beter, en ja daar ervaring mee geheel positief ;)

Een echte Bifuel met maar een kleine benzine tank.
Of gewoon een kleinere hoeveelheid benzine tanken als je een grotere tank hebt.

k wil niet lullig doen hihi ;)

Oja de ander is gewoon wat vaker wel overschakelen op benzine als je de grote tank toch vol wil gooien.
Minder tanken is ook een optie. Is vaak te combineren met gas tanken. Scheelt ook nog eens gewicht. Vaker overschakelen op benzine vind ik dan weer erg prijzig. Hij rijd al zoveel op benzine vergeleken met Renault Laguna/Megane die nog geen 1/3e van de tijd nodig heeft. Er is dan genoeg doorstroming zodat er geen stilstaande benzine in het systeem is. Voor de motor wordt aangeraden voor de wintermaanden juist helemaal vol te tanken zodat er minder kans op corrosie in de tank is.

Producten van BG heb ik zelf heel hoog zitten. Ook VAG schrijft het voor in diverse landen voor garages als middel voor herstel ven het een en ander. http://forum.vwpassat.nl/index…ntry360020 De garage in Zeewolde waar ik de spullen haalde was er zelf ook erg tevreden over. Mocht een auto een behoorlijk vervuild injectiesysteem hebben dan kunnen ze de auto ook puur op een van die BG-rpducten (BG44K oid vermoed ik) laten rijden om zo het systeem erg grondig reinigen.

Archoil wordt in de garage van Jay Leno gebruikt :P Helaas geen Nederlandse leverancier voor gevonden maar bij die in de UK een paar keer met flinke korting (o.a. black friday) besteld.

Volgens mij worden er op al dat soort producten gigantische marges verdient. Grootste deel van het product is gewoon benzine/diesel of andere brandstof.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 45
Berichten: 313
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Additieven brandstof

 · 
Posted: 12.07.2018 - 11:02  ·  #15
Gisteren heb ik mijn Monster 796 weer opgehaald van een grote beurt. Ook daar heeft de monteur er een fles "dope" 8-) in de tank gegoten tegen het roeten. En dat is best vreemd want ik rijd regelmatig en langere afstanden op dat ding. Hoe dan ook, de Monster rijdt weer geweldig goed.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0