resonantie rond 2000 toeren

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 27.06.2018 - 13:46  ·  #1
Ik weet het, het volgende valt waarschijnlijk voor velen in de categorie "waar maak je je druk over", maar ik wil mijn auto gewoon perfect hebben:
Rond de 2000 toeren zijn er trillingen en is er resonantie waarneembaar (ook bij stilstand, zij het dan minder).

Wat is er allemaal aangepakt (de meeste zaken overigens om andere redenen):
- alle subframerubbers zijn vernieuwd
- alle motorsteunen zijn vernieuwd
- Tandwiel variabele inlaat vernieuwd
- Solenoid inlaat vernieuwd
- Kleppen gesteld
- benzine injectoren ultrasoon gereinigd
- Compressie gemeten: is van alle cilinders nagenoeg gelijk
- Vida bekeken: geen meldingen
- nieuwe bougies en bobines
- nieuw dualmassa vliegwiel, koppeling, drukgroep en druklager
- nieuwe carterventilatie
- nieuwe MAF
- nieuwe koelvloeistof temp. sensor
- nieuwe voorste lambdasonde
- nieuw gasklephuis
- nieuwe distributieriem en spanrol
- nieuwe waterpomp

Door bovenstaande zaken is de resonantie trouwens wel fors afgenomen, maar dus nog niet helemaal.
Iemand nog tips om te onderzoeken?
Of hoort die resonantie gewoon bij dit type?
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 27.06.2018 - 16:44  ·  #2
Je kan in ieder geval niet zeggen dat je er niet al heel veel aan hebt gedaan :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 27.06.2018 - 18:23  ·  #3
Kan een eigen resonantie zijn, maar heb je de poelies ook aan een nader onderzoek onderworpen ?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 27.06.2018 - 18:36  ·  #4
Vrijloop dynamo bijv wat Hans al oppert.

Spanner van multiriem gaan ook vaak stuk.

Is de resonantie er ook met airco uit?
Fastboy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Berichten: 16
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 27.06.2018 - 19:09  ·  #5
Laat effe weten als je de Volvo wegdoet..😀
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 27.06.2018 - 19:15  ·  #6
De resonantie is er ook als de airco uit is.

Spanner multiriem: moet ik even nagaan of ik die ook vervangen heb.
<<edit: die heb ik inderdaad ook al vervangen >>

Vrijloop dynamo: hoe test ik dat?

Wanneer ik de Volvo weg doe? Zolangzamerhand heb ik een nieuwe :-)
Dus wegdoen is wat mij betreft nog lang niet aan de orde ;-)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 28.06.2018 - 09:26  ·  #7
Om zowel de dynamo als de aircopomp uit te sluiten, heb ik vannacht bedacht (toch handig dat je hersenen batch-jobs aankunnen als je slaapt :-) )
dat er een simpele test is: de multiriem er afhalen en een stukje rijden.
Even een moment vinden om dat uit te testen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 28.06.2018 - 11:14  ·  #8
Dan zou ik wel zoveel mogelijk electronica uitzetten (radio, interieurventilatie, verlichting, etc) want dan draait dus tijdelijk alle electronica op de accu, en de vraag is maar hoe lang dat goed gaat. Of je daar dus echt een stukje mee moet gaan rijden, ik weet het niet... ik zou het zo kort mogelijk houden.

Zit niet gewoon je motorafdekking los? Die lag er bij mij wat op te trillen. Ik heb toen de rubber dopjes gedraaid waarmee de afdekking vastzit (de dopjes onderin de motorafdekking, die je vastdrukt op de motor), en toen lag hij weer trillingsvrij.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 28.06.2018 - 11:28  ·  #9
...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 28.06.2018 - 12:09  ·  #10
Heb je de bouten van de motorsteunen vastgedraaid nadat de motor even gedraaid had? Is te doen als je op een brug of smeerput werkt, maar lastig met krik en steunen (want de auto staat best horizontaal als je de motor start, anders heeft het weinig zin) Wellicht zetten ze zich eerst nog even. Schijnt ook belangrijk te zijn bij de bovenste en onderste torquesteunen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 28.06.2018 - 13:44  ·  #11
Toen de auto op de brug stond heb ik alles met het voorgeschreven moment vastgezet. Ook in de juiste volgorde. Zo moet het motorlager aan de distributiezijde het laatst worden bevestigd, op de beugel over de motor na.

En aan de onderzijde heb ik geen motorplaat.
Het geluid is ook te 'zwaar' om iets van kunststof te zijn.
Het zoveel mogelijk uitzetten van stroomverbruikers is inderdaad wel om op te volgen.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 28.06.2018 - 13:55  ·  #12
...
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 492
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 28.06.2018 - 19:39  ·  #13
Hallo Brulkjear

Hallo Volvo rijders

Ik heb met versnelling meters trillings overdracht van een motor steun gemeten


Foto 1 motorsteun V70 Type3


Figuur1 Trillinggrafiek met FFT berekening

Info bij de ferquentie 30 Hz loopt de motor stationair 720 omw/min
De blauwe grafiek is de motor steun en de rode het chassis deel en zien dat de demping 15dB
Toeren tal langzaam opgevoerd naar 1560 daarna weer terug laten zakken naar 1440 en na tijdje de meting afgebroken.
We zien dat bij een toerental van 1200 het chassis deel meer gaat trillen dit kan een op slingering van een chassis deel zijn, (niet verder onderzocht) want bij de motor blijft de amplitude van de trilling gelijk.
Met deze meetink kunnen trilling gemeten worden en volgens mij ook de bron van een trilling opgespoord worden . (hier heb ik nog geen ervaring mee)

Groeten BUM
Lar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achter de duinen
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 29.06.2018 - 21:30  ·  #14
heb ook last vans een ''donkere brom'' garage zegt dat het uit het flexibele stuk komt of de kat.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: resonantie rond 2000 toeren

 · 
Posted: 06.09.2019 - 19:19  ·  #15
Het heeft even geduurd, maar het probleem is opgelost!!
Alle eerder genoemde acties om de resonantie te verminderen hielpen steeds wel, maar de actie van vandaag zorgde ervoor dat de resonantie helemaal verdwenen is. He, he, na al die jaren.
En het bleek zo simpel: de steun die aan de onderkant van de katalyator op het motorblok zit, bleek gebroken te zijn en gedeeltelijk verdwenen.
Dat was eigenlijk nooit goed te zien, omdat op beide bevestigingspunten nog gewoon de beugel zichtbaar was. Alleen bleek het stuk van de beugel achter de rechteraandrijfas dus verdwenen te zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0