verstuiver vraag klasse 1, 2, 3?

 
 
 
 
 
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

verstuiver vraag klasse 1, 2, 3?

 · 
Posted: 18.11.2018 - 12:21  ·  #1
Hoi allemaal,

Wat is het verschil tussen klasse 1,2,3 verstuivers?
En kan het kwaad dat je er een andere klasse inzet?

Tuurlijk Volvo geeft aan dat....... maar tja die geven wel meer aan.

wie zou het uit kunnen leggen?
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: verstuiver vraag klasse 1, 2, 3?

 · 
Posted: 19.11.2018 - 15:34  ·  #2
elke verstuiver heeft een (gemeten) opbrengst. De opbrengst bepaalt natuurlijk hoeveel brandstof er wordt ingespoten bij een gegeven aansturing. Omdat niet alle verstuivers precies gelijk zijn worden ze in klasses ingedeeld. Door de ECU voor die verstuiver te vertellen welke klasse deze valt kan de opbrengst daarmee gecorrigeerd worden. Daardoor krijgt elke cilinder precies evenveel brandstof toegediend, loopt de motor mooier rond, is de uitstoot lager enz

Door een verstuiver van een andere klasse te plaatsen zonder! de ecu daarvoor te corrigeren zal de motor minder fraai lopen, meer trillingen (zeker bij stationair) enz.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: verstuiver vraag klasse 1, 2, 3?

 · 
Posted: 19.11.2018 - 18:10  ·  #3
ok
duidelijk
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: verstuiver vraag klasse 1, 2, 3?

 · 
Posted: 19.11.2018 - 21:37  ·  #4
ik had al ergens iets over verstuivers geplaatst maar hierbij: uit vida

Identificatie injector

Attentie! Als reserveonderdelen zijn er slechts 2 klassen. Klasse 1 wordt vervangen door klasse 1 en de nieuwe Klasse 2 vervangt de eerdere Klasse 2 en Klasse 3.
In de productie zijn er 3 klassen injectors (klasse 1, 2 en 3) en elke cilinder heeft een unieke drukbuis. Controleer de klasse van de injector (zie afbeelding). De klasse kan op 3 plekken op de injector worden afgelezen: het cijfer in de ring, het laatste cijfer van het artikelnummer en het eerste cijfer van de bovenste cijfer-/lettercombinatie.

en :

Attentie! Als de auto injectors van klasse 3 heeft en 3 of meer injectors zijn door nieuwe van klasse 2 vervangen, is programmeren noodzakelijk, zie: Storing zoeken/Autocommunicatie/Geavanceerd/ECM/Optimalisatieparameters programmeren
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: verstuiver vraag klasse 1, 2, 3?

 · 
Posted: 20.11.2018 - 09:00  ·  #5
@Grunn: had ik gelezen in eerdere post.
Vaak is er tussen wat Vida (Volvo) aangeeft en werkelijkheid nogal eens een verschil. Vandaar mijn vraag.
OOk ivm het kijken naar een andere geschikte verstuiver voor mijn auto.
Die heb ik ondertussen gevonden
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: verstuiver vraag klasse 1, 2, 3?

 · 
Posted: 20.11.2018 - 09:33  ·  #6
mooi helemaal goed
R-P
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: verstuiver vraag klasse 1, 2, 3?

 · 
Posted: 19.02.2019 - 23:45  ·  #7
Overigens heb ik >5 jaar rondgereden met een "1" programmering terwijl ik "2" verstuivers had. Nooit problemen gehad met APK roetgasmeting. En verbruik is na de correcte programmering niet merkbaar veranderd.

Oude politie auto van de domeinen met lekke koppakking (195k km, 5 jaar oud), na aankoop ander blok in laten zetten (80k km, 5 jaar oud, uit Engeland waar je je niet blauw betaald aan wegenbelasting, dus minder kilometers wel geloofwaardig zijn). Schijnbaar was de blokkenwisselaar (omgeving Nijmegen) niet op de hoogte van de noodzaak tot correct programmeren verstuivers. Beetje gek want als je een nieuwe DIM of CEM al aan moet melden binnen de auto, dan zal dat met een compleet motorblok toch ook wel moeten???
 
Selected quotes for multi-quoting:   0