V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 66
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 02.03.2020 - 10:02  ·  #1
Zoals titel al zeg onze V70 is kaduuk de 4e versnelling schiet steeds eruit bij opkomen koppeling. Ook wordt koppeling laatste tijd iets minder (trapt zwaar na tijd niet te zijn bediend)

Ik heb de 140Pk versie met B5244S motor op LPG (later ingebouwd), met M56 bak , bij opzoeken bij onderdelen sites zijn er meerder M56 types in omloop met verschillende overbrengings verhouding.

Ik wil zelf de bak voor een goede tweedehandse gaan wisselen en de koppeling bekijken/reviseren waar nodig. Dure maand wordt het maar goed niet mopperen, de V70 heeft jaren met amper kosten diens gedaan. :D

Misschien heeft iemand een goede ( jonge ) bak voor mijn volvo liggen?
Kun je exacte type bak via VIN nummer nagaan?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 2776
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 02.03.2020 - 10:35  ·  #2
Als de koppeling ook niet meer echt lekker is, dan moet je die misschien ook maar vervangen. Op z'n minst de vloeistof eens doorspoelen, dat zou eigenlijk elke 2-3 jaar moeten, maar ik denk niet dat veel mensen dat doen.
En als je de boel toch loshaalt, zou ik ook rekening houden met evt vervangen van het vliegwiel door ofwel een nieuwe/andere bi-massa, of evt een single-massa vliegwiel. Allemaal extra kosten, maar daarna kan je wel weer heel lang vooruit.

Zoek maar even op M56L en M56H, daar is op dit forum wel eens meer over geschreven en daar zou je ook wel uit moeten kunnen halen welke voor jou van toepassing is.
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 66
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 02.03.2020 - 10:46  ·  #3
Dank Bolbo voor antwoord. Ik ga zo eens de bak zelf inspecteren op type nummering en verder op zoek. Gisteravond kon ik zo snel geen nummer vinden in het donker.
Inderdaad ook verstandig vliegwiel/koppeling te vervangen, wil gewoon weer dubbel massa want dat rijdt comfortabel.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 1384
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 02.03.2020 - 10:52  ·  #4
Als je toch bezig bent, zou je een (softwarematige) upgrade naar 170 pk kunnen overwegen en de bijbehorende bak inbouwen.
Verder meteen de oliekeerringen meepakken, want als alles los ligt kun je er goed bij.
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 66
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 02.03.2020 - 11:04  ·  #5
Thanks Brinkie, ja idd keerringen en evt de O-ring in carter/oliepomp gelijk aanpakken, en motorsteunen.

Die software update was ook al mijn plan dus moet ik een M56H bak zoeken, er zou nu een M56L bak onderzitten na enig zoekwerk dit op forum gevonden:
------

The following ratios apply:
M56L: Final drive 4.00, First 3.39, Second 1.91, Third 1.19, Fourth 0.87, Fifth 0.70, Reverse 3.30

M56H: Final drive 4.25, First 3.07, Second 1.77, Third 1.19, Fourth 0.87, Fifth 0.70, Reverse 2.99

M56L hoort bij B5244S2 met 140PK, en de M56H hoort bij de B5244S met 170PK.

De 170Pk zou dus met handbak iets meer toeren draaien om dezelfde snelheid te bereiken. Ik dacht dat dit bij de automaat niet het geval is en dat beide dezelde bak gebruiken.

----
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 33
Berichten: 1423
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 02.03.2020 - 11:19  ·  #6
Ik heb een 2004 C70cabrio met net 100.000km die gaan we demonteren, daar zit een M56 bak op type zou ik even moeten nakijken voor je. het is een 163pk 2.0turbo.

Als die matcht qua type heb je een goede eerlijke bak terug, die je eventueel nog kunt testen want de auto is nog niet uit elkaar. Bij de sloop hebben ze zogenaamd allemaal weinig km's, maar dat is nooit meer te controleren..
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 66
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 02.03.2020 - 11:46  ·  #7
Mooi V70R^2, dank je zeker interesse voor indien matchend.

En exact zo denk ik er ook het mijne over wbt de vermelde KM standen, typ je zo even wat in bij het te koop zetten.

Kan geen type sticker bak vinden zoals M56L of H
wel sticker met de nummers:

9482398 CD6
456R 7002 FB
T1GF4 150306 030510
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 33
Berichten: 1423
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 02.03.2020 - 21:47  ·  #8
Hallo,

ik heb even voor je gekeken en de nummers zijn als volgt:

P9482121 M56L2K

T102514 4.25

Als ik het zo bekijk is dat de juiste bak voor jouw wagen (4.25 eindoverbrenging).

De wagen staat in Lelystad, de bak kan eventueel in Leerdam opgehaald worden, of als je op de route naar mijn vriendin woont breng ik hem langs (Leerdam-Den Haag).
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 2776
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 02.03.2020 - 22:26  ·  #9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 43
Berichten: 1286
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 03.03.2020 - 01:07  ·  #10
Quote
De wagen staat in Lelystad, de bak kan eventueel in Leerdam opgehaald worden, of als je op de route naar mijn vriendin woont breng ik hem langs (Leerdam-Den Haag).

Drenthe las ik in JW's voorstel topic. Maar voor een bak tegen V70R^2-prijs loont een ritje al gauw.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 1384
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 03.03.2020 - 11:05  ·  #11
Voor alle duidelijkheid: de bak die V70R^2 gaat demonteren is die met een 4.25:1 final drive en de defecte bak heeft er een 4:1 final drive in zitten. Dan maak je wel iets meer toeren op de snelweg, maar dat komt omdat de 140 pk versie het bij 5100 toeren voor gezien houdt en je de 170 pk versie tot 5900 toeren kunt doortrekken. Zie bijgevoegde berekening.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 33
Berichten: 1423
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 03.03.2020 - 11:19  ·  #12
Van wat ik lees heeft de topicstarter juist de 140pk.

Een non-turbo heeft sowieso baat bij een iets langere eindoverbrenging, anders krijgen ze het wel heel zwaar zonder de koppel umpfh die een turbo bied.

Uit jouw plaatje haal ik ook dat de 4.25 precies hoort bij de wagen van TS, en de 4.0 (niet 4.1?) bij de iets rappere 170pk.

Nou is het ook niet zo dat die het bij 5100toeren voor gezien houd, ze gaan allemaal nog door tot 6000tpm+, alleen loopt het koppel/vermogensgrafiekje net iets anders.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 359
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 03.03.2020 - 12:06  ·  #13
Klopt, omdat de 140pk versie softwarematig geknepen is vanaf een bepaald toerental.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 596
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 03.03.2020 - 12:42  ·  #14
De 170 pk variant heeft juist een kortere overbrenging dan de 140pk versie. Ds de 4.10 bak zou de juiste zijn voor de 140 pk van de topic starter.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 1384
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70N 2007, bij 376000Km helaas 5 bak kaduuk

 · 
Posted: 03.03.2020 - 12:54  ·  #15
Klopt, M56L = 140 pk, M56H = 170 pk versie.
Op het moment dat een motor zijn maximale vermogen levert, heeft het niet veel zin om meer toeren te maken; er wordt immers niet méér vermogen geleverd.
Maximaal koppel is de plek waar je wilt zijn als je overschakelt. Echter, de vijfcilinder benzinemotoren in de V70N hebben een best vlakke koppelkromme omdat er variabele kleptiming wordt toegepast, dus dit is niet zo'n issue, je kunt ze redelijk schakellui rijden (ik weet niet wat ze bij Ford dachten toen ze als vervanging van de atmosferische 2.4 vijfcilinder een Japanse 2.0 viercilinder in de V70 gingen stoppen...)
140 pk-versie: max vermogen @5100 rpm, max koppel @3750 rpm.
170 pk-versie: max vermogen @5900 rpm, max koppel @4500 rpm.
Turbomotoren hebben veel meer koppel onderin, vaak zijn de programma's erop aangepast om in de 1e en 2e versnelling niet de maximale trekkracht te leveren, dat vergroot de levensduur van de bak aanzienlijk en zorgt er ook voor dat de stenen in de straat blijven zitten. Het is, behalve in de eindreductie, ook in de eerste en tweede versnelling dat de M56L en H versie afwijkt, de derde, vierde en vijfde hebben dezelfde overbrengingsverhouding. De power band in de 170 pk-versie is een stuk groter, dus hebben ze bij Volvo kennelijk bedacht dat de motor iets meer toeren mag maken bij dezelfde snelheid, dat geeft een veel soepeler gevoel.

De TS heeft een 140 pk motor, maar ziet volgens mij een softwarematige upgrade naar 170 pk wel zitten, en daardoor is deze hardwarematige upgrade uitermate welkom, heb ik zo de indruk. :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0