Melding P0014 - 644A

 
 
 
 
 
Powerbox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 12.05.2020 - 07:53  ·  #1
Wie heeft er tips?

Volvo V70 XC AWD uit 1999

Koppakking vervangen en nieuwe keeringen geplaatst
Koppelingsplaten en dergelijke vervangen
Vliegwielkeerring vervangen
VVT vervangen

Probleem:
Als de auto stationait draait loopt hij heel onregelmatig. Als je rijd voel je dat ook. De verhoudingen kloppen dan niet zo voelt het.
We hebben ook een engine lampje. In de app is het de code P0014 en in vida de 644a. Deze ook al een paar keer gereset maar komt terug.
Alles wijst dan naar de VVT.
Deze vervangen. Geen verbetering.
Na reset van de ECU draait de auto stationar prima. Totdat ik een meter rij. Dan gaat hij weer exact hetzelfde probleem veroorzaken.
VVT de spanning gemeten. 11,8v. ( accu spanning 14v bij lopene de motor ). 11.8v leek ons laag dus stekker eraf gehaald en rechtstreeks de accu erop gezet.

Auto loopt keurig. Onze vraag is dan wel weer gelijk, waarom krijgt hij te weinig spanning en zijn er meer onderdelen in de auto die mogelijk een te lage spanning krijgen.

Wij denken dan een massa probleem of defecte kabel. Defect connector kan niet aangezien we hebben gemeten door een stukje kabel bloot te legen iets voor de stekker.
Als we een multimeter tegen de plus houden en dan met de Min langs het blok enzo gaan dan meten we overal dezelfde spanning als de accu.
Moeten we nog ergens specifiek meten voor dit probleem.

Vragen:
Weet iemand waar de kabels van de VVT rechtstreeks naar toe lopen? Kunnen dat heel moeilijk zien. Lopen deze direct naar de ECU?
Hoe zit de ECU met massa vast? Kan ik dat ergens meten? ( mogelijk heeft die al te weinig massa?

Zijn er andere ideeen wat er mis kan zijn???

Hoop dat iemand kan helpen want de frustraties lopen wel op. :)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 12.05.2020 - 08:50  ·  #2
Heb je de VVT actuator (boven op het blok) vervangen of de VVT poelie (waar de distributieriem overheen loopt).
In VIDA kan je ook een test/diagnose programma draaien waar mee je kan zien of de VVT daadwerkelijk werkt (je ziet dan hoeveel graden de timing verandert)
Powerbox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 12.05.2020 - 09:29  ·  #3
VVT actuator (boven op het blok) is vervangen. Deze nu dus rechtstreeks 12v gegeven.
Als de motor uit staat en dan rechtstreeks 12v op zet dan hoor ik hem ook klikken.

In vida heb ik geen test/diagnose programma gedraaid. Dat lukt ook niet omdat ik helaas nu geen vida meer tot mijn beschikking heb.

Maar stel dat de nokkenas niet goed staat. Hoe zouden we dan kunnen verklaren dat als ik er rechtstreeks 12v op zet de motor wel rustig is?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 12.05.2020 - 09:34  ·  #4
Heb je wel speciaal gereedschap gebruikt en de vida handleiding gebruikt?
Powerbox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 12.05.2020 - 10:11  ·  #5
Als je bedoeld of we de timing volgens vida procedure hebben gevolgt dan is het antwoord ja.

Maar dan nog. Stel dat we iets fout hebben gedaan. Waarom loopt hij dan wel rustig als we rechtstreeks 12v op de VVT actuator zetten en waarom is de voltage11.8v ( en werkt de vvt actuator niet ) als hij normaal is aagesloten?

Dat zou toch niks met de timing te maken hebben ?

pfffffff..... lastig!!!

Nogmaals opnieuw de timing nalopen?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 12.05.2020 - 10:20  ·  #6
Eens. Bedrading goed gecheckt?

Anders vanuit de ecu nieuwe draden trekken?

Stekker goed?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 12.05.2020 - 23:45  ·  #7
Lees ik dit goed; spanning tussen plus aansluiting VVT en massa VVT is 11,8V terwijl de spanning tussen plus aansluiting VVT en blok 14,0V is?
Het lijkt mij volledig onlogisch dat de spanning op de VVT via de massa geregeld wordt. Zijn beide wel in gelijke toestand gemeten? Niet de ene in aangesloten toestand en de andere met een losse stekker?
Ik heb weinig kennis van servo's maar mij lijkt dit een aanwijzing
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 13.05.2020 - 10:52  ·  #8
Ik weet niet hoeveel stroom de VVT-actuator trekt? Klinkt mij alsof er flink veel weerstand zit in een connector of een massa-aansluiting.
Powerbox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 20.05.2020 - 07:22  ·  #9
Het probleem is opgelost maar ook weer niet...

Na veel meten, kijken en proberen hebben we eigenlijk geen idee waar het zit maar geven het een grote kans dat het in de massa kabel naar de VVT zit.
De plus kabel van de VVT ligt in een las bovenop de versnellingsbak in een kabelgoot. Daar is niks mis mee.
De min kabel loopt zover we kunnen zien rechtstreeks naar de ECU.
Deze ook los gehad, schoongemaakt en gekeken.
Ook niks te zien.
op een gegeven moment weer de auto gestart en hij loopt helemaal top. Hadden geen idee waarom want we hadden niks gedaan Na 5 min rijden, probleem terug.

Uiteindelijk hebben we nu de min direct bij de VVT op de motor aan gesloten en hij loopt als een zonnetje en heeft nog geen verkeerd kick gegeven.

Daarom denk we, kabel naar ECU defect.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 20.05.2020 - 07:54  ·  #10
Quote door Powerbox

Het probleem is opgelost maar ook weer niet...

Na veel meten, kijken en proberen hebben we eigenlijk geen idee waar het zit maar geven het een grote kans dat het in de massa kabel naar de VVT zit.
De plus kabel van de VVT ligt in een las bovenop de versnellingsbak in een kabelgoot. Daar is niks mis mee.
De min kabel loopt zover we kunnen zien rechtstreeks naar de ECU.
Deze ook los gehad, schoongemaakt en gekeken.
Ook niks te zien.
op een gegeven moment weer de auto gestart en hij loopt helemaal top. Hadden geen idee waarom want we hadden niks gedaan Na 5 min rijden, probleem terug.

Uiteindelijk hebben we nu de min direct bij de VVT op de motor aan gesloten en hij loopt als een zonnetje en heeft nog geen verkeerd kick gegeven.

Daarom denk we, kabel naar ECU defect.


ik kan mij niet voorstellen dat een puur massa uit de ECU komt. Verwacht dan ook dat
- deze geschakeld is
- of dat er aan gemeten wordt
Het gebeurd wel dat een massa uit een control unit komt maar dan zijn dat meestal toch sensor draden . geen voedings draad.
Als je er voor kiest toch een extra draad te leggen zou ik rust stromen gaan meten om te voorkomen dat er rust stromen gaan lopen die niet bedoeld zijn.
Wilmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlissingen
Leeftijd: 53
Berichten: 106
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 20.05.2020 - 20:57  ·  #11
Ik weet niet of je er iets mee kan
Ik had het zelfde probleem



De kabelboom op je blok bij de bougies zeg maar zit aan de rechterkant van de afdekplaat een rubber die precies in de passing valt
na veel onderzoek zat bij mij daar het probleem ik denk dat de voorganger het niet helemaal correct had terug geplaatst
en de slang van de turbo niet wou demonteren daar zat een platte kant (bekneld) aan de draad deze hersteld ,en tot nu toe
geen melding meer .
Disco Daddy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 52
Berichten: 56
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 25.03.2022 - 19:58  ·  #12
Quote door Wilmans

Ik weet niet of je er iets mee kan
Ik had het zelfde probleem



De kabelboom op je blok bij de bougies zeg maar zit aan de rechterkant van de afdekplaat een rubber die precies in de passing valt
na veel onderzoek zat bij mij daar het probleem ik denk dat de voorganger het niet helemaal correct had terug geplaatst
en de slang van de turbo niet wou demonteren daar zat een platte kant (bekneld) aan de draad deze hersteld ,en tot nu toe
geen melding meer .


Beetje oud topic dit, maar er zijn ook niet veel berichten op dit forum over dit probleem.

Bij mij in Vida ook de code 644-a.
Stationair stottert de auto en als hij goed warm is trekt hij ook niet lekker meer.

De melding zegt nokkenas verstellen. Maar dat is volgens mij best een duur grapje i.v.m distributieriem er af etc.
Dus alle goedkopere opties zijn zeer welkom.

Die kabelboom, hoe kwam je daar bij en hoe heb je die hersteld?
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Melding P0014 - 644A

 · 
Posted: 25.03.2022 - 20:16  ·  #13
644a is vaak de solenoid en niet de poelie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0