Koppeling drukgroep

Koppeling drukgroep

 
 
 
 
 
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 16.06.2020 - 08:17  ·  #1
Mijn koppeling komt aan zijn einde, nu moet deze vervangen worden maar daarbij wil ik graag dat het vliegwiel preventief vervangen wordt, maar deze kan ook vervangen worden voor een vast vliegwiel van dacht de 850T5.

Wie van jullie weet waar ik daarbij op moet letten omdat er bij de S60 ook verschillende managementsystemen zijn gebruikt.

Ik denk zoal aan de punten voor de BDP sensor.
Koppeling drukgroep van een 850T5
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 16.06.2020 - 08:59  ·  #2
Ja dat kan. Wel nieuwe vliegwielbouten gebruiken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 16.06.2020 - 09:14  ·  #3
Ik zou alleen niet weten waarom je dit zou willen.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 16.06.2020 - 12:13  ·  #4
@Blade omdat een dualvliegwiel €612,- ex de BTW kost, en nu hij toch open moet en ik preventief wil wisselen, en dan misschien wel voor een vliegwiel wat ik gewoon heb liggen.

@ravado,

Weet jij welke drukgroep koppeling ik dan het beste kan gebruiken bij 320Pk en een vastvliegwiel van een 850T5.
(Vliegwielbouten gaan sowieso)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 16.06.2020 - 12:21  ·  #5
Er zal denk ik niet zomaar een DMF in zitten. Ik zou er nog maar eens serieus over nadenken of je dit wel wilt.

Vergeet de krukaskeerring niet te vernieuwen!
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 16.06.2020 - 13:35  ·  #6
Dmf zit er op om het de aandrijflijn wat trillingsvrijer te laten verlopen. Ik heb zelf bij een b5244 blok eens het vliegwiel vervangen voor een vast vliegwiel. In de praktijk merkte ik geen verschil en ik heb er zeker 120.000 km mee gereden.

Als ik jou was zou ik de krukaskeerring ook vernieuwen. De koppeling en drukgroep zou ik van een R pakken, als de spiebanen hetzelfde zijn qua aantal en afmeting. Vaak met wat googlen kan je dit wel uitzoeken.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 16.06.2020 - 19:17  ·  #7
Quote door Blade

Er zal denk ik niet zomaar een DMF in zitten. Ik zou er nog maar eens serieus over nadenken of je dit wel wilt.

Vergeet de krukaskeerring niet te vernieuwen!


Vertel jij het me maar 😉

Ik zie dat jij de gargist bent, het gebeurt vaker bij volvo’s en Ford’s en andere automerken hoor!
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 16.06.2020 - 19:40  ·  #8
Quote door ravado

Dmf zit er op om het de aandrijflijn wat trillingsvrijer te laten verlopen. Ik heb zelf bij een b5244 blok eens het vliegwiel vervangen voor een vast vliegwiel. In de praktijk merkte ik geen verschil en ik heb er zeker 120.000 km mee gereden.

Als ik jou was zou ik de krukaskeerring ook vernieuwen. De koppeling en drukgroep zou ik van een R pakken, als de spiebanen hetzelfde zijn qua aantal en afmeting. Vaak met wat googlen kan je dit wel uitzoeken.


Toppie dank je wel,

Ik heb nog ergens een keerring liggen omdat ik er destijds 2 had besteld 🤔

DMV is idd voor het comfort, de werking van het vliegwiel is in combinatie afgestemd op de drukgroep en koppelingsplaat.
Als ik een vaste neem dan zijn de koppelingsplaat en drukgroep daar ook op afgestemd.

De DMV zijn wat minder happy met het vermogen, en misschien is het vaste vliegwiel icm de koppelingset nog wel lichter dan een DMV set.
Wat resulteert in betere gasresponse.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 16.06.2020 - 20:24  ·  #9
Ik weet wel zeker dat een smf lichter is dan een dmf. Dat merk je duidelijk, vind ik.
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 17.06.2020 - 23:01  ·  #10
Als ik mezelf er even mee mag bemoeien ;)
(Of je er wat aan hebt, is een tweede, maar het viel mij op)

Mijn vliegwiel blijkt dus ook uit het leven te zijn en ik heb rond gekeken op sites, maar ik zie bij -bijvoorbeeld- mijngrossier dat er ook sets te koop zijn met een vast vliegwiel als "ombouwset".

Misschien is het nuttig, ik dacht het even te melden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 18.06.2020 - 12:51  ·  #11
Ik heb ooit de keus gehad om van dual massa naar ouderwets vast vliegwiel te gaan.

Mooi niet gedaan en weer een DMV laten monteren.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1460
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 18.06.2020 - 20:19  ·  #12
Als je het vaste vliegwiel nog moet kopen is overstappen alleen zinvol als je zelf nog 180k km gaat rijden. Dan hoef je de volgende keer geen nieuw vliegwiel te kopen
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 18.06.2020 - 20:59  ·  #13
Als het een benzine motor is en de km stand is niet extreem hoog dan kon het nog best meevallen met de staat van het vliegwiel. En je kunt ook voor €100 en goede maar wel gebruikt dmf kopen bij bv rima.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 28.06.2020 - 11:42  ·  #14
Quote door Vogel

Als je het vaste vliegwiel nog moet kopen is overstappen alleen zinvol als je zelf nog 180k km gaat rijden. Dan hoef je de volgende keer geen nieuw vliegwiel te kopen


maar wat dacht je van het prijsverschil tussen een DMV of enkel vliegwiel, of ik nou 180K rijd of 10K rijd.
De prijs tussen een DMV en een enkel vliegwiel is gewoon groot.
Ik "MOET" nu het vliegwiel wel vervangen, hij staat op 320.000Km en wil niet de gok wagen deze te laten zitten en over 6Mnd weer de bak er onderuit te sleutelen.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koppeling drukgroep

 · 
Posted: 28.06.2020 - 11:50  ·  #15
@ Volterop,

Ik denk maar dat weet ik niet zeker dat ze bij Ford ook standaard geleverd kunnen worden, ford heeft vaker last van de DMV's en heeft daar setjes voor.
Ik zal even goed rondneuzen, het uitdagende is de Splines op de prise-as van de bak, hier kan tov de koppelingsplaat van de 850R en koppelingsplaat van de S60 verschil in zitten, dit heeft te maken met een vroege of late M56 versnellingsbak.
Gelukkig kennen we een bedrijf dat koppelingsplaten op maat kan maken, of ik bestel er 2 en stuur de verkeerde terug ;)

@WalterJ

Als ik voor de DMV kies dan zou ik liever nieuw nemen, dat is beter dan "say sorry" en weer de gehele zooi eraf te moeten sleutelen.
Mijn auto heeft nu 320.000Km gedaan en gok het er niet op dat hij nog 1,5 ton blijft zitten...
(er hangt nog wel eens een boot achter)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0