Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.12.2020 - 09:52  ·  #1
Gisteren van huis weg krijg ik het waarschuwingssignaal dat er iets loos was en vlak daarna dat ik moest stoppen. Of liever: Dat deed de motor zelf wel. OBD werkte niet, maar dat zou mij ook weinig verder helpen :( Na een paar minuten opnieuw gestart, de waarschuwingen bleven staan maar ik kon gewoon weer rijden. Eten gehaald en na het eten de OBD kunnen lezen:
1171 - P 0121 en P1609.
Lijkt iets te maken te hebben met een sensor bij/van het gaspedaal, maar wat kan ik daar zelf aan (laten) doen?

Dan nog een klein probleem met het ruitensproeien aan de voorkant: Werkt alleen als de kap omhoog staat. Iemand een tip!

Dank voor het meedenken!

JP

VIDA en DICE staan op het verlanglijstje maar covid verziekt ook mijn omzet :(. Ik heb al wel de laptop klaar voor gebruik, dus dat scheelt alweer.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5016
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.12.2020 - 10:07  ·  #2
Ja dat zijn mindere berichten.

Maar zoals altijd moet je hem eerst uitlezen met vida om te kijken wat het echte probleem is.
Code van een obd zijn te algemeen.

Je woont ergens tussen Groningen en Delfzijl.
Er zijn daar meerdere mensen met Vida.
Benader die eerst.
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.12.2020 - 10:50  ·  #3
Te weinig info voor de rest, maar wat betreft de ruitensproeier zou ik zeggen dat het slangetje naar de sproeierkopjes knikt als je de kap dicht doet.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.12.2020 - 10:55  ·  #4
Quote door Volterop

Te weinig info voor de rest, maar wat betreft de ruitensproeier zou ik zeggen dat het slangetje naar de sproeierkopjes knikt als je de kap dicht doet.


👍👍
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.12.2020 - 10:56  ·  #5
Dat van het slangetje vermoed ik ook maar ik mis inzicht in hoe het wel moet lopen. In Haynes kan ik het niet vinden, ook niet op de overzichtsfoto :(
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.12.2020 - 12:12  ·  #6
Quote door jpelverding

Dat van het slangetje vermoed ik ook maar ik mis inzicht in hoe het wel moet lopen. In Haynes kan ik het niet vinden, ook niet op de overzichtsfoto :(


Dat weet ik ook niet zo uit mijn hoofd, maar in dit geval is het ook een kwestie van gezond verstand gebruiken; hoe wil je dat hij loopt, komt hij nergens tegenaan enzovoort.
Je kan haast niet grote, ingrijpende fouten maken als je met gezond verstand de kwestie benadert.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.12.2020 - 12:53  ·  #7
P1171 geeft iets wat te maken kan hebben met je luchtmassameter of met je turbodruk.

Die andere twee geven etm problemen als ik hier op Google icm volvo.
Hoe schoon is je luchtmassameter en je gasklephuis? Neem aan dat die wel even zijn schoongemaakt toen alles weer werd ingebouwd?

Volgende stap is vida idd, dan kun je het gasklephuis ook testen bijvoorbeeld.
Het bouwjaar is 2000 toch? Welke kleur stikker zit er op je gasklephuis, wit of geel?
Gezien je kilometerstand verwacht ik niet dat het de originele is, maar je weet het nooit.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.12.2020 - 16:19  ·  #8
Quote door Volterop

Je kan haast niet grote, ingrijpende fouten maken als je met gezond verstand de kwestie benadert.


Mijn verstand schiet uit het spectrum gezond als ik iets met mijn handen moet doen. Ga er morgen nog maar even naar kijken, hopelijk een V70 in de buurt. Of het veel helpt? Er zit redelijk veel slang "in de weg".

dan nog:

P1171 geeft iets wat te maken kan hebben met je luchtmassameter of met je turbodruk.

Die andere twee geven etm problemen als ik hier op Google icm volvo.
Hoe schoon is je luchtmassameter en je gasklephuis? Neem aan dat die wel even zijn schoongemaakt toen alles weer werd ingebouwd?

Volgende stap is vida idd, dan kun je het gasklephuis ook testen bijvoorbeeld.
Het bouwjaar is 2000 toch? Welke kleur stikker zit er op je gasklephuis, wit of geel?
Gezien je kilometerstand verwacht ik niet dat het de originele is, maar je weet het nooit

Geen idee van de staat van de LMM, vind dat al sinds mijn eerste 940 een vaag ding. Ook het gasklephuis weet ik niet, maar ik vermoed dat alles heel nauwkeurig en verstandig is ingebouwd. Carterventilatie en reservoirs zijn in ieder geval ook vernieuwd.

VIDA staat op het lijstje voor volgende week, maar er moeten ook nog wat kilometers gemaakt worden de komende dagen.

Vanmiddag ging alles goed, met een bijna lege aanhanger naar de stort geweest, gelukkig zag ik in de spiegel dat het ding er nog aan zat want aan het rijden kon ik het merken :)

Dank voor de feedback allemaal!
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 19.12.2020 - 13:22  ·  #9
Vandaag moest ik naar Leeuwarden, dus extra vroeg in de auto. Melding: GUARD COMPLEET (Wat dat betekent moet ik nog even opzoeken) en de waarschuwing dat MINDER VERMORGEN. Via OBD2 de foutcode bekeken P1603, internal fault, throttle unit. Bij net 3 boven nul was het makkelijk om koel te blijven rn hield ik het toerental een minuut of zo boven de 1000. Afzetten, paar tellen wachten én: weer even de Guard melding, maar verder helemaal niets. Geen reset of iets gedaan.
Probleemloos van en naar Leeuwarden gereden, net even opnieuw geprobeerd maar wederom: Niets aan de hand.

En nu met BT handsfree, een display op mijn HU803 waar ik wel de voorkeursstations kan lezen en heerlijke muziek via de USB.

Ik heb het vermoeden dat de motorwissel het motormanagement wat verstoord heeft, dus begin volgend jaar maar laten aanpassen. Dat ik geen 240 pk heb is geen probleem, maar als de boel dan mooi op elkaar aansluit heeft misschien ook nog wat effect op het verbruik ;/
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Maar de melding was niet weg...

 · 
Posted: 14.01.2021 - 15:50  ·  #10
Hangende wat financieringsvraagstukken is de auto nog niet naar de garage geweest. De laatste paar dagen weinig gereden, LPG lampje was net rood geworden dus "dat komt wel".
Starten, melding van minder vermorgen en weer zo wat. OBD lezer niet aangesloten, dus dat schoot niet op. Na een minuut wachten, aan.uit zetten en toen het kon even op 3000 toeren houden lukte het. Van LPG naar benzine geschakeld en richting LPG station gereden. Helaas, na 800 meter viel het vermogen terug en kon ik op een paar stelcon platen gaan staan. (Tja, platteland...)

Zeker één minuut geduld gehad, gestart en op benzine probleemloos verder kunnen rijden. LPG getankt en op de A7, op een stuk met vluchtstrook, terug op LPG. Geen centje pijn. Ook de meldingen dat ik storingen had (op de standaar twee van de laatste tijd na)/ Eind van de middag naar huis: Starten, jankende geartonic maar verder geen probleem. Zojuist, bij -1 of zo, starten en probleemloos draaien. Alleen de melding over de emissie en parkeerlampje branden.

Nu ben ik al a-technisch maar kan het zijn dat een lage spanning van de LPG voorraad het systeem van de volvo in storing gaat? In mijn 940 begon de motor te hikken als de tank bijna leeg was maar juist bij het starten op benzine zou het geen probleem mogen zijn lijkt me. De melding kwam bij de eerste startseconde.

Een ding weet ik nu wel: Er gaat ongeveer 52 liter in de tank en daarmee haal ik ongeveer 370 kilometer. WIl ik de komende paar jaar niet meer zo achterhalen!

Alvast bedankt voor het meedenken.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 14.01.2021 - 18:10  ·  #11
Gewoon eerder tanken.

Ik kachel mijn tank nooit leeg, ook benzine of diesel niet.

Emissie lampje kan vreselijk veel zijn.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.01.2021 - 11:29  ·  #12
Quote door hermanusb


Ik kachel mijn tank nooit leeg, ook benzine of diesel niet.



Ik normaliter ook niet maar het verschil van 1 groen of 1 rood bolletje in de indicator had ik onderschat. Nu dus standaard na de 275 km of zo een LPG-station overwegen dus.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.01.2021 - 15:35  ·  #13
Dan al!
Ik rijd tussen de 600 en 650 km op gas. Ik heb dan natuurlijk geen xc70 en slechts een 140 pk versie. Gemiddeld 1:10,8 en kan maximaal 63 liter gas tanken in mijn 76 liter tank.

Ik kocht mijn auto met een 63 liter tank, maar ik vond dit te weinig, dus heb die gewisseld voor een 76 liter variant. Past precies onder de afdekplaten.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Hulp gevraagd Van dringend naar urgente waarschuwing: P0121 en P1609

 · 
Posted: 18.01.2021 - 15:59  ·  #14
Mooi dat lage vebruik! Mijn 940 automaat zat rond 1 op 8, deze XC met gare geartronic en vier aangedreven wielen zit daar onder maar de pluriel van mijn vrouw tikt 1 op 15 benzine. En da's een C3 van bijna 1240 kilo. Met handbak, dat dan weer wel. En een kleine tank, ik geloof dat ze 400 liter haalt..
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Jammer, zoals ik al dacht: Niet de lpg druk was het probleem.

 · 
Posted: 20.01.2021 - 16:22  ·  #15
Vandaag weer de uitval, codes p0121, p0172, p1171 en p1609.
Wat is de throttle unit eigenlijk? Is dat mechanisch of electronisch regelend?
En wat moet ik er mee doen?

Dank voor jullie meedenken!
JP

(121: throttle, performance low) (0172 system too rich, bank 1) p1171 (long term fuel trim) en1609 (throttle unit)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0