Vermogensklachten bij benzinemotoren?

Controleer eerst de injectoren

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Vermogensklachten bij benzinemotoren?

 · 
Posted: 20.02.2021 - 23:10  ·  #1
Zonder eigen inbreng of belang. Uit het AMT forum een white paper van Buchli over injectoren .
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Vermogensklachten bij benzinemotoren?

 · 
Posted: 21.02.2021 - 00:45  ·  #2
Dit gaat alleen in het geval van Volvo dan om de turbo 3 en 4 cilinder motoren. De 5 cilinders zijn volgens mij allemaal indirect ingespoten.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Vermogensklachten bij benzinemotoren?

 · 
Posted: 22.02.2021 - 10:51  ·  #3
Klopt, zowel de Ford Ecoboost viercilinder (1.6 en 2.0) als de Volo VEA viercilinder (driecilinders zijn niet in de V70 geleverd) turbomotoren hebben directe injectie. Nou is GDI niet meer zo gevoelig als de Mitsubishi-motoren in de S40/V40, maar nog steeds een stuk complexer dan indirecte injectie.

De PDF even doorgelezen.

Hiervan word je financieel niet vrolijk:

TIP: Vaak nemen de klachten af als je van RON 95 (E10) op RON 98 (E5) overschakelt.

Gisteren nog even V-Power getankt met de 480, omdat er meer dan 3 maanden tussen tankbeurten zitten en dan gaat E10 "bederven" (ook voor LPG-rijders belangrijk!). RON 95 E10 kostte bij deze pomp 1,66 per liter (elders zelfs voor 1,63 gezien), V-Power RON 98 ethanolvrij maar liefst 1,82 per liter en dat is de goedkoopste ethanolvrije benzine in de regio (andere pompen 1,89 of 1,90). Er wordt met de prijzen van E5 niet gestunt, je betaalt bijna altijd de adviesprijs. Op RON 98 rijdt een moderne auto wel iets zuiniger, het motormanagement van de laatste generatie V70 kan hier prima mee overweg, bij een oudere atmosferische motor met brandstofinjectie uit de jaren 90 is het verschil echter nihil.

Maar dit vind ik dan weer wel leuk:

Weinig toeren, lage temperatuur
Ook het rijgedrag is van invloed. Door korte ritjes, het ‘nieuwe rijden’ en vroeg opschakelen (denk aan de ‘shift indicator’ die adviseert zo laag mogelijk in toeren te
rijden) draait de motor heel weinig toeren. De reinigende en spoelende werking van benzine is ook al niet meer aanwezig. De motor komt bij korte ritjes niet goed op temperatuur en dat geeft nog meer kans op vervuiling door koolvorming en roetvorming.


Regelmatig lekker warmrijden en daarna flink op zijn staart trappen is goed voor elke auto :)
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Vermogensklachten bij benzinemotoren?

 · 
Posted: 22.02.2021 - 11:10  ·  #4
In mijn S60 gaat alleen E5 benzine en ook in alle andere vervoersmiddelen. Motoren en A140.

De E10 is de pest voor je injectie of carburateur systeem. Het versneld vergommen en het aantasten van aluminium is echt een dingetje.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Vermogensklachten bij benzinemotoren?

 · 
Posted: 22.02.2021 - 12:55  ·  #5
Jep, hetzelfde hier. Ik rijdt ook alleen met Euro 98 aka E5, voor als je je auto niet met enige regelmaat gebruikt.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Vermogensklachten bij benzinemotoren?

 · 
Posted: 22.02.2021 - 14:32  ·  #6
Ik heb een V70 die op E85 kan rijden dus ik vind E10 niet zo'n probleem ;) maar als je minder dan 1x per 3 maanden tankt, is E10 niet zo'n goed idee omdat er dan phase separation kan gaan optreden in de tank. Voor het brandstofsysteem maakt het sinds 1976 niet zoveel meer uit bij Volvo, die kunnen er tegen behalve de Mitsubishi GDI-motoren in de V40/S40. Bij iedere APK mikt Poika een flesje reiniger in de tank, dat helpt goed.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0