Koelvloeistof verlies

 
 
 
 
 
jacobs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 43
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 05.04.2021 - 20:08  ·  #1
De meeste koelvloeistof onderwerpen heb ik gelezen en ik voeg er nog 1 aan toe omdat de oorzaak mogelijk elders ligt.

- V70 D5 2008. 312K
- Verliest KVS sinds een week of drie. Soms wel, orde van grootte 0.3ltr op 250km maar soms ook niet!!!! Vandaag bijvoorbeeld is er zelfs KVS uit de overloop gegutst nadat ik hem op max had gevuld. Dat was wellicht ook niet slim. Echter na 250km zat het systeem nog keurig op niveau. Asjemenou??
- Interieur verwarmt ook niet meer en mogelijk op hetzelfde moment begonnen als verlies KVS.
- Bij een lokale garage het systeem voor langere tijd op druk gehad en geen lek kunnen vinden.
- Gevoelsmatig GEEN vermogensverlies
- GEEN witte mayo-achtige slush in oliesysteem
- GEEN witte aanslag onder vuldop oliesysteem
- WEL wat damp uit uitlaat maar het is de laatste tijd ook wel vaak koud geweest buiten.
- WEL enigszins een geur van verdampte KVS zodra ik de melding in mijn cockpitje krijg (KLVloeistof laag stop zsm etc)
- In de laatste vijf jaar is hij (of zij...hun noemen jullie de auto?;-) ) nooit boven de normale bedrijfs.temp. van 90C geweest want ik hou dat altijd met een schuin oog in de gaten.
- Ondanks dat bij de meesten nu een denkwolkje ontstaat met “koppakking” heb ik het gevoel dat dat het misschien toch niet is, ondanks de geur etc.

Vraag 1: Wat is nu wijsheid? Moet ik zomaar ingaan op een offerte voor een rigoureuze maatregel oftewel voor het vervangen vd koppakking?

Vraag 2: Is er een verband tussen de verwarmingsklacht en KVS systeem?

Heren en vast ook dames, alvast bedankt voor het meedenken. Ik vind het iig een hersenkraker!

Fijne groet!
Matthijs Jacobs
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 05.04.2021 - 20:10  ·  #2
Ik vermoed een defecte waterpomp (schoepen kapot) zeker omdat het interieur niet meer warm word. Echt niet meer mee rijden hoor. Klinkt alsof er geen circulatie meer is.

Ik zou eerst de pomp demonteren voor je de kop eraf haalt.
jacobs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 43
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 05.04.2021 - 20:25  ·  #3
Bedankt voor je antwoord!
Maar (altijd dat ge-maar!!😄) in geval van een defecte waterpomp zou je toch zeggen dat de temp. vd motor ook zou oplopen toch? Ookal ‘kietel’ ik de D5 een beetje of ik rij keurig 100km/h, hij blijft op temperatuur.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 05.04.2021 - 20:26  ·  #4
Een diesel loopt vrij koel. Dat je interieur niet warm word zegt eigenlijk mij genoeg. Ik zou de pomp los halen. Als die goed is verder zoeken.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4102
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 06.04.2021 - 09:03  ·  #5
Hoe is de staat van je koelsysteem? Vloeistof wel periodiek vervangen? De verwarmingsradiateur zou ook verstopt kunnen zitten toch? V70 2008 = P2 (V70N) of P3 (V70NN)? Bij de N kan je makkelijk de slangen losnemen die door het schutbord gaan naar de verwarming, en doorspuiten met bijv. de tuinslang, dat heb ik toen ook gedaan. Best tegen de normale stroomrichting in, dat schijnt het meeste vuil los te spoelen (indien aanwezig). Dan zie je gauw genoeg of er doorstroming is of niet. Als er doorstroming is, dan lijkt mij de pomp ook een aannemelijke.
Bij de V70N kan je ook het retourstroompje zien als je in het vaatje kijkt, daar waar het dunne slangetje vanuit de radiateur het vaatje binnenkomt. Als je gas geeft moet dat stroompje toenemen. Al is er natuurlijk wel heel weinig druk nodig voor zo'n miezerig stroompje, dus dat wil nog niet zeggen dat de pomp voldoende druk levert. Maar als er helemaal geen retourstroom is, zit ofwel dat slangetje verstopt of is de pomp echt naar de gruzelementen.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 06.04.2021 - 11:17  ·  #6
Quote door jacobs

De meeste koelvloeistof onderwerpen heb ik gelezen en ik voeg er nog 1 aan toe omdat de oorzaak mogelijk elders ligt.

- V70 D5 2008. 312K
- Verliest KVS sinds een week of drie. Soms wel, orde van grootte 0.3ltr op 250km maar soms ook niet!!!! Vandaag bijvoorbeeld is er zelfs KVS uit de overloop gegutst nadat ik hem op max had gevuld. Dat was wellicht ook niet slim. Echter na 250km zat het systeem nog keurig op niveau. Asjemenou??
- Interieur verwarmt ook niet meer en mogelijk op hetzelfde moment begonnen als verlies KVS.
- Bij een lokale garage het systeem voor langere tijd op druk gehad en geen lek kunnen vinden.
- Gevoelsmatig GEEN vermogensverlies
- GEEN witte mayo-achtige slush in oliesysteem
- GEEN witte aanslag onder vuldop oliesysteem
- WEL wat damp uit uitlaat maar het is de laatste tijd ook wel vaak koud geweest buiten.
- WEL enigszins een geur van verdampte KVS zodra ik de melding in mijn cockpitje krijg (KLVloeistof laag stop zsm etc)
- In de laatste vijf jaar is hij (of zij...hun noemen jullie de auto?;-) ) nooit boven de normale bedrijfs.temp. van 90C geweest want ik hou dat altijd met een schuin oog in de gaten.
- Ondanks dat bij de meesten nu een denkwolkje ontstaat met “koppakking” heb ik het gevoel dat dat het misschien toch niet is, ondanks de geur etc.

Vraag 1: Wat is nu wijsheid? Moet ik zomaar ingaan op een offerte voor een rigoureuze maatregel oftewel voor het vervangen vd koppakking?

Vraag 2: Is er een verband tussen de verwarmingsklacht en KVS systeem?

Heren en vast ook dames, alvast bedankt voor het meedenken. Ik vind het iig een hersenkraker!

Fijne groet!
Matthijs Jacobs


het systeem onder druk gezet en geen lek kunnen vinden, maar je raakt koelvloeistof kwijt, het kan ook inwendig lekken lijk mij, het moet toch ergens blijven ?
Als je waterpomp defect is dan moet je temperatuur toch oplopen, naar het rode gebied.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 06.04.2021 - 11:43  ·  #7
Staat er nog druk op je koelvloeistof systeem als de auto een nachtje heeft stil gestaan?

Even de dop van je reservoir eruit halen, als er dan nog een hoge druk op staat duidt dit op uitlaatgassen in je koelsysteem.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4102
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 06.04.2021 - 14:40  ·  #8
Mwah, of een kapotte dop. De dop moet tot iets van 1.2 bar druk vasthouden om het kookpunt te reduceren, en alles daarboven aflaten om mogelijke schade aan het systeem te voorkomen. Als er niet juist wordt afgelaten kan er evengoed lang druk op het systeem blijven staan.

Een eventueel lek kan ook bij je kachelradiateur zitten, in het interieur. Dan vind je geen lek in de motorruimte. Dat zou je dan wel moeten kunnen ruiken in de auto (indien voldoende lek), kvs ruikt zoetig; of zelfs een natte mat krijgen als er veel weglekt (maar dan moet je dus onder het tapijt voelen, dat zie je niet bovenop de matten)

Je moet sowieso eerst weten wat de oorzaak echt is (aantoonbaar) voordat je aan iets ingrijpends begint als de koppakking. Die gaan niet zo vaak kapot bij deze auto's, en als dat wel zou gebeuren dan zou ook nog wel aantoonbaar moeten zijn waar het lek zou moeten zitten (olie en kvs mengen = ofwel mayonaise-olie, ofwel vieze kvs), kvs naar verbrandingsruimte = witte rook (indien genoeg) of borrelen in kvs vaatje (CO2 in kvs is meetbaar) dus je moet wel kunnen vinden als er echt een serieus probleem is. Ik had destijds een slechte dop of vaatje, dat weet ik niet meer, na vervanging van dop en vaatje (vies) was mijn kvs-verdwijntruc opgelost.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 06.04.2021 - 14:50  ·  #9
Dop laat af bij 1.5bar
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 123
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 06.04.2021 - 18:14  ·  #10
Ik had last van dezelfde symptomen bij mijn S60 2.4D uit 2008: koelvloeistofverlies en geen verwarming in het interieur. Bij mij bleek een verstopte kachelradiateur de boosdoener. Daardoor liep de druk in het systeem zelfs zo hoog op dat de aansluiting van (slang naar) de kachelradiateur op het schutbord knapte. Ik vermoed dus dat bij mij alle koelvloeistofverlies keurig via het overdrukventiel ontsnapte, tot het moment dat de slangaansluiting het niet meer hield.

Of de kachelradiateur verstopt zat, was vrij eenvoudig te testen door zoals hierboven al geopperd de tuinslang op de aanvoer te zetten en te kijken of er bij de afvoer weer water uit loopt.
jacobs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 43
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 07.04.2021 - 16:29  ·  #11
Heren, hartelijk dank voor alle antwoorden! Kan het zo zijn dat het eventuele lek vd slang vd kachelradiateur op het schutbord de koelvloeistof op het warme blok spuit/deponeerd oid? Want de laatste keer dat ik een laag kvs-niveau melding kreeg rook ik pas de zoete verbrande geur toen ik de motorkap open deed.
Nog een vraag; Stopt de flow van koelvloestof naar de kachelradiateur zodra ik de verwarming uit zet? Ja ergens logisch wel zou je zeggen... Dat zou nl verklaren dat er de laatste rit van 250km geen verlies was van kvs omdat ik de verwarming niet gebruikt had want hij deed het immers toch niet. Het was wel een frisse rit kan ik je vertellen met een OAT van 0.5C brrrrr.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4102
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 08.04.2021 - 09:01  ·  #12
Volvo gebruikt een continu doorlopende verwarmingsradiateur, en de verwarmde lucht richting interieur gaat via kleppen die meer of minder buitenlucht langs de verwarmingsradiateur leiden. Dus nee, verwarming aan of uit zou geen verschil mogen maken in doorstroming van die radiateur, enkel de luchtstroom erlangs.
Als je het ruikt onder de kap heb je daar dus een lek. Dop, vaatje, ALLE slangen en aansluitingen goed controleren op wittig residu (of bruin als je veel roest in je systeem hebt)
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 08.04.2021 - 12:45  ·  #13
hmm, kan van alles zijn.
lekke radiator. rondom de thermostaat zitten ook O-ringen die een afsluiting vormen met de waterslang achter.. Lekt het niet bij de aansluiting op de koeler van de EGR?
Interieur wat niet verwarmt lijkt me dat je daar de oorzaak moet zoeken.
Wellicht ook kapotte theramostaat, met membraan wat heeft losgelaten, kapotte waterpomp.
De waterpomp met plastic schoepen die helaas soms worden gebruikt, kunnen stuk gaan.
Bij mij preventief vervangen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0