Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 
 
 
 
 
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 04.01.2022 - 21:35  ·  #1
Het is dan wel niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) een V70, maar de D4162T in mijn V40 is ook geleverd in de 70 dus ik durf de vraag hier wel te stellen :)

Ik heb het gevoel dat mijn wagen soms wat inhoud of moeite heeft om op stoom te komen vanaf de wat lagere toeren. Niet echt storend aanwezig en ook niet te omschrijven als zorgelijk of problematisch. De garage heeft al eens gekeken en er zijn geen foutcodes of mechanische mankementen.

Een voor de hand liggende verdachte is de EGR klep, wie weet kleeft deze iets.
Sowieso wilde ik de EGR uit principe al ooit eens laten uitschrijven (en wat extra vermogen erbij hebben :) ) en misschien helpt dat al iets.

Maar als je bij een aantal tuners gaat kijken dan beginnen die vaak ook over inlaat of zelfs complete motorreiniging erbij. Ik zag daar op het forum ook al een aantal oudere draadjes over en de meningen daar bleken nogal verdeeld.

Volgens de een doet een motorreiniging niks voor de inlaat (wat voor zover ik weet klopt), volgens een ander is een intake reiniging moord omdat je wieweetwat je motor in blaast. En dan is er de gebruikelijke discussie over de zin en onzin, volgens de een is het verstandig om preventief te doen (het spul is immers 7ish jaar oud en berucht om vervuiling) en volgens de ander moet je het niet doen omdat een motor maar weinig intern vervuild. Ik hoorde ook ergens al het argument dat een reiniging alleen zin heeft als de boel vervuild is en je anders je geld weggooit, maar dat het ook niet vast te stellen is of er sprake van vervuiling is tenzij je het halve blok loshaalt.

Ik ben benieuwd naar wat de actuele meningen en ervaringen zijn.

(En een los 2e vraagje, half gerelateerd: ik ben van Volkswagens gewend dat het EGR systeem vaak koelvloeistof gaat lekken en issues geeft, mijn Seat was de hele koeler afgedopt en zelf een plaat voor de EGR klep gelast om de boel dicht te timmeren. Bij de Volvo tuners spreekt men alleen over het uitschrijven. Is dat voldoende voor een veilige toekomst of hoe staan de Volvo EGR systemen te boek? )
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 04.01.2022 - 22:04  ·  #2
Ik heb een air intake bij de vorige V70 laten doen.
Binnenkort is de huidige aan de beurt.
Ik heb dit bij MMTS laten doen en zelf de compressie gemeten.
Lijkt mij dat de onderstaande foto duidelijk genoeg is.

martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 08:09  ·  #3
Met de moderne versies van motoren: kleine schraapveren, EGR systemen, zo lang mogelijke verversing intervallen heeft intake en motorcleaning altijd nut als het voertuig al de nodige km gelopen heeft.

Als je olie pikzwart is bij het verversen vervuild het behoorlijk. De EGR sowieso. Flushes halen vervuiling dan weg die door de jaren heen gaat aankoeken.

Echter lossen intake cleaning en motorflush niet alle problemen op, maar moet je de grootste meerwaarde in preventie zoeken. Net als het uitschrijven van de EGR, je voorkomt er intake en EGR problemen mee. Je produceert wel meer NoX. Big dig geeft echter wel een mooi voorbeeld van waar meerwaarde kan zitten. Toename compressie. Maar is de EGR vastgelopen in het roet moet je echt met de handjes aan het werk.

De EGR koelers in de 5 cylinders gaan niet veel stuk. Soms leidingen onder de koeler. Ik heb een VEA D4 en die wel. Maar misschien kan juist het dichtzetten van de EGR (reductie van heet worden koeler uitlaatgas) voorkomen dat ze stuk gaan. Geen idee, maar leuk idee.

Ik heb net een nieuw motorblok gekregen (koppakking en vea zuigers vervangen) en ga zeker binnenkort de EGR laten sluiten. Wat schoon is, moet schoon blijven.

Motorflush en intake deed ik bij mijn oude D5 altijd zelf. Bij die motoren goed te doen.
-aftappen oude olie
-vullen met goedkoop spul van de action en een motorreiniger
-poosje stationair
-aftappen en vullen met spec olie.

De intake heb ik aangepakt toen in de wervelklep vervangen heb. Maar de opbouw die in de inlaat zit viel wel mee. Het grootste probleem is de EGR klep zelf. Daar kan je goed zelf bij.

Na het sluiten van de EGR blijft dit echt mooi schoon. Beetje olie film kom je tegen van de carterventilatie, geen roet. Heerlijk!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 08:27  ·  #4
Quote door Bigdog

Ik heb een air intake bij de vorige V70 laten doen.
Binnenkort is de huidige aan de beurt.
Ik heb dit bij MMTS laten doen en zelf de compressie gemeten.
Lijkt mij dat de onderstaande foto duidelijk genoeg is.



Ben benieuwd hoe het bij je huidige gesteld is. Is een mooie vergelijking!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 10:28  ·  #5
Bij onze D4 (2 liter, 5 cilinder) laatst ook een air-intake uitgevoerd (preventief) met de producten van BG. De V70 heeft 350.000 km gelopen, regelmatig zware last (aanhanger/caravan) erachter en de EGR heeft altijd in werking gestaan.

Ik was altijd erg sceptisch hierover, ik had zo mijn twijfels over de werking van een intake reiniging. Na het uitvoeren ervan ben ik wel overtuigd. We hadden geen klachten maar de motor lijkt een stuk rustiger en mooier te lopen, tevens lijkt de vermogensafgifte beter. Of het inlaattraject nu echt brandschoon is durf ik geen uitspraak over te doen maar ik vond het zeker de moeite waard vanwege de mooiere motorloop.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 10:36  ·  #6
Quote door Bigdog

Ik heb een air intake bij de vorige V70 laten doen.
Binnenkort is de huidige aan de beurt.
Ik heb dit bij MMTS laten doen en zelf de compressie gemeten.
Lijkt mij dat de onderstaande foto duidelijk genoeg is.


Wauw, dat is inderdaad een behoorlijk verschil.

Quote door martijn-a

Met de moderne versies van motoren: kleine schraapveren, EGR systemen, zo lang mogelijke verversing intervallen heeft intake en motorcleaning altijd nut als het voertuig al de nodige km gelopen heeft.


En baat het niet, dan schaad het ook niet verwacht ik.
Net als een automaat flush zal dit ook wel een hoog "preventief" gehalte hebben, je gaat er natuurlijk geen defecten ofzo wonderbaarlijk mee repareren. Maar als ik dat resultaat van Big Dog zie dan is het zeker eens te proberen.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 10:38  ·  #7
Quote door volvo355

Bij onze D4 (2 liter, 5 cilinder) laatst ook een air-intake uitgevoerd (preventief) met de producten van BG. De V70 heeft 350.000 km gelopen, regelmatig zware last (aanhanger/caravan) erachter en de EGR heeft altijd in werking gestaan.

Ik was altijd erg sceptisch hierover, ik had zo mijn twijfels over de werking van een intake reiniging. Na het uitvoeren ervan ben ik wel overtuigd. We hadden geen klachten maar de motor lijkt een stuk rustiger en mooier te lopen, tevens lijkt de vermogensafgifte beter. Of het inlaattraject nu echt brandschoon is durf ik geen uitspraak over te doen maar ik vond het zeker de moeite waard vanwege de mooiere motorloop.


Heb je toevallig bij de reiniging ook de EGR dicht laten zetten of werkt die nu nog steeds?
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 11:11  ·  #8
wat kost nu gemiddeld zo'n schoonmaak: ?

1 motorflush
2 motorflush met intake reiniging

En hoe zit het met de "carter ontluchting" problematiek ? Heeft daar de flush nog invloed op? of is een carter update/aanpassing nodig na verloop van tijd?

onze S60 2.4 benzine (140 pk) heeft nu iets meer dan 320.000 km gelopen. Boordcomputer staat na een aantal lange ritten netjes op gemiddeld 8.2 / 100 km. Motor loopt op zich netjes.

Als ie in maart probleemloos door de APK komt dan van de zomer maar eens aandacht schenken aan de motor.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4102
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 11:33  ·  #9
Het zijn twee verschillende processen.

Onder motorflush wordt doorgaans verstaan wat martijn-a omschrijft: een toevoeging aan de motorolie, stationair laten draaien om het spul te laten circuleren en het oliecircuit te laten reinigen, en dan aftappen en schone olie.

Inlaatreiniging is wat anders en komt in principe niet of beperkt in contact met de motorolie. Inlaatreiniging is dmv een toevoegsel aan de lucht die de motor aanzuigt, en die dus door de inlaatbuis (egr bij diesel), intercooler, koude zijde turbo, inlaatkleppen, cilinder, uitlaatkleppen de uitlaat uitgaat en dus dat hele traject, maar dan met name inlaat tot aan de kleppen reinigt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 12:08  ·  #10
Idd.
En daarbij moet ook nog meegenomen worden, dat die inlaatreiniging het meeste effect heeft op een diesel of een direct ingespoten benzinemotor. Winterswijkposse heeft een 'ouderwetse' indirect ingespoten benzinemotor, het inlaattraject zal daar nog relatief 'schoon' van zijn. Ik zou het geld van zo'n inlaattrajectreiniging bij dat type motor eerder besteden aan bijvoorbeeld het vervangen van de carterventilatie en de O-ringen in het onderblok.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 12:15  ·  #11
Quote door headlight

Quote door volvo355

Bij onze D4 (2 liter, 5 cilinder) laatst ook een air-intake uitgevoerd (preventief) met de producten van BG. De V70 heeft 350.000 km gelopen, regelmatig zware last (aanhanger/caravan) erachter en de EGR heeft altijd in werking gestaan.

Ik was altijd erg sceptisch hierover, ik had zo mijn twijfels over de werking van een intake reiniging. Na het uitvoeren ervan ben ik wel overtuigd. We hadden geen klachten maar de motor lijkt een stuk rustiger en mooier te lopen, tevens lijkt de vermogensafgifte beter. Of het inlaattraject nu echt brandschoon is durf ik geen uitspraak over te doen maar ik vond het zeker de moeite waard vanwege de mooiere motorloop.


Heb je toevallig bij de reiniging ook de EGR dicht laten zetten of werkt die nu nog steeds?

EGR inderdaad meteen dicht laten zetten daarna bij Obbe.
Wat betreft een motorflush, bij volservice waar ik de air-intake heb laten uitvoeren wordt ook meteen een toevoeging in de motorolie gedaan vooraf aan de air-intake welke een reinigende werking zou moeten hebben. Na de air-intake wordt uiteraard dan ook meteen de olie ververst.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 12:21  ·  #12
Reinigen van inlaat bij een diesel is inderdaad van een ander kaliber dan bij indirect injectie benzine. Wel kan je regelmatig de smoorklep van het gasklephuis schoonmaken.

Professionele uitvoering bij een diesel moet je op €350,- €400,- rekenen. Dan heb je inlaatreiniging met waterstof met additief tegelijkertijd met een motorflush met spoelvloeistof en verse olie en filters.

Trp in Nieuwveen en Volservice Elst zijn mogelijkheden.

Edit: Casper was mij voor
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 12:21  ·  #13
Met de nieuwe klimaatplannen die in het vat zitten, zou ik momenteel wel iets voorzichtiger worden met het dicht laten zetten van die vermaledije milieumeuk... De APK wordt al behoorlijk aangescherpt op uitstoot en straks zit je met de gebakken peren dat ie daarmee de APK niet haalt.....

Ik zou een motoreiniging doen en de boel mooi schoon houden en dan even afwachten op datgene wat komen gaat.

Maar goed, dat zijn just my 2 cents.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 12:25  ·  #14
Zolang een gebrek aan roetfilter nog niet tot afkeur leidt maak ik mij niet druk.

En die tuning is er zo af als NoX metingen onderdeel worden van de keuring.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 12:28  ·  #15
Quote door martijn-a

Zolang een gebrek aan roetfilter nog niet tot afkeur leidt maak ik mij niet druk.

En die tuning is er zo af als NoX metingen onderdeel worden van de keuring.


Volgens mij moet het roetfilter er vanaf dit jaar wel onder zitten. Zowel fysiek als uitstoottechnisch....
Maar daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0