ATF vervangen en adaptatie

 
 
 
 
 
OOge
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 14.09.2013 - 22:58  ·  #1
Morgen ga ik mijn ATF vervangen en wou dan ook maar meteen zoals in het boekje aangegeven resetten en adaptatie opnieuw uitvoeren

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze uitvoer. Op USA forums zie ik dat je zoveel minutes zo hard moet rijden, etc etc. Maar over de EU snelheden zie ik nergens wat.

Iemand een stappenplan voor adaptatie ?

alvast bedankt
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 15.09.2013 - 04:53  ·  #2
Hoe ga je de ATF vervangen?

Je krijgt er niet meer dan ongeveer 3,5 liter per keer uit. Als je geluk hebt 4 liter. Vervolgens mag je gaan vullen om dan na 2 keer aftappen en vullen tot de conclusie te komen dat je nog steeds maar maximaal 75% hebt ververst. Nu is dat bij een oudere automaat (4 bak) niet zo'n ramp,maar bij de jongere automaten kun je dan voor leuke verrassingen komen te staan.

Een van de uitdagingen waar je tegen aanloopt is de vermenging van verschillende soorten ATF. De kans is zeer wel aanwezig dat de nieuwe ATF niet mengt met de oude ATF. Dan krijg je door de werking van de automaat dat er twee visueel herkenbare vloeistoffen in de bak komen die beide hoogstwaarschijnlijk andere eigenschappen hebben voor de werking van de bak.

Adaptie kan dan in dat geval sowieso een probleem worden omdat de bak dan te maken heeft met meerdere oliƫn in de bak.

Adaptie zonder software om dit in te schakelen lijkt me sowieso geen goed idee. Dus als je adaptie gaat uitvoeren doe het dan in ieder geval met iets als VIDA. Als je bak oud is, en de olie er al lang in zit dan zul je na loshalen van de accupolen wel de adaptie gereset hebben, maar het inleren zonder VIDA duurt vervolgens wel een stuk langer. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
OOge
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 15.09.2013 - 08:43  ·  #3
Ik heb een Vida, dus vandaar dat ik het vroeg. :)
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 15.09.2013 - 11:17  ·  #4
OOge
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 15.09.2013 - 20:11  ·  #5
Als ik naar een bedrijf wou, vroeg ik wel om een adres. Ik vroeg of iemand een nederlandse inleer procedure had. Blijkbaar niet dus. Maar geen enkel probleem hoor.

Heb ondertussen maar alles via het schema gedaan van een volvo liefhebber. Alles perfekt. Schakelt weer als nieuw, en het harde "bokken" tussen 1-2 is weg. Moet ook wel zeggen dat de olie wel heel erg donker was. Nu is het weer mooi kraakhelder rood.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 15.09.2013 - 20:16  ·  #6
Goed bezig, hoeveel Liter heb je kunnen verversen?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 15.09.2013 - 20:30  ·  #7
Quote door OOge

Als ik naar een bedrijf wou, vroeg ik wel om een adres. Ik vroeg of iemand een nederlandse inleer procedure had. Blijkbaar niet dus. Maar geen enkel probleem hoor.

Heb ondertussen maar alles via het schema gedaan van een volvo liefhebber. Alles perfekt. Schakelt weer als nieuw, en het harde "bokken" tussen 1-2 is weg. Moet ook wel zeggen dat de olie wel heel erg donker was. Nu is het weer mooi kraakhelder rood.


Als je een NL VIDA hebt draaien staat daar bij de uitleg ook de manier om in te leren. Daar ga ik tenminste van uit. De engelse VIDA heeft ook een duidelijke uitleg.

Houd er rekening mee dat verse ATF erg reinigend is, en dat die rode kleur als het goed is niet al te lang aanwezig blijft. Ik weet niet hoe je de ATF olie ververst hebt, maar normaal gesproken lukt het je niet om alle olie er voor 100% uit te krijgen.
OOge
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 15.09.2013 - 22:47  ·  #8
Met een powerflush zul je ook nooit 100% halen. 100% is altijd onmogelijk. Maar als ik nu op de 90% zit is het altijd beter als die bijna zwarte drap die er in zat.
Er was zonder adaptatie al een verschil te merken in schakelen, dus blijkbaar gelukt. Deze week 500km voor de boeg. Even kijken hoe de olie er dan uit ziet.
Mijn amerikaanse auto's ververste ik al 8 jaar op dezelfde manier. Toen bestond er volgens mij nog geen powerflush :)
Het enigste verschil was dat daar een filter in zat, en in de volvo niet. Nu hoefde de amerikanen ook nooit een adaptatie uit te voeren trouwens.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 16.09.2013 - 00:33  ·  #9
@OOge,

goed dat je automaat weer beter schakelt na de verversing, waarschijnlijk is de viscositeit van de nieuwe atf hoger dan van de oude versleten atf die er in de bak zat, zodat het kleppenhuis weer de juiste druk kan leveren voor de schakelingen,

bij oudere bakken is de hydraulische besturing (kleppenhuis) vaak minder nauwkeurig agv interne lekkage van de kleppen, oude atf is te dun en lekt veel sneller langs de kleppen, zodat de schakelingen ook minder goed gedoseerd worden, en klappen van de bak kan voorkomen,

algemeen gesproken leveren de kleppenhuizen na 100.000km of meer in de aisin 5 bakken van Volvo minder druk tijdens het schakelen en zorgen zo voor de extra vervuiling in de atf in de vorm van losgesleten koppelingsmateriaal van de frictieplaten, die dan te veel slippen,

indien je atf nog schoon blijft de komende paar duizend kilometer betekent dat waarschijnlijk dat het met je kleppenhuis nog wel meevalt, inderdaad goed om binnenkort nog eens je atf te inspecteren,

het kan ook zijn dat als je atf weer vuil is over een paar duizend kilometer, dat komt omdat je bak nog niet helemaal schoongespoeld was/ nog niet alle oude atf verwijderd was,

het voordeel van de spoelmachine tov drain en fill is dat bij de Volvo bakken (waar in tegenstelling tot de oudere amerikaanse automaatbakken het carter en de filter niet los kunnen) je inderdaad meer atf in een keer kan verwisselen,

wat wel belangrijk is omdat de oude zure atf die in de bak blijft, de nieuwe atf al weer kan aantasten,

het echt schoonspoelen van de bak is moeilijk, ook met een spoelmachine, omdat bij het spoelen de stroom van de atf door de bak niet met hoge snelheid gaat, en dus niet de turbulente stroming oplevert die een goede reinigende werking kan geven,

op zich is het niet belangrijk om al het vuil uit de bak te krijgen, alleen is het wel belangrijk dat het oude vuil niet meteen de nieuwe atf besmet en dat de nieuwe atf zijn reinigende werking niet meteen hoeft in te zetten op de overgebleven sludge en verzuurde oude atf resten,

eigenlijk is een spoeling bij een oude automaat met vervuilde atf van onbekende ouderdom ook niet voldoende, de 10 procent oude atf die overblijft na een spoeling of powerflush met reiniger, zoals ook wel eens wordt toegepast,

beter is een overmaat frisse atf in te pompen met de spoelmachine, dan minimaal een half uur, of een paar dagen kan ook geen kwaad, rond te rijden met de nieuwe atf, en die dan het reinigende werk laten doen, en dan opnieuw weer ca. 8 liter frisse atf inpompen,

extra reiniger is dan niet nodig, zodat er geen onbekende chemische reakties op de bakonderelen zoals frictieplaten en pakkingen en keerringen plaatsvinden, bij beide atf inbrengingen moet dan wel weer worden ingeleerd met de versnelde adaptie omdat de nieuwe atf het hydraulische krachtenspel in de bak veranderd door zijn hogere viscositeit,

met drain en fill kom je er ook wel alleen dan is het dus goed om 3 of 4 keer drain en fill toetepassen om zo de overgebleven hoeveelheden oude atf lekker te verdunnen,

nadeeltje van drain en fill is wel dat omdat je maar ongeveer 2/3 vervangt in een keer van de atf er twee verschillende soorten atf in de bak blijven, de oude en de nieuwe,

centrifugaalkracht in de koppelomvormer en zwaartekracht in het carter in de bak zorgen ervoor dat de 2 verschillende atffen niet erg mengen, we hebben zo wel eens meegemaakt dat bij het uitpompen van een bak waar rode mobil atf3309 in zat, aangevuld met bruine kroon2062 atf zonder rode kleurstof, eerst een paar liter rode atf en daarna pas een paar liter bruine atf in de spoelmachine terugliep!

(de Kroon-oil sp2062 gebruiken we meestal met de wat oudere bakken met wat meer slijtage, omdat deze atf wat dikker is,

de Mobil3309 is wat dunner en is wat efficienter voor de frissere automaten, of automaten met nieuw kleppenhuis,

belangrijk is wel om altijd jws3309 spec atf te gebruiken omdat de computersturing van de zgn limited-slip lockup van de Aisin bakken erg gevoelig is voor de juiste stroefheid van de atf en volsynthetische atf soms te "glad" is voor de bak,

bij atf gaat het immers niet alleen maar om goede smeer en reinigings en koelingseigenschappen, zoals bij motorolie, maar gaat het ook om het frictiegedrag van de koppelingsplaten die in de atf gedompeld zijn.)

groet,

www.varioclean.nl
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 16.09.2013 - 01:29  ·  #10
@ Varioclean. Dit is een perfect antwoord! Technisch goed onderbouwd! Dus mensen,,, Variockean is een bedrijf dat kundig is! Er zijn anderen op deze wereld. ;)
OOge
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 16.09.2013 - 11:29  ·  #11
@varioclean.

Dat amerikanen een filter gebruiken was inderdaad wat prettiger met verversen, maar ook daarmee liet ik de auto de ATF eruit pompen via de leiding. Even laten lopen, schakelen in alle versnellingen zodat de koppelomvormer de nieuwe ATF meeneemt tijdens het spoelen. Dan weer bijvullen en herhalen tot mijn ATF op was of dat de ATF een mooie kleur had. Ook al haal je er niet alle ATF uit, het kan nooit slechter zijn dan de oude drap die erin zat. (tenzij je natuurlijk de verkeerde ATF gebruikt). Ik ga dit de komende weken is in de gaten houden en post even wanneer de kleur veranderd.
De historie van de olie is bekend bij deze auto en is alleen maar bijgevuld geweest met mobil/volvo ATF. Vandaar dat ik dus gekozen heb voor de mobil ATF. En niet voor een ander merk. Dat had ik best gedurft, maar dan had ik er 25L voor uit getrokken om het zo dicht mogelijk tegen schoon aan te krijgen. Zoals je zegt, rijden, spoelen, rijden en spoelen.

Het viel me vanmorgen op dat bij de eerste start de auto in de R, niet "bokte". Je voelde hem amper. 1-2 voel je lichtjes in de ochtend, maar de rest niet. Als hij warmer is, voel je niks. Dat is zoals ik het gewend ben, en zoals het naar mijn idee hoort.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen en adaptatie

 · 
Posted: 16.09.2013 - 14:31  ·  #12
klopt OOge, als je van atf soort wisselt is het beter wat extra liters te gebruiken,

de filters in ZF automaten en oudere Amerikanen die uitwisselbaar zijn, zijn wel wat fijnmaziger dan de Aisin filters van Volvo voorwiel en vierwiel aandrijvers en kunnen wel eerder gaan dichtzitten daardoor is het verstandig zo nu en dan het filter ook te vervangen als dat kan, anders ontstaat drukverlies door de beperktere doorgang van het filter,

dat de bonk naar de achteruit ook weg is zegt waarschijnlijk dat de bakdruk weer hoog genoeg is bij stationair draaien, het is wel zo dat de buitentemperaturen al weer wat lager zijn, dus dat helpt ook nog wat met de atf dik genoeg te houden voor voldoende druk opbouw,

dat je 1 naar 2 nog wat voelt bij koud heeft waarschijnlijk te maken met afdichtingen van de schakelzuigers in de bak zelf die niet meer zo soepel zijn, en niet met het kleppenhuis,

we zien benieuwd of je atf schoon blijft de komende tijd, houd ons op de hoogte,

groet,

VarioClean
 
Selected quotes for multi-quoting:   0