JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 17.04.2014 - 21:19  ·  #1
...in mijn V70 uit 2001. Daar is in 2007 bij 170.000 km een LPi installatie ingezet. Bij 260.000 km een koprevisie uitgevoerd, ws. zijn toen ook geharde kleppen/zittingen geïnstalleerd. Allemaal onder de vorige eigena(a)r(en)

Toen ik de auto kocht stond hij op 314.000 km. Inmiddels op 330.000. Omdat ik niet zo'n zin heb in een tweede koprevisie toch maar eens gaan kijken naar zo'n klepsmeersysteem.
Bij vd Bildt in Amsterdam hebben ze een JLM systeem voor me ingebouwd. 2 uurtjes werk, kon gewoon wachten, kopje koffie, praatje. Heel netjes. En dat voor 175 euro inc. inbouw.

En misschien ben ik gek, of is het psychisch. maar de motor lijkt mooier rond te lopen. Als ik hem wat hoger in de toeren laat klimmen (wat ik liever niet doe) klinkt het allemaal net ff wat minder rauw dan voor het systeem erin zat.

Voor de gebruikskosten hoef je het niet te laten; de JLM olie kost 18 euro per liter, maar je gebruikt een liter op 10.000 km, dus dat voel je nauwelijks.

Aanradertje.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 17.04.2014 - 22:32  ·  #2
Ik heb er ook een JLM systeem inzitten. Die staat afgesteld op een verbruik van 1 ltr op 20.000 km
Het is een sequentieel systeem, wat voorgeschreven is voor een turbo motor, en staat afgesteld op motorvermogen.
Mijn cilinderkop is niet aangepast en ik hoop dat dat ook niet nodig zal zijn. De tijd zal het leren.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 17.04.2014 - 22:49  ·  #3
Klinkt goed, maar wat doet zo'n systeem eigenlijk. Hoe werkt het. Sproeit het olie in de inlaatkanalen oid?
Kan niet volgen hoe het werkt omdat het olieverbruik/gebruik voor dat systeem zo ontzettend laag is. De (boven) smering is mijns inziens toch te gering om een daadwerkelijk resultaat te hebben.
Graag een verklaring.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 18.04.2014 - 09:49  ·  #4
http://youtu.be/JmwxJwXj_9o

Her vervangt de additieven die in benzine zitten, zoals vroeger lood bijv en nu loodvervangers. Een concentratie van 1:1000 is dus niet zo hel gek volgens mij.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 20.04.2014 - 11:02  ·  #5
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 24.04.2014 - 15:28  ·  #6
Bij een auto met geharde klepzittingen zou ik persoonlijk geen klepsmeersysteem laten installeren, is niet nodig imho. Dat je de kleppen minder hoort komt inderdaad door de smering, maar of het met geharde kleppen een meerwaarde heeft laat ik in het midden. Meer kleppen geluid wil in ieder geval niet zeggen dat er meer slijtage is. Je kunt de kleppen beter horen dan dat ze stil zijn want dan staan ze te strak, maar dan heb ik het over een motor zonder smeersysteem want de olie zal het geluid altijd dempen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 29.04.2014 - 11:23  ·  #7
Quote door RoyvW

maar of het met geharde kleppen een meerwaarde heeft laat ik in het midden.


...omdat je het niet weet? Of heb je wel een mening maar wil je die niet zeggen? In het laatste geval ben ik wel benieuwd namelijk...
:-)
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 29.04.2014 - 12:53  ·  #8
Quote door grrroovedude

Quote door RoyvW

maar of het met geharde kleppen een meerwaarde heeft laat ik in het midden.


...omdat je het niet weet? Of heb je wel een mening maar wil je die niet zeggen? In het laatste geval ben ik wel benieuwd namelijk...
:-)


Mijn persoonlijke ervaring en mening is dat je bij geharde klepzittingen geen klepsmeersysteem hoeft te gebruiken, dit wordt ook door de meeste revisiebedrijven en LPG inbouwstations gezegd, er zijn er natuurlijk ook genoeg die jou dat wel even willen inbouwen voor €200,- en daarna de navulling willen verkopen voor €25,- per fles.

Mijn S60 heeft geen geharde kleppen, geen klepsmeersysteem en nu 318k gelopen op LPG, de installatie is ingebouwd bij een kilometerstand van 10.000KM. De kleppen zijn nog nooit gesteld en hoeven ook nog niet gesteld te worden. Het ligt dus aan de bestuurder en manier van rijden. Ben je iemand die graag de auto op z'n start trapt en hoge toeren rijdt dan krijg je ook een motor met klepsmeringssyteem de kop van kapot. Met een klepsmeersysteem blijft de slijtage overigens ook gewoon bestaan, het stelt alleen de tijd tot executie uit.


Bij een LPG aangepaste kop hoef je naar mijn mening geen smeersysteem in te bouwen. De kop is tegen de inslagen bestand. Je kunt natuurlijk alles kapot krijgen.Als je het klaar krijgt om een motor met LPG-kop zonder klepsmeersysteem toch kapot te rijden, dan gebeurt dit ook mét klepsmeersysteem.

Maar goed, de meningen verschillen nogal wat betreft dit onderwerp, die van mij heb je in ieder geval.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 29.04.2014 - 14:15  ·  #9
het inslaan van de kleppen op de klepzittingen wordt veroorzaakt door micro-welding tussen klepschotel en klepzitting. Dit treed normaal op benzine ook op maar sterker bij het gebruik van het heter verbrandend LPG.
Iedere keer als een hete klepschotel de klepzitting raakt 'lassen' enkele metaal moleculen zichzelf a.h.w. aan elkaar. Zodra de klep weer open gaat worden deze miniscule lasverbindingen weer los getrokken. Dat proces is wat de schade veroorzaakt.
Hoe meer toeren je draait met de moter hoe harder het proces van microwelding gaat. Immers: bij hoge toeren is er minder tijd om hitte energie uit de klepschotel over te dragen aan de klepsteel >> klepgeleider >> kopgietstuk >> koelwater. Dus meer micro-welding.

Het oliesysteem doet enkele dingen:
- het koelen van de onderdelen in de verbrandingskamer (klepschotel, kelpzitting, klepsteel) door verneveling van de olie. Dit vermindert micro-welding
- de olie werkt ook enigzins compressie verhogend. Waar olie nevel druppeltjes zitten kan geen lucht zitten. Olie is een vloeistof en zelfs idvv neveldruppeltjes niet comprimeerbaar.
- misschien zitten er ook stoffen in die olie die na verbranding neerslaan op de klepschotels en zittingen? Zou kunnen. Die coating zou dan de slijtage kunnen verminderen. Omdat er minder staal-op-staal contact is tussen klepschtel en klepzitting
- met smering heeft die olie n.m.m. weinig of niks van doen. De moter heeft gewoon z'n eigen normale smeersysteem.

Motoren met een aluminium cilinderkop hebben altijd al klepzitting-inserts die gemaakt zijn van gesinterd/gehard staal. Dat moet omdat ze anders niet bestand zijn tegen het draaien op loodvrije benzine. Vanwege hetzelfde micro-welding proces.
Daarom zijn dit soort moderne cilinderkoppen meestal ook geschikt om op LPG te draaien.
Een moter met hydraulische klepstoters (Volvo 850) is nog beter geschikt voor draaien op LPG dan een moter met vaste klepstoters (S60/V70n)
omdat de hydraulische klepstoters de klepspeling vol-continu optimaal houdt. Bij een S60/V70n zal je misschien wat vaker kleppen moeten laten stellen. Als je daar te lang mee wacht zal er sneller een klep verbranden (omdat deze dan te strak komt te staan en niet meer 100% kan sluiten.)

vroeger hadden motoren soms ook gietijzeren cilinderkoppen (goed voorbeeld: Ford OHC Pinto blok(Capri, Taunus, Sierra, Transit. Opel Ascona/Manta/Rekord blok)
Bij die koppen zijn de klepzittingen rechstreeks in het gietwerk van de kop zelf gefreesd. Dus geen inserts.
ALs je die blokken op LPG liet draaien dan waren de kleppen na 50000km uitgesteld/verbrand. (vooral Ford) Daarom werden bij die blokken klepzittingen geplaatst die van gesinterd staal waren (Gas-Kop!)

Ik heb een 340 1.4, bmw 2002, bmw e30-325i, bmw e3-3.0S, RangeRover V8, 2x een 940 op LPG gehad waarbij de laatste ook nog eens een getunede turbo was. Mijn huidige V70 is een T5 op LPG. Geen van allen had/heeft zo'n olie systeem. n.m.m. niet nodig.
Maar ik ben een vrij rustige rijder. Ik kom zelden boven de 4000tpm.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 29.04.2014 - 14:28  ·  #10
Hulde TeeFive, perfecte en correcte uitleg.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 29.04.2014 - 17:33  ·  #11
Heren, dank voor de uitleg. Nee, ik was niet van plan m kapot te rijden. Het verbaasde mij ook dat de vorige eigenaar m in 90.000 km naar een koprevisie heeft gejast. Wat er bij die revisie precies gebeurd is is me niet duidelijk. Het lijkt erop dat er geharde kleppen/zetels zijn geinstalleerd, maar ik zal de bon eens opvragen. Verkooppraatje was destijds niet al te duidelijk en ik wist er te weinig van. Ik zal de bon eens opvragen. Die zit nog in t systeem van Volvo.

Iig, in het kader van better safe than sorry heb ik t JLM systeem erin laten zetten. T kan allicht geen kwaad.

En die tiende cent per kilometer bespaar ik wel door bij de goedkoopste pomp hier te tanken (67 ct. per liter). Zomer LPG scheelt trouwens behoorlijk, ik rijd nu 1:12,5. Geeft gelijk aan dat ik eigenlijk nooit boven de 3500 toeren kom. En dat nog alleen op de snelweg. Hij heeft nu 330.000 gelopen en dat wil ik eigenlijk verdubbelen. Dan voelt t echt als 'mijn' auto :-).

@Teefive: er slaat inderdaad residu neer op de kleppen, net zoals vroeger lood in de benzine dat deed.

Dit is trouwens nog wel een aardige aanvulling op jouw epistel: http://www.go-lpg.co.uk/VSR.html
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 30.04.2014 - 09:10  ·  #12
Quote door TeeFive

het inslaan van de kleppen op de klepzittingen wordt veroorzaakt door micro-welding tussen klepschotel en klepzitting. Dit treed normaal op benzine ook op maar sterker bij het gebruik van het heter verbrandend LPG.
Iedere keer als een hete klepschotel de klepzitting raakt 'lassen' enkele metaal moleculen zichzelf a.h.w. aan elkaar. Zodra de klep weer open gaat worden deze miniscule lasverbindingen weer los getrokken. Dat proces is wat de schade veroorzaakt.
Hoe meer toeren je draait met de moter hoe harder het proces van microwelding gaat. Immers: bij hoge toeren is er minder tijd om hitte energie uit de klepschotel over te dragen aan de klepsteel >> klepgeleider >> kopgietstuk >> koelwater. Dus meer micro-welding.

Het oliesysteem doet enkele dingen:
- het koelen van de onderdelen in de verbrandingskamer (klepschotel, kelpzitting, klepsteel) door verneveling van de olie. Dit vermindert micro-welding
- de olie werkt ook enigzins compressie verhogend. Waar olie nevel druppeltjes zitten kan geen lucht zitten. Olie is een vloeistof en zelfs idvv neveldruppeltjes niet comprimeerbaar.
- misschien zitten er ook stoffen in die olie die na verbranding neerslaan op de klepschotels en zittingen? Zou kunnen. Die coating zou dan de slijtage kunnen verminderen. Omdat er minder staal-op-staal contact is tussen klepschtel en klepzitting
- met smering heeft die olie n.m.m. weinig of niks van doen. De moter heeft gewoon z'n eigen normale smeersysteem.

Motoren met een aluminium cilinderkop hebben altijd al klepzitting-inserts die gemaakt zijn van gesinterd/gehard staal. Dat moet omdat ze anders niet bestand zijn tegen het draaien op loodvrije benzine. Vanwege hetzelfde micro-welding proces.
Daarom zijn dit soort moderne cilinderkoppen meestal ook geschikt om op LPG te draaien.
Een moter met hydraulische klepstoters (Volvo 850) is nog beter geschikt voor draaien op LPG dan een moter met vaste klepstoters (S60/V70n)
omdat de hydraulische klepstoters de klepspeling vol-continu optimaal houdt. Bij een S60/V70n zal je misschien wat vaker kleppen moeten laten stellen. Als je daar te lang mee wacht zal er sneller een klep verbranden (omdat deze dan te strak komt te staan en niet meer 100% kan sluiten.)

vroeger hadden motoren soms ook gietijzeren cilinderkoppen (goed voorbeeld: Ford OHC Pinto blok(Capri, Taunus, Sierra, Transit. Opel Ascona/Manta/Rekord blok)
Bij die koppen zijn de klepzittingen rechstreeks in het gietwerk van de kop zelf gefreesd. Dus geen inserts.
ALs je die blokken op LPG liet draaien dan waren de kleppen na 50000km uitgesteld/verbrand. (vooral Ford) Daarom werden bij die blokken klepzittingen geplaatst die van gesinterd staal waren (Gas-Kop!)

Ik heb een 340 1.4, bmw 2002, bmw e30-325i, bmw e3-3.0S, RangeRover V8, 2x een 940 op LPG gehad waarbij de laatste ook nog eens een getunede turbo was. Mijn huidige V70 is een T5 op LPG. Geen van allen had/heeft zo'n olie systeem. n.m.m. niet nodig.
Maar ik ben een vrij rustige rijder. Ik kom zelden boven de 4000tpm.


Mooi technisch beschreven, kan ik me ook perfect in vinden.
berglogt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 35
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 04.05.2014 - 19:36  ·  #13
Ik heb op mijn V70 2.5 FT ook een JLM systeem laten inbouwen.

Geen druppelsysteem maar één met vol automatische/elektronische inspuiting.

Opgave fabrikant 1 liter per 10.000 KM. Gebruik af te stellen op PK's van de auto.

Aldus gedaan, maar kom niet aan 1 ltr per 10K. Heb het verbruik naar boven bijgesteld maar

dat maakt niets uit. Verbruik blijft pakweg 50% van wat het moet zijn.

Iemand enig idee?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 04.05.2014 - 20:43  ·  #14
Slangetjes vd octopus verstopt misschien? Zou even teruggaan naar de installateur.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: JLM Klepsmeersysteem laten installeren

 · 
Posted: 05.05.2014 - 09:39  ·  #15
Quote door berglogt

Ik heb op mijn V70 2.5 FT ook een JLM systeem laten inbouwen.

Geen druppelsysteem maar één met vol automatische/elektronische inspuiting.

Opgave fabrikant 1 liter per 10.000 KM. Gebruik af te stellen op PK's van de auto.

Aldus gedaan, maar kom niet aan 1 ltr per 10K. Heb het verbruik naar boven bijgesteld maar

dat maakt niets uit. Verbruik blijft pakweg 50% van wat het moet zijn.

Iemand enig idee?

Vraag me sowieso af of een druppelsystem in de 2.5FT motor nodig is, volgens mij heeft deze motor "harde kleppen" omdat deze ook op ethanol kan lopen, maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Als ik een nieuwere Volvo moest kopen i.c.m. een LPG isntallatie dan werd het i.i.g. wel deze motor.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0