trekhaak activeren of niet

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: trekhaak activeren of niet

 · 
Posted: 12.06.2020 - 09:06  ·  #16
Quote door Ed

Ja ik heb een dice met vida. Neem aan dat als er echt geactiveerd moet worden dat er software nodig is, en dat is toch altijd betaald? Zal eens een berichtje naar ze sturen.


Als het nodig is en VDASH kan het, is het een heel stuk goedkoper dan bij de dealer
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: trekhaak activeren of niet

 · 
Posted: 12.06.2020 - 10:58  ·  #17
ben al een stukje verder. Rima doet er wat vaag over, er zijn volgens hen heel veel verschillende modules. Daarop de dealer gebeld, en die geeft aan dat als een module eenmaal in de auto heeft gezeten ze de module niet opnieuw kunnen gebruiken, tenzij deze in de donor auto eruit wordt geschreven. Volvo kan volgens eigen zeggen alleen lege modules inleren. Ben den ik aangewezen op een derde partij die de module eerst leeg kan halen. Wordt weer een heel verhaal
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: trekhaak activeren of niet

 · 
Posted: 12.06.2020 - 11:03  ·  #18
Quote door Ed

ben al een stukje verder. Rima doet er wat vaag over, er zijn volgens hen heel veel verschillende modules. Daarop de dealer gebeld, en die geeft aan dat als een module eenmaal in de auto heeft gezeten ze de module niet opnieuw kunnen gebruiken, tenzij deze in de donor auto eruit wordt geschreven. Volvo kan volgens eigen zeggen alleen lege modules inleren. Ben den ik aangewezen op een derde partij die de module eerst leeg kan halen. Wordt weer een heel verhaal


Maar ze zeggen dus dat er wel iets in de software gedaan moet worden.

Hun uitleg van lege module klink raar, ik zou VDASH toch even mailen,
Anders moet je als nog die module van 100 euro kopen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: trekhaak activeren of niet

 · 
Posted: 12.06.2020 - 11:07  ·  #19
Ik zal even uitlegen waarom ik het onlogisch vind,
Wat gebeurd er also de module waar hij ingeschreven is kapot gaat ?
Als hij eerst uitgeschreven had moeten worden, zou deze module ook vervangen moeten worden als de module waar hij aangemeld is kapot gaat.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1464
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: trekhaak activeren of niet

 · 
Posted: 12.06.2020 - 22:43  ·  #20
Ik zal het antwoord van de dealer even voor je vertalen:
Uhhmm ik weet er geen reet vanaf, maar in mijn procedure staat dat ik de klant moet adviseren om een nieuw onderdeel kopen, want dat is goed voor de winst,
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: trekhaak activeren of niet

 · 
Posted: 12.06.2020 - 23:36  ·  #21
Quote door Ed

Ja ik heb een dice met vida. Neem aan dat als er echt geactiveerd moet worden dat er software nodig is, en dat is toch altijd betaald? Zal eens een berichtje naar ze sturen.


Over het algemeen is dat zo, erg vervelend. Soms nog erger, en heeft volvo ook nog eens de software niet beschikbaar gesteld voor de dealer. Je kan specifiek vragen naar een software reload van die module. Als die beschikbaar is, wordt alles overgeschreven inclusief de koppeling met je eigen CEM.

VDASH schrijft alleen settings in de CEM. Niet voor modules (behalve hun TFT DIM wizard). Dat betekent dat je wel de module aanmeldt in de CEM maar niet de module zelf kan koppelen/reloaden...
LIN bus compenten kan je laten herkennen via VIDA. Componenten die via CANbus lopen en eigen software pakketten hebben kun je niet met VDASH reloaden.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: trekhaak activeren of niet

 · 
Posted: 16.06.2020 - 21:11  ·  #22
Quote door bartk

Ik zal even uitlegen waarom ik het onlogisch vind,
Wat gebeurd er also de module waar hij ingeschreven is kapot gaat ?
Als hij eerst uitgeschreven had moeten worden, zou deze module ook vervangen moeten worden als de module waar hij aangemeld is kapot gaat.


Bart, heb inmiddels wat meer gelezen hierover, maar ook op het volvoforum in de UK wordt bevestigd dat als de module eenmaal is gebruikt hij niet opnieuw kan worden gebruikt door Volvo. Het kan vast wel, maar niet met Vida.
Ik zeg hier alleen maar wat ik gelezen heb, niet uit eigen ervaring dus. Op Volvo forum in de uk zitten ook Volvo monteurs die echt goed op de hoogte zijn.

Inmiddels met rima uitgebreid aan de telefoon geweest. Een van hun mensen gaf me een lijst van modules die zou moeten werken in mijn auto. Die was echt lang. En nu dus weer een nieuw nummer die alle oude zou kunnen vervangen. Het idiote is dus dat ze voor een trekhaak met afneembare haak weer andere nummers hebben dan een zonder, en dat voor dezelfde auto en bouwjaar. Dat slaat natuurlijk nergens op en doet vermoeden dat Volvo graag van dit soort modules verkoopt.

Ik denk dat het een ritje naar rima wordt om modules te proberen totdat er een werkt.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: trekhaak activeren of niet

 · 
Posted: 16.06.2020 - 21:31  ·  #23
Quote door GruttePier432

Quote door Ed

Ja ik heb een dice met vida. Neem aan dat als er echt geactiveerd moet worden dat er software nodig is, en dat is toch altijd betaald? Zal eens een berichtje naar ze sturen.


Over het algemeen is dat zo, erg vervelend. Soms nog erger, en heeft volvo ook nog eens de software niet beschikbaar gesteld voor de dealer. Je kan specifiek vragen naar een software reload van die module. Als die beschikbaar is, wordt alles overgeschreven inclusief de koppeling met je eigen CEM.

VDASH schrijft alleen settings in de CEM. Niet voor modules (behalve hun TFT DIM wizard). Dat betekent dat je wel de module aanmeldt in de CEM maar niet de module zelf kan koppelen/reloaden...
LIN bus compenten kan je laten herkennen via VIDA. Componenten die via CANbus lopen en eigen software pakketten hebben kun je niet met VDASH reloaden.


Als ik je goed begrijp zeg je dus dat de cem verteld kan worden dat er een module is waar hij mee moet communiceren. Maar v-dash kan de module zelf dus niet programmeren. Houdt dat dan in dat de basis functies werken (verlichting) maar bijvoorbeeld parkeersensoren niet? Ik lees heel vaak dat de verlichting het gewoon doet met een nieuwe module, maar soms ook helemaal niets. Geen pijl op te trekken dus. Vind die trekhaak modules een grote mist. Als voorbeeld het nummer wat op de module staat. Is gewoon een onbekend Volvo nummer in vida.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: trekhaak activeren of niet

 · 
Posted: 06.07.2020 - 20:33  ·  #24
Even de oplossing vermelden: kwam via het Volvo-forum in contact met iemand die hetzelfde had gedaan als ik: een gebruikte trekhaak monteren met een gebruikt kastje. Omdat hij ook een V60 had van een bouwjaar jonger heb ik een afspraak gemaakt bij zijn garage (Volvo service center van Vloten in Amsterdam Noord).
Daar gaven ze ook aan dat ze het zelf eerder hadden uitgevoerd en dat het waarschijnlijk wel ging werken.
En inderdaad, simpelweg de software erop gezet en alles werkt nu zoals het hoort.
Vreemd genoeg werkt dat dus bij sommige modellen wel en andere niet. Net zoals het bij sommige modellen zonder software deels werkt (verlichting enzo) terwijl andere auto's helemaal niets doen.
Was 100 euro kwijt, 20 voor de software de rest voor gebruik van Vida en de werkzaamheden. Das best betaald voor nog geen half uur werk, maar ben blij dat het werkt en ik geen ander kastje nodig heb.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0