Trekhaak

Handleiding afneembare

 
 
 
 
 
Mastodont
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 82
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 21.06.2014 - 17:50  ·  #16
Die extra draadjes zijn voor de basis niet nodig.
Verlichting, remmen, er richting zijn aangesloten, en zullen in één keer werken!

De 2 extra draden zullen zijn voor geschakelde stroomdraad (koelkastje in caravan)
of mistachterlicht.

Succes, Grt Arie
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 21.06.2014 - 18:33  ·  #17
Ah, duidelijk. Dank je!
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 23.06.2014 - 11:15  ·  #18
Quote door Plein69

Aan je foto te zien heb je een S80.

Die plaatjes heeft de sloop / demontage bedrijf waarschijnlijk in de kokerbalken laten zitten.
Had ik bij mijn S80 ook. Helaas bij mij de pech dat de auto daarna de shredder in was gegaan.
Nam de trekhaak wel terug.

bel het bedrijf en vraag om om de platen.

Je mist nummer 13.



Je had helemaal gelijk. Het weekend even een mail verstuurd naar Verwijst en ze gaan vandaag nog op de post.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 23.06.2014 - 18:07  ·  #19
Wat ik nog niet ben tegengekomen is dat wanneer je de officiële kabelboom gebruikt, er via Vida software moet worden geladen zodat de BC rekening kan houden met de verlichting van een aanhanger en voor de mistlamp en automatische uitschakeling van de parkeersensoren...

Maar daar had je natuurlijk al aan gedacht.... :bandit:
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 23.06.2014 - 21:12  ·  #20
Euh.. Nee, daar heb ik niet aan gedacht :'(
Buiten het feit dat ik van auto's nog bijna alles moet leren, is het ook de eerste Volvo die ik heb.

Er heeft wel eerder een trekhaak onder gezeten. Maakt dat nog verschil?
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 23.06.2014 - 21:44  ·  #21
Dan zou de aangepaste software er nog in kunnen staan. Wel vreemd dat de trekhaak er onderuit is.

Als je een aanhanger aankoppelt, moet je op de DIM (de klokken en lampjes in het dashboard) bij het inschakelen van het knipperlicht een extra lampje zien knipperen ter controle dat het aanhangerknipperlicht ook werkt.
Tegelijk, als je de auto in de achteruit zet, mag je GEEN parkeersensor horen piepen. En als je naast de gewone verlichting ook je mistlampen inschakelt, mag de mistlamp van de auto niet inschakelen, maar wel de mistlamp van de aanhanger...als alles goed is aangesloten.

Heb je ook een "trailer module"?

Ik zou voor de aansluiting wel een 13-polige Jaeger stekker nemen als je een caravan wil trekken. De 7-polige is al oud en voorziet niet meer in alle aansluitingen waarvan bijvoorbeeld de mistlamp een verplicht onderdeel is.
Je kunt dit wel handig aanpassen door draadjes anders aan te sluiten maar persoonlijk vind ik dat geklungel....gewoon 13 polig aansluiten met een officiële kabelboom (geen kabels knippen)
Alternatief is een 13 polige WEST-Con (of multicon) stekker. Die heeft wat voordelen als je nog een oudere aanhanger met 7-polige stekker wil aansluiten (geen adapter nodig voor 7 polige aansluiting). Maar je kunt op de Jaeger eenvoudig met een adapter van 13 naar 7 polig werken..

als voorbeeld in de foto's nog een module en aansluitschema... :D
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 24.06.2014 - 08:25  ·  #22
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik ben echt een leek op dit gebied hoor, dus excuses alvast wanneer ik domme dingen zeg.

De trekhaak is er door de vorige eigenaar afgehaald volgens de garage eigenaar. Aangezien in de bumper de uitsparing voor de trekhaak er al in is gemaakt, klinkt dit wel aannemelijk.
Een caravan rijd ik nooit mee en zal ik ook nooit mee rijden. Ik gebruik de trekhaak een paar keer per jaar voor een kar ( snoeiafval wegbrengen) en 1 keer per jaar voor een fietsenrek (vakantie).

Zou de huidige stekker die er nu al aanzit niet voldoen voor bovenstaande eisen? Het fietsenrek heeft een 7 polige stekker zag ik, dus zal dan misschien een verloop tussen moeten? Geen idee of ik een trailer module heb, maar zal ik eens nakijken.

Stel dat de huidige stekker zou kunnen voldoen voor de dingen waar ik het voor nodig heb. Kan ik dan zonder gevolgen testen of alles werkt?
Mocht ik wel een andere kabel+stekker nodig hebben dan zal ik vanzelfsprekend kijken naar de merken kijken die je hierboven noemt.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 24.06.2014 - 09:08  ·  #23
Mijn pa haalde ook mvaker de trekhaak er onderuit. Die koopt elke 2 jaar een nieuwe auto en als het dezelfde is, zet hij de trekhaak om, eveneens als de LM velgen en eerder de radio.

Tegenwoordig is elke nieuwe auto uitgerust met een audio systeem en LM velgen.
Hij heeft nu weer een a4 en de trekhaak van de vorige paste hier onder omdat het model heel sumier gewijzigd is. Kan me voorstellen dat mensen dat dus doen.
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 29.06.2014 - 09:25  ·  #24
Trekhaak er gistermiddag zelf kunnen zetten. Oke, het is een lelijke trekhaak, maar aangezien dit mijn eerste 'echte' klus aan een auto is, vind ik hem prachtig van lelijkheid ( beetje als een Franse Bulldog :D )

Stekker aangesloten en vooralsnog geen rare meldingen e.d. Moet nog even testen met het fietsenrek, maar dan heb ik eerst nog een verloop nodig van 13 -> 7.

Iedereen bedankt voor de hulp en tips!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 29.06.2014 - 09:33  ·  #25
netjes gedaan trekhaakmaster!
Mastodont
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 82
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 29.06.2014 - 09:40  ·  #26
Top Job !!
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 29.06.2014 - 11:47  ·  #27
Altijd handig, een knobbel achter de bumpert. Achter een Volvo mag het.
Ja, ook achter een S80. ^_^

Quote door WiebeH

prachtig van lelijkheid ( beetje als een Nederlandse Bigdog :D )


Oef. Die opmerking gaat 'ie niet waarderen hoor..:whistle: :lol:
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 29.06.2014 - 12:01  ·  #28
Haha en bedankt. Ging nog twijfelen ook wat ik had geschreven :D

Ach, het is een auto waar ook nog erg veel dingetjes aan moet gebeuren, maar het is dan ook al een oudje.
Het is wel de eerste auto waar ik eigenlijk steeds mee bezig ben en ook wil leren dingen zelf te doen.


Beetje leren en wat dingen opknappen en het wordt vanzelf nog wel een mooie auto! Al vind ik hem nu ook al mooi:D
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Trekhaak

 · 
Posted: 29.06.2014 - 12:17  ·  #29
Prima toch, mooi klusresultaat, mag je best trots op zijn ;). Eventueel nog een keertje zwart spuiten voor het mooie?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0