trillen van motor bij stationair draaien

 
 
 
 
 
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 23.10.2012 - 20:55  ·  #16
De onderste steunen (3 stuks) kunnen de trillingen veroorzaken lees ik. Deze steunen werken op basis van vacuüm heb ik begrepen. Nou heb ik zelf een vervelend probleem met trillingen die ik niet kan plaatsen. De verstuivers laat ik morgen testen zover dat kan via Vida, meer om ze uit te sluiten. Ik heb namelijk geen probleem met slecht starten, overmatige rook ontwikkeling of verlies van vermogen. De bovenste steun is goed en die aan de bak heb ik onlangs vervangen.
Visueel is er niks aan te merken op de onderste steunen maar toch verdenk ik ze omdat er een trilling is tijdens het rijden. Wie kan mij vertellen hoe je deze kan controleren voordat ik ga vervangen zonder resultaat. Het zijn er drie, dus het kan redelijk in de papieren gaan lopen.

Thanks.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 23.10.2012 - 21:06  ·  #17
Weet je zeker dat dit niet door je banden wordt veroorzaakt, of uitlijning ?
erbakker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 136
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 23.10.2012 - 21:27  ·  #18
Quote door pieneman

De onderste steunen (3 stuks) kunnen de trillingen veroorzaken lees ik. Deze steunen werken op basis van vacuüm heb ik begrepen. Nou heb ik zelf een vervelend probleem met trillingen die ik niet kan plaatsen. De verstuivers laat ik morgen testen zover dat kan via Vida, meer om ze uit te sluiten. Ik heb namelijk geen probleem met slecht starten, overmatige rook ontwikkeling of verlies van vermogen. De bovenste steun is goed en die aan de bak heb ik onlangs vervangen.
Visueel is er niks aan te merken op de onderste steunen maar toch verdenk ik ze omdat er een trilling is tijdens het rijden. Wie kan mij vertellen hoe je deze kan controleren voordat ik ga vervangen zonder resultaat. Het zijn er drie, dus het kan redelijk in de papieren gaan lopen.

Thanks.


Ik had een paar weken terug ook last van hevige trillingen... er bleek een slangetje lek te zijn van een vacuum geregelde motorsteun... er zat een piepklein gaatje in!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 23.10.2012 - 21:39  ·  #19
Kun je je ook nog herinneren welke steun dit was ?
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 23.10.2012 - 22:23  ·  #20
@Bigdog,
uitlijning is onlangs gedaan en banden heb ik ondertussen vervangen. Daarnaast is het merkbaar in zijn tweede versnelling, trap je de koppeling in (en zet je hem in zijn vrij) is de trilling/schudden weg.

@Erbakker,
Ik ervaar de trillingen bij constant toerental, dus niet bij gas los of optrekken. Bij optrekken wordt ie waarschijnlijk gewoon in de rubbers gedrukt en krijgt ie niet de kans om te trillen. Wanneer had jij die trillingen? Die slangen vindt ik een goeie, die ga ik controleren deze week. Thanks.

Uiteraard zijn tips van harte welkom en laat ik mijn bevindingen weer even weten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 24.10.2012 - 18:44  ·  #21
Dat slangetje, dat is inderdaad een goede tip.
Ik ben nieuwsgierig of dit ook de boosdoener is.
Ik hoop het voor je.
Succes

@Erik,
Was bij jou de trilling ook weg als je de koppeling intrapte ?
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 24.10.2012 - 20:05  ·  #22
Bigdog,

Onderstaand had ik ook op het andere forum geplaats, daar loopt een draadje waar ik was begonnen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=51332

All,
Ik heb tijdelijk een setje banden geleend van een vriend, deze zaten om een zelfde auto en daar waren geen trillingen. Op mijn auto ook niet op het moment dat ik de koppeling intrap en de auto in zijn vrij zet. Eveneens koppeling op laten komen en motor uit. Getest bij 80/100/120 km/h. Dus dat is goed nieuws.
Nu ben ik er zeker van dat het uit het blok komt. Morgen worden de verstuivers getest middels Vida en het plaatje tussen de EGR en mixer is eruit. Hopelijk is de EGR error weg en kunnen de verstuivers nu wel getest worden.
Het trillen/schudden wordt erger, is waarneembaar in elke versnelling bij constante snelheid zolang er maar geen vermogen gevraagd wordt of als je het gas loslaat. Het is ook meer schudden dan trillen. Ik denk nu toch aan de motorsteunen.
Als je voor de auto staat heb je rechts voor het luchtfilter een klein kastje die het vacuüm regelt voor de onderste motorsteunen. Haal je daar het slangetje los die naar de voorste loopt en via een t-stuk naar de achterste voel je dat er lucht aangezogen wordt bij het stationair draaien. Ik heb met mijn mond het slangetje vacuüm gezogen dat naar de motorsteunen loopt en ik kan geen lek ontdekken. De slang blijft vacuüm en mijn tong blijft erop geplakt. Vervolgens ben ik gaan rijden met de vacuüm slang los en dan merk ik geen verschil ongeacht de snelheid, de trilling/het schudden blijft.

Eigenlijk had ik gehoopt op een verslechtering zodat ik wist dat er iets niet in orde was, nu twijfel ik toch wel. Kan het zijn dat een motorsteun toch zacht is geworden? En volgens mij moet ik vooral naar de achterste kijken (naast de turbo)?

Dussssss
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 24.10.2012 - 20:55  ·  #23
Begint toch op de aandrijving te lijken, aandrijfas of bak.
Uitgaande van goede motorsteunen.
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 24.10.2012 - 21:12  ·  #24
Tja, dat denk ik dan weer niet. Als het schudden zich nu ook al voordoet in de 1e versnelling zijn er te weinig omwentelingen in een drijfas om trillingen te veroorzaken. Niet dat ik het zal uitsluiten, maar ik kan daar voor mezelf geen onderbouwing voor vinden.
Dezelfde symptomen zijn helaas ook beschreven op het WWW waarbij de injectoren/verstuivers niet meer zuiver waren. Soms moet je niet teveel lezen......maar het verklaart soms wel een hoop.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 24.10.2012 - 21:23  ·  #25
Quote door pieneman

Soms moet je niet teveel lezen......maar het verklaart soms wel een hoop.


Daar heb je wel een punt.
Overigens, dit op te lossen blijkt inmiddels wel een echte uitdaging.
Hopelijk gaat het meevallen. ;-)
erbakker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 136
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 25.10.2012 - 10:51  ·  #26
Quote door pieneman

@Bigdog,
uitlijning is onlangs gedaan en banden heb ik ondertussen vervangen. Daarnaast is het merkbaar in zijn tweede versnelling, trap je de koppeling in (en zet je hem in zijn vrij) is de trilling/schudden weg.

@Erbakker,
Ik ervaar de trillingen bij constant toerental, dus niet bij gas los of optrekken. Bij optrekken wordt ie waarschijnlijk gewoon in de rubbers gedrukt en krijgt ie niet de kans om te trillen. Wanneer had jij die trillingen? Die slangen vindt ik een goeie, die ga ik controleren deze week. Thanks.

Uiteraard zijn tips van harte welkom en laat ik mijn bevindingen weer even weten.


Ik had alleen trillingen bij stationair. Ik heb me laten vertellen dat alleen dan de vacuumregeling actief is.
erbakker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 136
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 25.10.2012 - 11:00  ·  #27
Quote door Bigdog

Dat slangetje, dat is inderdaad een goede tip.
Ik ben nieuwsgierig of dit ook de boosdoener is.
Ik hoop het voor je.
Succes

@Erik,
Was bij jou de trilling ook weg als je de koppeling intrapte ?


Ik heb een Geartronic.

Trillen werd minder op het moment dat ik weg reed.

Vacuumregeling werkt alleen bij stationair toerental (zei de Volvoman..)

Het is nu wel nog steeds zo dat trilling iets erger wordt op het moment dat ik hem in D of R zet (met voet op de rem) Maar dat schijnt normaal te zijn.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 25.10.2012 - 18:17  ·  #28
Thanks. ;-)
erik brouwers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg Heel
Leeftijd: 45
Berichten: 61
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 13.11.2012 - 15:01  ·  #29
En is er al iets uit gekomen of nog steeds het zelfde verhaal?
Ik heb precies het zelfde probleem, alleen als ik bij mij rond de 1100 Tpm.kom is het dreunen (trillen) weg!
En ik heb sterk het vermoeden dat dit aan de motorsteunen ligt.... :'(
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: trillen van motor bij stationair draaien

 · 
Posted: 13.11.2012 - 19:14  ·  #30
Quote door erik brouwers

En ik heb sterk het vermoeden dat dit aan de motorsteunen ligt.... :'(


Daar begint het wel op te lijken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0