Turbo druk v70n R awd

 
 
 
 
 
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 04.01.2018 - 09:53  ·  #16
Volgens mij bedoeld Klaas dat -1.3 bar niet bestaat. -1 admosveer is namelijk het absolute 0 punt en lager bestaat niet, anders heeft de wetenschap wat uit te leggen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 04.01.2018 - 10:52  ·  #17
Dus dan word de "druk" vacuüm en dat is wat ik probeer uit te leggen...







Alles stationair lopend, de laatste foto heeft even wat uitleg nodig: rechtsboven zie je de turbodruk (in dit geval dus vacuüm bij stationair draaien) -0,7B, linksonder de lambdawaarde 1,04, in het midden de batterijspanning 13,9V met de hele boel an, rechtsonder de daadwerkelijk KVStemperatuur +85C. De laatste 4 waarden zijn allemaal electronisch gemeten vanaf de ECU via de K-line (ME4.4), de bovenste 2 zijn analoge meters dus dmv een slang erop die van het inlaatspruitstuk afkomt.

M.a.w. als jij stationair draaiend een druk (dus positief) hebt van 20 of 30 PSI is er gewoon iets niet goed. Stationair zal er, ook bij een turboblok, altijd een onderdruk / vacuüm zijn in het inlaatspruitstuk ! De enigste uitzondering hierop is een diesel want in het 'inlaatspruitstuk' (wat er dus niet is) zal altijd een overdruk zijn. Daarom heeft praktisch iedere diesel een aparte vacuümpomp om dit probleem te tackelen.
slippernick
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 04.01.2018 - 11:03  ·  #18
Het komt natuurlijk ook omdat er een buizensteltsel, turbo, intercooler en luchtfilter in serie tussen staan die dus ook de nodige weerstand geven bij het aanzuigen vd motor zonder dat de turbo echt draait.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 04.01.2018 - 11:06  ·  #19
In principe dus niet want ieder (!) benzineblok heeft stationair lopend een onderdruk cq vacuüm in het inlaatspruitstuk. Uitzonderingen zijn er natuurlijk wel, bijvoorbeeld bij sommige compressormotorn, maar absoluut niet bij de standaard benzinemotoren al dan niet met turbo.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 04.01.2018 - 11:13  ·  #20
Nog anders uitgelegd; als een turbomotor stationair loopt, trek maar eens een slangetje van je inlaatbuis / inlaatspruitstuk los. Hou je duim op het ontstane gaatje, je zult nu voelen dat je duim word vastgezogen. Dit is dus een vacuüm en word weergegeven als een onderdruk. Op een analoge turbodrukmeter als vacuüm, uit gedrukt in - zoveel bar.

Als je nu iets gas geeft zodat de turbo mee gaat lopen, zul je voelen dat dit gaatje je duim probeert eraf te drukken, immers de druk is positief veranderd en word wederom uitgedrukt in bar. Dit is natuurlijk wel even afhankelijk van waar je het slangetje lostrekt :) En dat is ook precies de reden waarom een turboblok zo rottig loopt als er ergens een luchtlekkage is of een gescheurde turboslang. De druk komt niet in het / inlaatspruitstuk / blok maar word weggeblazen, met alle gevolgen van dien.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 04.01.2018 - 14:45  ·  #21
Dat er stationair een onderdruk in het inlaatspruitstuk heerst is idd goed, de turbo draait immers nog niet terwijl de zuigers wel lucht uit het spruitstuk zuigen. Als de gasklep dan dicht is zal er een onderdruk gecreëerd worden, dat is logisch. Begint de turbo 1 op een gegeven moment te spoelen dan zal de druk gaan oplopen in het inlaatspruitstuk.

Waar het om ging was dat 20psi onderdruk gewoon niet bestaat, nergens op de hele wereld. -1 bar is het absolute minimum, dat is 0 bar absoluut. lager bestaat gewoon niet.
Als je kijkt naar jouw meter dan geeft ie ook geen -1.37 bar aan (-20PSI) maar -0.7 en dat is wel mogelijk.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 04.01.2018 - 19:57  ·  #22
Exact wat ik bedoel. Die onderdruk in je inlaatspruitstuk is zeker aanwezig, maar geen -1,3 Bar.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 05.01.2018 - 07:22  ·  #23
TS zegt dat hij 20 PSI standaard (dus positief is overdruk !) aangeeft als de motor stationair loopt en ik zeg al vanaf begin af aan dat dit niet kan kloppen.....Want moet negatief, is vacuüm / onderdruk zijn, anders loopt zijn turbo stationair draaiend namelijk al mee !!
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 05.01.2018 - 19:58  ·  #24
Is dat in een R anders dan bij een niet-R-turbo? Of is dat afhankelijk waar je meet?

Als ik naar de uitleeswaarden van VIDA kijk en wat de CFE+ aangeeft geeft voor de 'boost pressure' kom ik stationair (en bij cruise-snelheden) rond de 0.01-0.1bar overdruk uit. Negatief wordt het nooit. (De CFE+ waarde is ondertussen gecorrigeerd op (druk - buitenluchtdruk)).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Turbo druk v70n R awd

 · 
Posted: 06.01.2018 - 06:25  ·  #25
De druk word bij de turbo modellen gemeten door de druksensor in de inlaatbuis vanaf intercooler naar de ETM toe. Als Vida daar 0.01-0.1 bar (is best nog wel een verschil) zit je bijna tegen het vacuüm aan. 20 PSI is 1,378951458 bar volgens http://www.omrekenen.nl/psi-naar-bar/. Dat hij een lichte overdruk meet is logisch door de plaats van de sensor, deze zit namelijk voor het spruitstuk / ETM en niet in het spruitstuk.

Deze 1.378 bar vacuüm is bij stationair lopen zoals TS zegt...... En dat is gewoon veels te veel, dan is er of iets mis of van die meter klopt helemaal niets. 1.378 bar vacuüm meten bij stationair lopen is gewoon niet goed en kan niet ! 0.6-0.7 bar vacuüm kan wel.

Volgens mij bedoelen wij allemaal hetzelfde, maar grieplen totaal langs elkaar heen :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0