Uitlaat V70 lekt

Uitlaat vervangen

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Uitlaat V70 lekt

 · 
Posted: 13.12.2023 - 11:48  ·  #16
Quote door S80 Kinetic

Ik heb nu sinds maandag ook mijn uitlaat lek. De aansluiting van de achterste demper op de middendemper/stuk is compleet doorgeroest.
En wel zo dat als ik er met mijn vingers op druk het overgebleven materiaal gewoon verbrijzelt. Uit het onderhoudsverleden en de rekeningen die bij de auto zitten maak ik op dat de uitlaatdemper al een keer eerder is vervangen. Dat was namelijk in 2013 bij ongeveer 200.000 km. Het betreft hier een hele dure originele Volvo demper. Ik schrik er nogal van wat zo'n nieuwe originele Volvo demper kost: https://www.skandix.de/de/fahr…r/1014010/. 572 euro exclusief verzenden, dat is geen kattepis.
Gezien het feit dat die dingen dus blijkbaar vrij snel weer doorroesten ga ik dit niet investeren in mijn oude auto. Immers, wie weet hoe lang de auto überhaupt nog mee gaat.
Ik zit er nu aan te denken om een Bosal middendemper aan te schaffen en een Bosal einddemper. Zit 2 jaar garantie op dus 2 jaar houden ze het sowieso vol en ik weet zeker ook nog wel langer.
Nu is er ook iemand die mij een Proparts Sweden einddemper aanbiedt die hij nog heeft liggen ivm. verkoop van zijn eigen Volvo. Ik kan dat ding voor een prikkie overnemen. Maar nu hoor ik wel slechte verhalen over Proparts op het internet. Aan de andere kant, ik heb 3 jaar geleden mijn stuurbekrachting vloeistof tankje vervangen door eentje van Proparts. En die doet het prima. Na 3 jaar nog steeds geen enkele lekkage zichtbaar terwijl die originele Volvo vaatjes op den duur ontzettend beginnen te lekken.
Dus, is Proparts echt zo slecht dan? Of valt het mee?
Mijn idee is, het komt wel uit Zweden en uit Zweden komt geen rommel. En 10 jaar hoeft de nieuwe einddemper ook niet mee te gaan.
Dus wat is wijsheid?

Proparts was/is scantech en dat is gewoon spul uit China. Hit & mis qua kwaliteit (je moet geluk hebben). Ik zie op motorintegrator.de een Bosal einddemper voor jou model staan voor 208 euro:
https://www.motointegrator.de/…al-235-139

Die heb ik ~10 jaar geleden ook onder mijn eerste S80 geplaatst, past prima (ook in Duitsland gekocht toen).
Overigens is het ook de moeite waard om je middendemper te checken, vooral bovenop bij de fels/lasnaden. Ik had toen bij mijn S80 een nieuwe einddemper besteld. Bij demontage van de uitlaat zag ik dat de middendemper ook al behoorlijk ver heen was (nog niet lek maar ik kon er zo met een schroevendraaier doorheen prikken). Ik heb toen besloten die ook maar meteen te vervangen (ik kon de oude uitlaat dus weer monteren en wachten op de middendemper tot die geleverd werd :P).

Middendemper is 74 euro:
https://www.motointegrator.de/…al-287-513

Edit:
Ik lees nu pas het stukje over de naar jou aangeboden Proparts demper. Als dat daadwerkelijk een prikkie is, dan zou ik die gewoon nemen.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Uitlaat V70 lekt

 · 
Posted: 13.12.2023 - 20:07  ·  #17
Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Die middendemper uit Duitsland van Motointegrator had ik ook gezien. Zeer zeker geprobeerd het ding daar te bestellen. Maar wat bleek, ze versturen deze niet naar Nederland. Krijg steevast een melding via de website dat ze dit specifieke onderdeel niet versturen naar het buitenland. Zal wel met de grootte te maken hebben. Het is ook best een groot ding van, ik schat, 1 1/2 meter lang. Die einddemper van Motointegrator sturen ze dan wel weer naar Nederland. Is ook stukken kleiner.

Heb trouwens een foutje gemaakt. Die einddemper die mij is aangeboden is er niet eentje van Proparts maar van het merk Vantage. Tja, lijkt me ook een no name brand. Maar ach, ik probeer het gewoon. Zo'n einddemper kan je namelijk nog wel weer een keer vervangen mocht het ding tegenvallen.
Middendemper heb ik trouwens besteld bij Winparts. Een Bosal, dus dat moet wel goed zijn. 2 jaar garantie.
Een originele van Volvo zal natuurlijk beter zijn. Maar dikke kans dat die mijn Volvo gaat overleven. Plus dat zo'n ding peperduur is dus dan is de keuze snel gemaakt.
Bovendien, ik redeneer zo dat al dit spul, verkocht op de Europese markt, wel moet voldoen aan de Europese eisen en keurmerk qua geluid.
We gaan het zien. Het spul komt pas volgende week binnen dus nog een paar keer rondrijden met de lekke uitlaat waardoor de fijne 5 cilinder grom mooi ten gehore komt. Haha, je zou het bijna zo laten zitten!
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 388
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Uitlaat V70 lekt

 · 
Posted: 13.12.2023 - 20:40  ·  #18
Je zou wellicht de dealer kunnen checken wat een originele daar kost. De originele Volvo middeldemper 31372150 voor mijn 2.4 Classic kost bij Skandix 334,- en bij de dealer 265,-....en bij Skandix komen daar nog waarschijnlijk extra verzendkosten bij wegens de vormgrootte. Een Bosal- of Walker-demper waren zonder de speciale verzendkosten iets goedkoper of zo goed als even duur. Ik ben dus voor origineel gegaan. Ook vanwege mijn eerdere ervaring met een Bosal-demper van een Mitsubishi Colt die maar enkele jaren mee was gegaan. Ik wil nog langer met mijn Classic blijven rijden. Wat mij bij die Bosal op viel was het grote verschil in gewicht met origineel. Verschil in levensduur/kwaliteit (en prijs) zal daar in zitten. Dat is een afweging hoe lang je nog wilt blijven rijden met je auto.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Uitlaat V70 lekt

 · 
Posted: 13.12.2023 - 21:06  ·  #19
Quote door S80 Kinetic

Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Die middendemper uit Duitsland van Motointegrator had ik ook gezien. Zeer zeker geprobeerd het ding daar te bestellen. Maar wat bleek, ze versturen deze niet naar Nederland. Krijg steevast een melding via de website dat ze dit specifieke onderdeel niet versturen naar het buitenland. Zal wel met de grootte te maken hebben. Het is ook best een groot ding van, ik schat, 1 1/2 meter lang. Die einddemper van Motointegrator sturen ze dan wel weer naar Nederland. Is ook stukken kleiner.

Heb trouwens een foutje gemaakt. Die einddemper die mij is aangeboden is er niet eentje van Proparts maar van het merk Vantage. Tja, lijkt me ook een no name brand. Maar ach, ik probeer het gewoon. Zo'n einddemper kan je namelijk nog wel weer een keer vervangen mocht het ding tegenvallen.
Middendemper heb ik trouwens besteld bij Winparts. Een Bosal, dus dat moet wel goed zijn. 2 jaar garantie.
Een originele van Volvo zal natuurlijk beter zijn. Maar dikke kans dat die mijn Volvo gaat overleven. Plus dat zo'n ding peperduur is dus dan is de keuze snel gemaakt.
Bovendien, ik redeneer zo dat al dit spul, verkocht op de Europese markt, wel moet voldoen aan de Europese eisen en keurmerk qua geluid.
We gaan het zien. Het spul komt pas volgende week binnen dus nog een paar keer rondrijden met de lekke uitlaat waardoor de fijne 5 cilinder grom mooi ten gehore komt. Haha, je zou het bijna zo laten zitten!

Ik heb toen die middendemper via ebay duitsland gekocht (toen kende ik motointegrator.de nog niet). Maar prima opgelost zo!
Ik beredeneerde ook zo, origineel Volvo zal vast wel beter zijn, maar voordat zo'n imitatiedemper weer stuk is, heb ik die S80 al lang weer weg gedaan (en dat klopte ook :P)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Uitlaat V70 lekt

 · 
Posted: 14.12.2023 - 11:45  ·  #20
ligt eraan hoelang je nog wil rijden met je auto.
wil je er met een jaar of 1 a 2 toch vanaf zo goedkoop mogelijk laten doen,

maar wil je er lang mee rijden zou ik er als het goed lek is een rvs onder laten leggen.

1 van mijn vorige auto's heb ik jaren geleden een volledig rvs uitlaat onder laten leggen.
in een klein rot plaatsje kiel-windeweer.

daar kon je heen, wachten en dan had je een perfecte uitlaat onder de auto hangen.

sowieso ben ik een fan van rvs uitlaten.
op mijn motor heb ik ook vrij rap een rvs uitlaat eronder gehangen.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Uitlaat V70 lekt

 · 
Posted: 20.12.2023 - 14:18  ·  #21
Inmiddels is de uitlaat gerepareerd.
Middendemper van Bosal en einddemper van Vantage. Past allemaal perfect op elkaar en de auto is nu echt stil bij de koude start.
Ik vermoed dan ook dat de uitlaat al een tijdje lek was aangezien de auto altijd vrij luid was bij een koude start en verhoogd stationair toerental.
Mis nu wel een beetje dat V8 geluid. Man, wat een mooie brom maakt zo'n 5 cilinder als de uitlaat lek is. Het leek wel alsof ik in een Chevrolet Silverado reed..haha!
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2402
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Uitlaat V70 lekt

 · 
Posted: 23.12.2023 - 12:51  ·  #22
Quote door S80 Kinetic

Inmiddels is de uitlaat gerepareerd.
Mis nu wel een beetje dat V8 geluid. Man, wat een mooie brom maakt zo'n 5 cilinder als de uitlaat lek is. Het leek wel alsof ik in een Chevrolet Silverado reed..haha!

Herkenbaar.
Heb een Nova kitcar gehad met een 1500 CC keverblok waarbij op de 2 carburateurs open kelken gemonteerd zaten en de kachelpotjes vervangen waren voor J-pipes. Naast het feit dat zo’n Nova al veel show was deed de motor daar gretig aan mee want door die aanpassingen leek het geluid meer op een dikke Amerikaanse V8 dan een keverblokje.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Uitlaat V70 lekt

 · 
Posted: 23.12.2023 - 16:33  ·  #23
Altijd leuk dat soort dingen. Paar jaar geleden had ik een Chinese Honda Dax (brommer) op motorkenteken, 125cc 1-cilinder 4-takt. Daar had ik een open pijp op gemonteerd, het apparaat klonk eerder als een 600cc 1 cilinder met open pijp, wat een kabaal kwam daar uit haha
 
Selected quotes for multi-quoting:   0