Upgrade audiosysteem V70nn met superheldere bluetooth

 
 
 
 
 
Bartholy
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gangelt (D)
Leeftijd: 49
Berichten: 359
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Upgrade audiosysteem V70nn met superheldere bluetooth

 · 
Posted: 03.01.2019 - 16:16  ·  #16
Quote door [-Tom-]

AAC en aptx zijn audio codecs (zoiets als MP3 en wma)


Thanks!
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Upgrade audiosysteem V70nn met superheldere bluetooth

 · 
Posted: 03.01.2019 - 19:50  ·  #17
Quote door flevodirk

Leuk dat je dit doet. Maareh: hoe kom je bij de zekerheid dat AAC het niet doet bij Volvotech module?
(Het kan zijn dat mijn test niet OK is; ik zoek een AAC stream en speel deze af, lijkt mij een redelijke test, maar leer graag bij)
DJ


In bovenstaande geval zal je telefoon (iphone neem ik aan) de AAC omturnen naar een MP3 kwaliteit alvorens deze naar de Volvotech bluetooth module te sturen. Op de Iphone kun je iig niet vaststellen of de codec tussen telefoon en bluetoothmodule middels Mp3 kwaliteit of AAC/APTX gaat. Dit kun je echter wel vaststellen met speciale software op de IMac, wij hebben deze Imac verbinding laten maken met de Volvotech bluetooth module en de kwaliteit getest welke MP3 bleek te zijn. Overigens ook niet heel raar, de Volvotech module wordt al sinds 2014 onveranderd aangeboden. Sinds die tijd is er op elektronica gebied veel veranderd/verbeterd. ;-)

Quote
Leuk stukje gekopieerd van Hifi.nl: De A2DP-norm is echter in de eerste plaats ontwikkeld om audiosignalen over en weer te sturen tussen mobieltjes en headsets en in carkits. Hoe die audio gestreamd wordt en in welke kwaliteit, hangt voorts af van de gebruikte codec af. Bluetooth-toestellen kunnen daarbij kiezen uit verschillende varianten. De standaardcodec is SBC, een lossy algoritme van een inferieure kwaliteit. Alternatieve codecs geordend naar geluidskwaliteit zijn MP3 (oa Android), AAC (vooral Apple) en aptX - maar dus enkel als daar ondersteuning voor is bij zowel de bron als de weergever (lees: bijvoorbeeld de telefoon en de headset).

Dus A2DP gebruik je altijd als je audio streamt en naargelang wat de zender en ontvanger ondersteunen wordt de audio gecodeerd als SBC, MP3, AAC of aptX.


Quote
Nog een mooie quote van het internet: If you care about sound quality, avoid anything that doesn’t explicitly support AptX or Bluetooth AAC, as these are your best options right now for high quality wireless audio. Of these options, AAC Audio over bluetooth is still the better choice for wireless sound quality. That's why Bang & Olufsen, and a few other high end headphone makers only use AAC audio.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Upgrade audiosysteem V70nn met superheldere bluetooth

 · 
Posted: 03.01.2019 - 20:21  ·  #18
De Bluetooth module van VolvoCesky ondersteund voor zover ik weet ook de aptx codec (heb je alleen niks aan met een 'nieuwere' Volvo, maar toch leuk om te weten :))
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Upgrade audiosysteem V70nn met superheldere bluetooth

 · 
Posted: 15.01.2019 - 17:48  ·  #19
Dank je Wouter voor je uitleg.

Feit is wel: het klinkt werkelijk prachtig bij mij in de auto, juist hoge en lage tonen. Dit zeggen veel mensen spontaan als ze een keer muziek luisteren bij mij in de kar..
Persoonlijk vind ik ook Mp3 prima trouwens, vooral als het 320 kbs is.

Maar ik hoor ook geen verschil als ik Spotify (op hoge kwaliteit) luister; via Android naar de Volvotech of met mijn IPhone...

Ik denk daarnaast als ik iemand blind laat luisteren dat hij/zij niet kan raden wanneer ik een muziek CD aanzet en wanneer het geluid gaat via de aux-Volvo Tech Bluetooth module. 8-)

Conclusie: ik ben een tevreden mens met de audio in mijn auto.
Basg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Upgrade audiosysteem V70nn met superheldere bluetooth

 · 
Posted: 31.05.2019 - 16:53  ·  #20
Quote door Rossi

Quote door Bartholy

Het gaat nu idd over de Volvotech oplossing en niet over de zelfbouw oplossing van Rossi...
ik ben wel benieuwd of dat bij Rossi’s oplossing ook zo werkt...?


Mijn bluetooth module werkt precies hetzelfde! :-)

Voor de liefhebbers, ik heb voor de kennis welke gebruik maakte van de Volvotech module (toch echt geen AAC & APTX) mijn module gemaakt inclusief Volvo geschikte stekkers. Plug and play dus. Kennis is helemaal happy.

Vanaf eind januari heb ik een aantal van deze plug and play bluetooth modules in de verkoop voor een kleine vergoeding.


Hoi Rossi,

Geldt deze aanbieding nog?
Cnasta
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: Upgrade audiosysteem V70nn met superheldere bluetooth

 · 
Posted: 02.08.2019 - 11:08  ·  #21
Quote door Rossi

Quote door flevodirk

Leuk dat je dit doet. Maareh: hoe kom je bij de zekerheid dat AAC het niet doet bij Volvotech module?
(Het kan zijn dat mijn test niet OK is; ik zoek een AAC stream en speel deze af, lijkt mij een redelijke test, maar leer graag bij)
DJ


In bovenstaande geval zal je telefoon (iphone neem ik aan) de AAC omturnen naar een MP3 kwaliteit alvorens deze naar de Volvotech bluetooth module te sturen. Op de Iphone kun je iig niet vaststellen of de codec tussen telefoon en bluetoothmodule middels Mp3 kwaliteit of AAC/APTX gaat. Dit kun je echter wel vaststellen met speciale software op de IMac, wij hebben deze Imac verbinding laten maken met de Volvotech bluetooth module en de kwaliteit getest welke MP3 bleek te zijn. Overigens ook niet heel raar, de Volvotech module wordt al sinds 2014 onveranderd aangeboden. Sinds die tijd is er op elektronica gebied veel veranderd/verbeterd. ;-)

Quote
Leuk stukje gekopieerd van Hifi.nl: De A2DP-norm is echter in de eerste plaats ontwikkeld om audiosignalen over en weer te sturen tussen mobieltjes en headsets en in carkits. Hoe die audio gestreamd wordt en in welke kwaliteit, hangt voorts af van de gebruikte codec af. Bluetooth-toestellen kunnen daarbij kiezen uit verschillende varianten. De standaardcodec is SBC, een lossy algoritme van een inferieure kwaliteit. Alternatieve codecs geordend naar geluidskwaliteit zijn MP3 (oa Android), AAC (vooral Apple) en aptX - maar dus enkel als daar ondersteuning voor is bij zowel de bron als de weergever (lees: bijvoorbeeld de telefoon en de headset).

Dus A2DP gebruik je altijd als je audio streamt en naargelang wat de zender en ontvanger ondersteunen wordt de audio gecodeerd als SBC, MP3, AAC of aptX.


Quote
Nog een mooie quote van het internet: If you care about sound quality, avoid anything that doesn’t explicitly support AptX or Bluetooth AAC, as these are your best options right now for high quality wireless audio. Of these options, AAC Audio over bluetooth is still the better choice for wireless sound quality. That's why Bang & Olufsen, and a few other high end headphone makers only use AAC audio.



Ik heb ook wel interesse in zo'n module. Is het mogelijk om die (tegen vergoeding) met inbouwhulp te bestellen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0