Upgrade naar premium audio

van zeeer basis...

 
 
 
 
 
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 22.11.2018 - 15:29  ·  #16
Wordt wel steeds nieuwsgieriger om mijn HP systeem op te waarderen naar premium..
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 23.11.2018 - 08:27  ·  #17
Quote door Wimwerf

Wordt wel steeds nieuwsgieriger om mijn HP systeem op te waarderen naar premium..


Dat zal slechts een kwestie zijn van het omruilen van de speakers en versterker. Alle bekabeling ligt er dan al.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3741
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 23.11.2018 - 10:44  ·  #18
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 23.11.2018 - 19:16  ·  #19
Ahum....*deurpanelen in dezelfde kleur scoren*...
En het moeilijkste, mijn vrouw overtuigen om het bakje onder de mat in de kofferbak op te offeren voor een sub...

Quote door Doeke Dobma

En voor Wim ook software ;)
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 28.11.2018 - 08:58  ·  #20
Eindelijk tijd gehad om verder te gaan.. Ik heb de voorportieren ontdaan van de bekleding en heb de basis tweeters vervangen door premium tweeters.





Doeke had high performance voordeurspeakers liggen, maar ik wilde graag ook premium voordeurspeakers. Alleen daarvoor moet ik ook andere deurbekleding. En dat blijkt lastiger te vinden, dan ik dacht. De v70 op de sloop waar ik de kabelboom etc uit heb, had ook de speakers (high performance) er nog in. Ik mocht voor 15 de voordeurspeakers meenemen, dus dat heb ik gedaan.

De oude rechter voordeur speaker had ik er zo uit, maar de linker bleek echt een pain-in-the-ass. Met heb uitboren vielen de kopjes er wel af, maar zo dat er genoeg achterbleef om de speaker vast te houden, en weinig genoeg om met een tang wat mee te kunnen. Uiteindelijk ben ik eerst naar de bouwmarkt geweest voor een dunner en scherper metaalboortje en ruim een uur verder eindelijk ook de linkervoordeurspeaker eruit. *zucht*
Installeren was simpel.

Het klinkt al een stuk beter; fris/ helder hoog, strak midden en laag. En dan moet ik de hoedenplank speakers nog installeren..
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 28.11.2018 - 09:14  ·  #21
Kort nadat we de S60 hadden hebben we al een keer stil gestaan. Hierna heb ik de accu doorgemeten en besloten er voordat het echt koud wordt een andere in te zetten.
Bij de accugroothandel Celectric in Groningen voor 105 euro een 80amH gekocht. Ik had al gezien dat er in de grondplaat van de accu meerdere boutgaten zitten om verschillende maten vast te kunnen zetten. Thuis aangekomen; krik en gereedschap eruit, reservewiel eruit, borgframe losgehaald, plastic kap eraf, accu eruit, nieuwe accu erin. Bleek dat deze net niet past. Er zitten 4 gaten op een rij. Eerst 3 dan niks, dan nog een. Ofwel hij moest kleiner of groter.

Dus alles kon er weer in en terug. Gelukkig kon ik hem omruilen. Kreeg zonder bijbetalen zo een 90amH mee :)
Gisteravond snel geïnstalleerd, draai ik het boutje van de minpool te enthousiast vast; breekt af :( Dus van het weekend maar weer naar de sloop voor een andere massa kabel *zucht*
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 28.11.2018 - 12:33  ·  #22
Nog even en jullie noemen elkaar bij de voornaam
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 28.11.2018 - 13:36  ·  #23
Quote door Jeroen

Nog even en jullie noemen elkaar bij de voornaam


Misschien moet ik heel die v70 maar kopen :)
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 03.12.2018 - 19:37  ·  #24
Zaterdag had ik tijd, maar helaas niet voor de hoedenplank speakers. Onze S60 had last van stationair dippen. Na gasgeven ontkoppelen zorgde ervoor dat de toeren terugliepen naar 500/600. Meestal resulteerde dat in stotteren en daarna kroop die weer naar 800/900 stationair, maar soms sloeg die ook af.
Bij nader inzien had ie het al bij de aankoop, maar dat had ik toen niet door. Hij sloeg bij het inparkeren weleens af, maar ik dacht dat dat aan mij te wijten was.

De afgelopen 2 weken werd het echter erger. Zo kwam ik op een rotonde aan, ontkoppelde, was wat traag met terugschakelen en halverwege de rontonde sloeg die af. Ik moest hengsten aan het stuur om hem zonder stuurbekrachtiging uit de berm te houden!
Ook bij bijvoorbeeld filerijden of stoppen voor een stoplicht sloeg die soms af. Niet fijn!

Op het forum vond ik een paar posts met soortgelijke symptomen en daar loste het schoonmaken van het gasklephuis het op. Na het kijken van een paar youtube instructie video's en dat mijn S60 een 2.4 zonder turbo is durfde ik zelf wel te gaan kijken.
Vrijdag bij de dealer in haren een pakking opgehaald en zaterdag middag bezig gegaan.

Accu ontkoppelen, luchtpijp los, 4 schroeven los.




En ja hoor, flink zwart!


Ik heb de stekker midden voor het blok losgehaald zodat ik wat meer speling had, en heb het gasklephuis op een plank boven de motor schoongemaakt. Ik was bang dat als ik de stekker helemaal tussen het inlaatspruitstuk weg zou halen, dit lastig zou worden om er weer langs te krijgen.



En het resultaat..


Het gasklephuis met een nieuwe pakking geïnstalleerd en daarna een ritje gemaakt naar de bauhaus. Moest toch nog een nieuw boutje halen voor de minpool van de accu, die ik de vorige keer had dolgedraaid.
En wat een verschil! Veel gretiger op het gas, geen enkel last meer van dippen in toerental als je ontkoppelt. Ook de dip rondom de 4000 toeren bij flink doortrekken is weg. Een heel andere auto, door de simpele ingreep.

Ik ben erg opgelucht, gezien mijn vrouw er haast niet meer in durfde te rijden.
Wat is zon forum vol met kennis toch handig :)
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Upgrade naar premium audio

 · 
Posted: 03.12.2018 - 20:19  ·  #25
Met mn dochtertje in bed voor een middagdutje kon ik dan eindelijk de hoedenplank speakers gaan plaatsen.
Ik had van te voren al de nodige research gedaan en ook van Doeke tips gekregen over hoe de zijkussens te verwijderen, dus ik had er zin in.

Voorstoelen zo ver mogelijk naar voren, achterbank plat. Toen de bekleding direct naast de zijkussens los gemaakt. Met de hand achter het zijkussen, de pal bovenaan losklikken. Iets van boven lostrekken en de volgende pal loshaken en voila zonder drama eruit. Vervolgens de kappen van de zij-airbags los gehaald en toen kon ik zonder veel moeite de hoedenplank omhoog en naar me trekken.

De kabels bleken zoals ik al dacht aanwezig te zijn. Na het weghalen van 2 blokken isolatie materiaal bleken ook de gaten voor de speakers gemarkeerd op de hoedenplank.


Met een houtenplank onder de hoedenplank met een stanleymes de gaten voorzichtig uitgesneden, volgens de beschrijving uit Jeroens topic. Dat ging prima, alleen op de plekken waar lijm zat voor de isolatieblokken was dat lastig. Uiteindelijk kostte het me een half uur om alle vier uitsneden te doen. Ik heb met de dremel de randen van de gaten nog wat bijgewerkt zodat die er wat netter uitzien.



Daarna was het easy peasy. Speakers voorzien van een isolatie randje en vastschroeven. Ik heb nog geen roosters, dus ik heb het geheel eerst zonder gemonteerd.



En het eindresultaat


Na het afronden de auto snel nog even gestofzuigd en toen natuurlijk uitproberen.
En wauw!! wat een sound :D
Hifi klubben heeft op spotify een lijst met nummers die wat meer uit een geluidsinstallatie halen. Bijv het nummer Cut your Teeth -Kygo remix. Het begint met een synthesizer en claps en daarna komt er een forse bas bij. Op mindere systemen gaan de verschillende instrumenten door elkaar lopen. Maar de claps blijven helder en crisp en de bas blijft strak en gecontroleerd. Hier gaan vele plezier ritjes uit volgen :D

Ik moet zeggen, de hoedenplank speakers voegen veel toe aan het geluid. Ik had eerst enkel de achterdeur speakers geïnstalleerd. En als ik bij normaal volume de fader naar achteren zette hoorde niet meer dan een dof gefluister. Doeke wist me uit te leggen dat bij premium speakers de hoedenplank speakers (vanwege tweeter en laag/middel tonen woofer) meer doen en de achterdeur speakers (enkel midden woofer) ondersteunen. Waar bij high performance de voordeur en achterdeur speakers gelijk zijn. Nou het is nu een feestje!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0