V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 
 
 
 
 
Pimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland ‘t Harde
Leeftijd: 55
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 11.01.2020 - 00:52  ·  #16
Als mijn 140 PK zou laten tunen naar BV 170 dan hoor je nog wel eens dat hij zuiniger gaat worden.
Klopt dit verhaal????
Ik zou juist denken hoe meer PK hoe meer zuipen.
rijdt nu gecombineerd 1 op 9
Stad 1 op 8
Snelweg (cruise controle) 1 op 12
(is een 5 traps automaat en benzine)

Pimo
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 11.01.2020 - 12:47  ·  #17
Even kort door de bocht, als je in het vermogens/koppel grafiekje kijkt dan zie je dat het verschil pas vanaf 3500-4000 toeren merkbaar is tussen die 2 motor-/software- varianten. ook zie je dat je niet bij elk toerental het maximale koppel/vermogen beschikbaar hebt.
Wat heeft dit te maken met het harder zuipen? zolang je niet meer dan 140 pk van een 170pk blok vraagt (niet hoger dan ongeveer 4000 toeren draait), dan zal er theoretisch geen verschil zijn tussen het verbruik. Pas als je meer/maximaal vermogen vraagt (in de hogere toerentallen), zal een 170pk variant meer verbruiken dan een 140pk variant.

waarom zeggen tuners dan dat ie minder gaat verbruiken na een tuning? Ik weet het niet, in dit specifieke geval kan het zijn dat de motor iets vrijer loopt bij de 170pk software dan bij de 140pk software of dat er bepaalde optimalisaties in de lucht/benzine verhoudingen zijn doorgevoerd.

Bovenstaand verhaal zal dan wel weer anders zijn bij turbomotoren omdat daar de vorm van de koppel en vermogensgrafieken echt anders kan worden na een tuning.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 23.06.2023 - 16:42  ·  #18
Quote door trabbit

Vraag mij af of die logica op gaat dan zou een 170pk automaat helemaal hard moet gaan die van mij draait bij 200km/h 4000tpm. Dan zou die volgens de grafiek moeten terugschakelen (meer pk) om de topsnelheid te halen.


Even een oud topic omhoogschoppen...

Ik heb afgelopen weekend met mijn 170PK automaat de topsnelheid geklokt op 209km/u (GPS) en dat was 220km/u op de teller. (Legaal in Duitsland)

Nu zie ik dus in de eerste post dat hij elektronisch begrenst is en dat verklaard dan ook dat ik in theorie nog harder kon. Ik reed geloof ik met 4500tpm maar bij die snelheid had ik er even niet op gelet O-)

Wat me ook opviel dat het warm werd in de auto, niet vanwege de motortemperatuur maar de airco schakelt automatisch uit als je veel gas geeft. Daardoor gaat al het vermogen naar de aandrijving.

Ik weet nu ook dat het blok nog aardig gezond is met deze leeftijd en km stand :fgrin: Nauwelijks olieverbruik, ik hoef tussen 2 beurten niet bij te vullen en het gemiddeld verbruik komt zelden boven de 9L/100km per tankbeurt. Zelfs op die rit van 600km in Duitsland waar ik veel 140+ reed kwam ik op 8,8L/100km
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 23.06.2023 - 17:31  ·  #19
Niets mis mee Paul, zo te lezen pluk je de vruchten van het goede onderhoud.
Goed bezig !👍🏻
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 23.06.2023 - 23:09  ·  #20
"Nu zie ik dus in de eerste post dat hij elektronisch begrenst is en dat verklaard dan ook dat ik in theorie nog harder kon. Ik reed geloof ik met 4500tpm maar bij die snelheid had ik er even niet op gelet "
Toen ETS dit voorjaar een nieuwe CPU in mijn S60 170pk monteerde kreeg ik als "gimmick" een uitdraai waarop de maximum snelheid naar boven was aangepast ipv 210 km/h nu 250 km/h. Ik ben sindsdien nog niet in Duitsland geweest, maar ooit...........
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 25.06.2023 - 18:19  ·  #21
[/quote]

Ik weet nu ook dat het blok nog aardig gezond is met deze leeftijd en km stand :fgrin: Nauwelijks olieverbruik, ik hoef tussen 2 beurten niet bij te vullen en het gemiddeld verbruik komt zelden boven de 9L/100km per tankbeurt. Zelfs op die rit van 600km in Duitsland waar ik veel 140+ reed kwam ik op 8,8L/100km
[/quote]

Het zuinigst wat ik met mijn vorige Volvo (140pk getuned naar 180+pk) heb gereden was 1:14, en dat was gek genoeg met 140km/uur en 40 graden en airco aan door Frankrijk. Wel euro98 getankt toen, maar dat zou bij een turboloze motor niet zoveel uit moeten maken dacht ik.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 26.06.2023 - 16:12  ·  #22
Quote door hetschaap

Het zuinigst wat ik met mijn vorige Volvo (140pk getuned naar 180+pk) heb gereden was 1:14, en dat was gek genoeg met 140km/uur en 40 graden en airco aan door Frankrijk. Wel euro98 getankt toen, maar dat zou bij een turboloze motor niet zoveel uit moeten maken dacht ik.


Ik tank regelmatig euro 98, hij is daardoor niet echt zuiniger maar loopt voor mijn gevoel wat rustiger. Ik gooi er ook om de paar tankbeurten injectorcleaner bij, een literfles kost bij estateservices maar iets van €25. Heb ik er graag voor over, zeker nu mijn blok nagenoeg probleemvrij loopt.

Eind Augustus wil ik een roadtrip plannen door de pyreneëen, misschien vantevoren nog een keertje de olie wisselen maar verder vertrouw ik m volledig!
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 27.06.2023 - 10:14  ·  #23
Gebruik je dan de injectorcleaner van Flashlube? Zit eraan te denken dat ook te gebruiken.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 27.06.2023 - 16:10  ·  #24
Quote door joriz

Gebruik je dan de injectorcleaner van Flashlube? Zit eraan te denken dat ook te gebruiken.


Ja klopt. Ik doe dan ong 50ml op een volle tank. Ik gebruik dan een spuit van 100ml die ik telkens vul en meestal om de 2 a 3 tankbeurten in de tank spuit voor het tanken. Qua kosten zag ik wel dat het wat duurder is geworden.
https://www.estateservices.nl/…000ml.html maar misschien vind je online het nog ergens goedkoper
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 27.06.2023 - 17:21  ·  #25
Quote door Pimo

Als mijn 140 PK zou laten tunen naar BV 170 dan hoor je nog wel eens dat hij zuiniger gaat worden.
Klopt dit verhaal????
Ik zou juist denken hoe meer PK hoe meer zuipen.
Pimo


@Pimo
De 140pk en 170pk motoren zijn hardware matig 100% hetzelfde.
Er zijn geen verschillen behalve dat ze softwarematig in 2 smaakjes zijn uitgebracht.

Over de 140 en 170pk dan wel 180pk+ heeft ooit een forum lid (meen van dit forum) een stukje geschreven.
Ik heb met zijn toestemming dit gekopieerd en op mijn site gezet.
https://www.obbetuning.nl/volvo-140-naar-origineel-170-pk/

Bij deze non turbo versie is de motor gemaakt voor 170pk, de 140pk is de gedetunde versie daarvan.
Toeren en newton meters maken pk's, de 140pk versie daarvan gaat het koppel dan ook naar beneden vanaf ca 2000rpm.
Dit is logisch want de rekensom is 140pk en het toerental wordt meer dus worden de te leveren newton meters minder (de rekensom moet 140pk blijven).

Op de snelweg, inhalen, invoegen (vraag naar vermogen) zal je met de 140pk al snel het pedaal op de bodem hebben liggen, de motor wil wel maar kan niet.
De 170pk heeft bij eenzelfde rijgedrag een mindere diepe pedaalstand nodig, dit kost minder brandstof.

Hoe kan dit zal men zich afvragen.
Simpel buiten dat de torque limiter naar beneden gaat na 2000rpm bij de 140pk, gaat ook de gasklep (lucht) naar 50% open.

Ik heb een paar screenshots bijgevoegd om het ea te verduidelijken.



Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 28.06.2023 - 08:54  ·  #26
Nu ben ik na dit verhaal ook wel weer geïnteresseerd in een tuning naar 180+PK. Ook omdat ik lees dat dit een nog betere motorloop geeft en tot 10% brandstofwinst kan geven...
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 28.06.2023 - 09:04  ·  #27
Waarom is er überhaupt een geknepen versie destijds op de markt gebracht? Als het verder niet zuiniger, goedkoper of een ander voordeel biedt.
Ik meen dat in het buitenland de mrb wel eens afhankelijk kan zijn van het aantal pk's, maar dat is in NL nooit het geval geweest.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: V70 140/170 PK verschillen meer dan alleen software

 · 
Posted: 28.06.2023 - 12:53  ·  #28
Prijstechnisch kun je dan verschil maken in de showroom.

VAG heeft dat ook (gehad) met een 90/110/130 pk diesel. Dingen waren zover ik weet hetzelfde .

Dealer bood ook software “updates” aan met behoud van garantie .

Vwb die 140/170 versie. Ik had een gechipte 170. Ding was nog steeds best tam. Op de eoa manier vond ik ook de 140 wat prettig rijden. Het koppel in die 140 versie kwam net wat eerder dan in de gechipte versie.

Ik houd nu eenmaal van koppel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0