V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 
 
 
 
 
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 22.03.2021 - 10:18  ·  #16
Bedankt voor je adviezen Martijn.
het wordt inmiddels een frusterende aangelegenheid.

ik heb het nieuwe blok ingebouwd en dat draaide heel mooi. Ik had dus de turbo van mijn vorige blok overgezet, achteraf niet slim denk ik maar leek me sterk dat én de turbo én blok stuk waren.
helaas sloeg ook het nieuwe blok op hol bij een beetje gasgeven vanaf 2-3000 toeren. godzijdank maar 3-4 seconden, maar schrok enorm. veel witte /blauwe rook. turbo bleef nog even narazen nadat het blok uitwas. dacht eerst dat de riem geknapt was maar dat was niet zo, kon daarna weer starten..
je raadt al: hele inlaat vol olie, dit keer wel pas vanaf de turbo en niet vanaf de carterventilatie.
heb de olie uit het blok afgelaten en gelukkig geen ijzerdeeltjes.. wel 1 L olie verstookt in een paar seconden.

ik ga nog 1x de turbo vervangen met de oorspronkelijke die goed was.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 22.03.2021 - 11:09  ·  #17
Was er niets aan de turbo te zien/voelen vwb schade toen je hem ombouwde van je oude motor naar deze?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 22.03.2021 - 11:10  ·  #18
Dat moet haast wel. Wat zonde zeg!
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 22.03.2021 - 11:38  ·  #19
Quote door 1-wiel

Was er niets aan de turbo te zien/voelen vwb schade toen je hem ombouwde van je oude motor naar deze?

nee, ik heb nog de radiale en axiale speling bekeken maar daar was niks mee aan de hand. iets radiale speling maar dat hebben ze alle drie.
Ik heb dus 3 turbo's liggen. Eentje die ik had vervangen met een frisser exemplaar (maar waarbij dus de hele ellende is begonnen), daarna weer een gebruikte die nu dus ook stuk is?

Ik zat nog te denken om de motor met olie te vullen en te starten met stekkers van de verstuivers om te zien of hij olie verliest in de turbo, maar kan natuurlijk ook zijn dat hij dat pas doet bij toeren maken. Dan zou iemand al met perslucht moeten blazen. Met perslucht blazen zonder oliedruk geeft geen olieverlies.
Ik vind het inderdaad verschrikkelijk zonde van het blok dat zo'n optater heeft gekregen.

Geen idee waar het anders kan liggen. De olierestjes uit de intercooler hebben dit niet kunnen veroorzaken, immers daar kunnen geen honderden milliliters inzitten en had ik laten uitlekken. De meeste olie zit in het stuk tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk. Via de EGR kan geen olie komen toch?
Dacht nog wel dat via de zuigerveren olie in de uitlaat/verbranding kan komen en via EGR weer de inlaat in?
Toen het blok nog mooi stationair liep kwamen er wel carterdampen uit de oliebijvulopening maar dit is volgens mij normaal toch?
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 22.03.2021 - 11:45  ·  #20
IK heb er nul kaas van gegeten maar even een bericht van sympathie. Waarom heb je trouwens gekozen voor een motorswap ipv een andere auto, zoals ik ergens meende te lezen? Geen verwijt hoor, dat zil je van mij zéker niet krijgen #v70xc_hetbeest
Succes!
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 22.03.2021 - 12:21  ·  #21
Quote door jpelverding

IK heb er nul kaas van gegeten maar even een bericht van sympathie. Waarom heb je trouwens gekozen voor een motorswap ipv een andere auto, zoals ik ergens meende te lezen? Geen verwijt hoor, dat zil je van mij zéker niet krijgen #v70xc_hetbeest
Succes!

bedankt!
omdat ik net groot onderhoud aan de auto had gedaan.
stuurhuis vv, stuurpomp, draagarmen, etc. etc. en het is een R-design. Niet dat nog veel zegt tegenwoordig.
Een summum is vaak net wat luxer naar mijn idee.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 22.03.2021 - 13:28  ·  #22
Er zat toch een turbo op het ruilblok? ik denk dat dit de beste keuze is. En proef starten met de inlaat eraf direct voor de gasklep. Het levert wat foutcodes op vanuit de LMM, maar who cares. Je hebt iig geen risico op het op hol slaan vanuit het inlaatkanaal van de turbo.

De 2 turbo's die van je oorspronkelijk blok afkomen hebben in de ATF en zuigergruis gedraaid. Die zijn zeker rijp voor de ijzerbak, of een revisiebedrijf.

Olie uit de EGR na de proefstart met het ruilblok met een lekkende turbo is niet heel gek, als er grote hoeveelheden olie die door de inlaat naar binnen gaan en niet verbrand worden komen ze weer via de uitlaat de EGR in. Bij een koud blok niet heel onwaarschijnlijk. Belangrijk is of je zeker weet dat de ERG en inlaat schoon waren VOORDAT je aan de swab begon.

En dichtheid testen met perslucht. vergeet niet dat oliedruk 5 bar is. Het moet wel een hele goede verbinding maken met perslucht wil je 5 bar kunnen testen op de olieaanvoerleiding.
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 22.03.2021 - 21:27  ·  #23
Goed idee dat van die inlaatslang los voor de gasklep.
Ik heb vanavond de turbo eraf geschroefd, maar t blijft voor mij erg vaag waar het nou kan zitten. Toen de turbo loskwam van de uitlaat dreef het daar van de olie, olie uit het uitlaatapruitstuk, olie uit het hete deel van de turbo zeg maar zowel naar de kat toe als naar boven. Het compressordeel was relatief schoon. Geen natte olie daar.
Ik heb 3 hypotheses;
1. Turbo lekt olie via het turbinedeel naar de uitlaat en mogelijk via egr de inlaat in. Oliedruk is 6 bar dus zou hoger moeten zijn dan de uitlaat gasdruk denk ik, maar dan omhoog ipv omlaag naar de uitlaat is dan wel weer raar.
2. Nieuwe blok is ook gaar.
3. Er is nog een factor die ik nog niet ken waar vandaan de olie komt.

Voor 2 kan ik de compressie meten, voor 1 Turbo verwisselen.
Iemand anders een idee waar heel veel olie vandaan kan komen die onverbrand uit het spruitstuk komt?
Emiel Nijholt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerenveen
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 23.03.2021 - 08:22  ·  #24
Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen. Zo maar een ideetje, is de olieafvoer van de turbo naar het motorblok wel goed open? Als de olie niet goed terug wil lopen zoekt het ook een andere weg!
Succes met je probleem!
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 08.04.2021 - 13:09  ·  #25
Het probleem lijkt nu opgelost. Ik heb de turbo vervangen door de originele en geen gebruikte jonge exemplaar van de sloop (geen goede ervaring mee! 2x).
Flink weer olie uit de opgaande intercooler slang gehaald.
Na starten en flink laten warm lopen alle olie walmen uit de uitlaat een stukje gereden. Blok loopt mooi en slaat niet meer op hol.
Laatste probleem was dus een defecte turbo die olie via de uitlaatzijde eruit blies en via EGR traject de motor weer in kwam. Toen hij op hol sloeg kon ik hem via de startknop uitzetten, iets wat volgens mij pleit tegen olie via de inlaat, dan zou hij op hol blijven slaan en dus lopen. EGR gaat dicht bij motor uit en dus ook de toevoer van olie. Compressie was goed: alle cylinders rond de 27 bar.
Nu nog even wat tests doen, foutcodes lezen, distributie opnieuw controleren en dan is het hopelijk goed voor een tijdje :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0