V70 D4 - hoog olieverbruik

D4 motor laten reviseren of motorreinigin met waterstof (HHO)

 
 
 
 
 
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 02:57  ·  #16
De constructie en het gebruik van auto's verandert ook.
Kijk naar de verandering die motorolie heeft onder gaan oa op het gebied van viscositeit.
Fabrikanten verdienen gezond wantrouwen wanneer ze onderhoudsintervallen groter maken.
Automatische versnellingsbakken hoefden niet meer ververst te worden.
Wel jammer dat er niet bij werd verteld dat die automaat bakken op die manier een kortere levensduur hebben.
Eigenwijsheid werd beloond. Wie de automaat olie zoals voorheen regelmatig ververst haalde als voorheen meer kilometers zonder revisie.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 08:42  ·  #17
Quote door Wakkerewilly

Dat ligt iets anders. 1 : 1000 is de grens die je aantreft in de garantievoorwaarden van veel bekende fabrikanten.

Het is een misvatting te denken dat een verbrandingsmotor 0 olieverbruik zou moeten hebben.
Verdiep je eens in de werking van verbrandingsmotoren voor je met z'n opmerking komt.

Ja, zoals ik al zei; 1:1000 is de dooddoener van fabrikanten. Ik beweer nergens dat 0 verbruik normaal is. Echter is een normaal verbruik zodanig laag, dat je het geen verbruik kunt noemen.

Verder vind je het nodig om me wederom als nitwit weg te zetten. Dan zal ik ingenieur Willy verder niet meer lastigvallen met m'n gewauwel. 🙂
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 10:56  ·  #18
Quote door Bigdog

Quote door hermanusb

Om deze reden wilde ik absoluut niet dit model motorblok hebben.
Ze staan bekend om olieslurpen.


Alles staat of valt met het onderhoud, denk maar eens aan de automaat bakken, deze hadden ook de (onterechte) reputatie slecht te zijn.
Het probleem is dat de meeste garage bedrijven niet weten hoe ze dit aan moeten vliegen.
Dit geldt overigens niet alleen voor Volvo, andere merken hebben hier ook mee te kampen, denk maar eens aan de VAG TFSI motoren.
Net als het spoelen van de bak, is ook een air-intake steeds meer van belang geworden.
Ben je er op tijd bij, dan is er veel ellende te voorkomen.
Of een air-intake voor de auto van TS nog een optie is, vraag ik me af.
E.e.a. is afhankelijk van de staat van de schraapveren zelf.
Zijn ze te ver heen, dan zal ook de air-intake niet meer helpen.
Aan de andere kant, hij zal er zeker niet minder van worden.

Dat gezegd hebbende, ik heb hier 3 Volvo’s staan met allen een VEA motor.
Geen van de 3 verbruiken olie.


Dat ben ik wel met je eens maar waar het mij om gaat is dat als wij (veel mensen op dit forum) zo’n auto kopen heeft hij vaak al 100 duizend of meer op de teller staan met een beroerd onderhouds interval en is de schade vaak al aanwezig.

Koop deze auto nieuw, doe er goede olie in en vervang die na maximaal 15K en stop met het nieuwe rijden dan is er waarschijnlijk niks aan de hand.

Koop hem met 150K op de teller pas dan op.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 10:59  ·  #19
Het kan allemaal best iets, hoe zal ik het noemen 🤔, iets met vriendelijker, ja dat is het 😄 het kan best iets vriendelijker .

We weten allemaal best dat officiële normen regelmatig gebaseerd zijn op het wassen van handen in de onschuld .
Dat steeds ruimere officiële onderhouds termijnen ook te maken heeft met bijv lease termijnen.

De meesten hier zullen het fijn vinden, en daar naar streven om aan dat ene litertje reserve olie in de kofferbak voldoende te hebben van de ene naar de andere beurt.

De een zal beter weten hoe dat technisch in elkaar zit dan de ander en of dat goed of slecht is.

Feit lijkt mij … het kan best wat vriendelijker…
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 11:02  ·  #20
Quote door sw2983

Quote door Wakkerewilly

Dat ligt iets anders. 1 : 1000 is de grens die je aantreft in de garantievoorwaarden van veel bekende fabrikanten.

Het is een misvatting te denken dat een verbrandingsmotor 0 olieverbruik zou moeten hebben.
Verdiep je eens in de werking van verbrandingsmotoren voor je met z'n opmerking komt.

Ja, zoals ik al zei; 1:1000 is de dooddoener van fabrikanten. Ik beweer nergens dat 0 verbruik normaal is. Echter is een normaal verbruik zodanig laag, dat je het geen verbruik kunt noemen.

Verder vind je het nodig om me wederom als nitwit weg te zetten. Dan zal ik ingenieur Willy verder niet meer lastigvallen met m'n gewauwel. 🙂

Misschien een idee voor Willy om z’n eigen webdagboek met wijsheden te starten op dit forum ipv een heleboel topics vol te schrijven?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 11:04  ·  #21
Quote door MTE

Het kan allemaal best iets, hoe zal ik het noemen 🤔, iets met vriendelijker, ja dat is het 😄 het kan best iets vriendelijker…

Eens!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 11:56  ·  #22
Quote door hermanusb

Koop hem met 150K op de teller pas dan op.


De ellende is dat je niet in een blok kunt kijken.
Daarbij, veel mensen maken kennelijk ook nog gebruik van het start/stop systeem, i.p.v. deze uit te schakelen.
Komen ze van de snelweg, alwaar ze flink hebben geblazen, voor een verkeerslicht dan gaat de motor uit, weg koeling voor bijvoorbeeld de turbo.
Dit soort zaken helpt ook niet echt om je motor gezond te houden.
Maar goed, de zilveren V70, welke ik gehad heb, had 150dkm gelopen en daar hebben we de air-intake op uitgevoerd.
Dit was de eerste in Nederland met de zgn. Platinum air-intake.
Zowel Martin, als ook BG Nederland waren verrast door de uitwerking hiervan.
Met deze kilometerstand is een volledig herstel nog mogelijk, zo is gebleken.
Jammer dat dit nog niet algemeen bekend is, want hiermee kun je een hoop mensen veel ellende besparen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 12:03  ·  #23
Bij mijn volgende onderhoudsbeurt laat ik het ook weer doen.
Huidige auto zit op 159 duizend en over 3000 km is het zo ver.
Dan heb ik er 15 duizend op zitten.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 12:22  ·  #24
Ik ben wat optimistischer dan Hermanusb.
De degelijkeid en de taaiheid van Volvo om allerlei vormen van mishandeling te overleven worden onderschat.

De bijdrage van MTE waarin hij oproept dat het best wat vriendelijker kan waardeer ik zeer.
Dat onderschrijf ik volledig.

Moge 2023 het jaar zijn waarin de Volvo's wat meer periodiek en preventief vertroeteld worden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 12:40  ·  #25
Quote door Wakkerewilly

Ik ben wat optimistischer dan Hermanusb.
De degelijkeid en de taaiheid van Volvo om allerlei vormen van mishandeling te overleven worden onderschat.

De bijdrage van MTE waarin hij oproept dat het best wat vriendelijker kan waardeer ik zeer.
Dat onderschrijf ik volledig.

Moge 2023 het jaar zijn waarin de Volvo's wat meer periodiek en preventief vertroeteld worden.


Ha,

Ik ben ook wel optimistisch maar mbt olie verbruik bij bepaalde auto’s wat minder.
Zeker met de vag modellen met een tfsi blok is het opletten.

Ik heb collega’s die spijt hebben dat ze dat ooit gekocht hebben.
Als een bepaald type/model slecht of zwak bekend staat vermijd ik die liever.
Alleen koop zoiets gloedje nieuw dan denk ik dat het geen probleem hoeft te zijn.

Met 150K tot 200K op de teller maakt het me huiverig.

Alles kan kapot.
Tijdens een proefrit met een xc60 kreeg ik zelfs 2 keer de waarschuwing koelvloeistof laag.

Die heb ik niet gekocht.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 31.12.2022 - 13:02  ·  #26
Opletten en je goed oriënteren is zeker verstandig.
Ik was een maand of vier geleden zo onbezonnen een V70 diesel te kopen met ruim 500.000 km op de teller zonder de motor zelfs maar te starten. Uiteraard voor de koop ook niet mee gereden.

De staat van de auto en de uitvoering met de opties die ik waardeer trokken me over de streep nadat de eigenaar me vertelde al negen jaar tweede eigenaar te zijn. De eerste eigenaar had de tien jaar volgemaakt.

Enige incident in de eerste 5000 km een poreuze slang van de stuurbekrachtiging. Leeftijd en kms zijn daar debet aan.
Beter een onsje geluk dan een kilo wijsheid.
MdG
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 22.01.2023 - 09:57  ·  #27
Even een korte update...

Ik heb een volledige BG reiniging door Martin laten uitvoeren en de motor loopt weer als een zonnetje. Inmiddels de eerste 1.000 kilometer na de reiniging gereden en nog geen melding gehad om de olie bij te vullen. De kilometerstand staat nu op 301.027 km.

Ik ben blij dat (eerst) gekozen heb voor het reinigen van de motor i.p.v. meteen een kostbare motorrevisie.

Ook de APK-deeltjestest was geen enkel probleem (emissie was 23K).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 22.01.2023 - 10:51  ·  #28
Dat klinkt goed.
Hopelijk blijft dit ook zo.
Succes.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 22.01.2023 - 11:22  ·  #29
Ik ben blij dat (eerst) gekozen heb voor het reinigen van de motor i.p.v. meteen een kostbare motorrevisie.

Snap ik !! Fingers crossed dat het hier meer opgelost is...
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1616
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 22.01.2023 - 12:49  ·  #30
Zo, dat is wel gaaf zeg! Kan je ons/ het forum ook op de hoogte houden hiervan? Ik ben erg benieuwd naar de langere termijn resultaten; ongeacht welke.
(Als die reiniging bij 3 ton de oplossing blijkt te zijn, zou je het bijna gratis moeten krijgen van BG 8-) , pure reclame voor hen..)

In elk geval succes en plezier gewenst met je auto.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0