V70 met kapotte gasklephuis (berucht probleem)?

Code P1610

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 met kapotte gasklephuis (berucht probleem)?

 · 
Posted: 20.10.2019 - 19:33  ·  #16
Vida is het diagnostisch programma van Volvo. Dice is de OBD tool die tussen voertuig en laptop communiceert.

Het geeft veel gedetailleerder weer wat bijzonderheden zijn.

Ik heb overigens ook even gegoogeld naar jouw obd code.
Ik kom er veel threads op tegen naar de lamba sondes. Gezien het storingsbeeld (noodloop bij hoog vermogen) denk ik een plausibele richting.
RikMotoGuzzi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: V70 met kapotte gasklephuis (berucht probleem)?

 · 
Posted: 21.10.2019 - 12:41  ·  #17
Quote door martijn-a

Vida is het diagnostisch programma van Volvo.


En is vdash dan hetzelfde als vida?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 met kapotte gasklephuis (berucht probleem)?

 · 
Posted: 22.10.2019 - 10:24  ·  #18
Sort of. VIDA is officiële software van Volvo, waar je stevig voor moet betalen, dus als universeel garagebedrijf zijnde (lees: niet de officiële dealer) gebruik je Vdash en lees daarmee de foutcodes uit. Er zijn gekraakte versies van VIDA in omloop, die met eveneens nagemaakte DICE kastjes uit China mee worden geleverd en zelf dient te installeren (zie elders op het forum).
Ik heb zelf ook een VIDA + DICE uit China, die zwerft momenteel rond bij iemand die naast een 940 en nu een S80 heeft en dit allemaal ernstige nieuwlichterij vindt, net als voorwielaangedreven Volvo's :lol:

Terug ontopic, ik denk dat het gasklephuis van mijn Ford-Volvo ook aan een reinigingsbeurt toe is. Vida geeft geen storingen, maar man wat loopt dat ding onregelmatig als de motor koud is. Of is er iets anders aan de hand?
RikMotoGuzzi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: V70 met kapotte gasklephuis (berucht probleem)?

 · 
Posted: 28.07.2021 - 17:05  ·  #19
Update van mijn Volvo V70 2001 / 140pk:

Het gasklephuis is eind 2019 door ACTronics gereviseerd. Daarna reed de Volvo top.
Ergens in september 2020 kwamen de symptonen terug (wisselende toeren) en de volgende dag stond de accu leeg. Met nieuwe accu ook geen nieuwe symptonen gekregen. Dus weer oke.

Momenteel (juli 2021) zijn de symptonen weer volop terug.
Het kan zijn dat de gereviseerde gasklephuis is gaan falen. Toch maar weer de LMM met speciale spuitbus opnieuw schoongespoten en gasklephuis weer gereinigd (was niet echt vuil).

Soms start de auto normaal maar draait hij met 1100 toeren (of net iets minder) en kan er verder normaal gereden worden, Vaak is dan het geval als je een paar minuten later na uitstappen de auto opnieuw start, dan fluctueren de toeren tussen 1500 en 2500 rpm. Er is dan niet mee te rijden. Of na starten lijkt de auto op 3 ciinders te lopen en schokt de wagen behoorlijk.

Tijdens het rijden reageert het motorblok ook traag, reageren op gas bijgeven duurt 1 a 2 secondes. Gas loslaten en gas bijgeven voelen overigens niet soepel aan.
Het uitzetten van de motor gaat ook niet echt elegant, een halve tot hele seconde rammelt het blok tot het geheel uitvalt. Net alsof het napingelt door hete koolstukjes in de kop. Ik rijd overigens altijd V-Power.

Ik kan wel doortrekken in de 2e versnelling naar boven de 4000 toeren. Maar een weekje geleden op de snelweg begon het motorblok "te kuchen/hoesten" met meer dan 4000 toeren in de derde versnelling en viel het vermogen weg alsof het geen benzine kreeg. Door het gaspedaal tikje terug te laten komen pakte het motorblok weer op.

Nu staat in stand 1 de melding: MINDER VERMOGEN (later is deze melding verdwenen). In stand 2 staat EMISSIEMANAGEMENT VEREIST.
De volgende foutcodes zijn door mij met ICARSOFT-lezer uitgelezen:

P1501 - car specific: ?
P2101 - Throttle Actuator Control Motor Circuit Range/Performance
P0507 - Idle Air Control System RPM Higher Than Expected

Ik lees dat vaak een nieuwe LMM wordt gekocht maar dit zeker niet altijd helpt. Maar als dit een eerste advies is, dan zal ik dat gaan vervangen.

De Volvo-dealer garage heeft me eerder afgewimpeld met een opmerking over een te lange wachtlijst. Ze zitten niet te wachten op de oude V70's lijkt het dan wel.

PS:
Ik moet bekennen dat de olie lange tijd niet ververst is. Kan dit sommige sensoren beinvloeden?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 met kapotte gasklephuis (berucht probleem)?

 · 
Posted: 28.07.2021 - 17:09  ·  #20
Ik zou beginnen met een nieuwe originele etm te monteren.

Slechte ervaring met gereviseerde etm's van dit type.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 met kapotte gasklephuis (berucht probleem)?

 · 
Posted: 28.07.2021 - 17:30  ·  #21
Zoek je generieke P.... OBD2-foutcodes eens op in de equivalentietabel (als ze erin staan, niet allemaal) om de volvo-specifieke codes en beschrijvingen erbij te zoeken, misschien word je daar wat wijzer van. Zie link in mijn signature.
Hoog toerental na koude start (voor een tijdje) is normaal, dit is om sneller de katalysator op te warmen en de emissies te verminderen. Dit zou na enkele minuten wel moeten dalen tot normaal stationair (ik weet niet hoeveel minuten, maar daar is al vaak over geschreven hier; zal ook afhangen van de omgevingstemperatuur en motortemperatuur).
Je kan ook via de andere link een forumlid benaderen om je auto eens uit te lezen met vida, dat verduidelijkt vaak ook meer dan generieke tools.
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70 met kapotte gasklephuis (berucht probleem)?

 · 
Posted: 28.07.2021 - 18:08  ·  #22
De motor lijkt sterkt vervuild. ten eerste is het belangrijk om op tijd de olie te verversen. Te lang doorrijden met oude olie is niet raadzaam. Maar daar heb je nu niets aan. Ik zou zeggen blijf niet langer zelf er naar zoeken en je kapot ergeren eraan maar ga naar een van de sponsoren van dit forum bv MMTS/Oldenzaal, maar een ander is even zo goed. Laat de zaak uitlezen en repareren wat defect is maar minstens zo belangrijk een stevige motorschoonmaak beurt. Daar zijn enkele van onze sponsoren in gespecialiseerd. Kost wel wat maar het bespaart je uiteindelijk een hoop storingen en gedoe. En je auto gaat fluweelzacht lopen. Vooral met een additief zoals bijvoorbeeld BG. Als je erover wilt lezen moet je maar googlen. Mijn V70 D5 bijna 4 ton op de teller krijgt iedere 15 dnzd nieuwe olie en BG erbij in een volle tank. Nooit problemen. Maar eerst een schoonmaakbeurt. Nieuwe olie in een vervuilde motor gooien is geld weggooien. Dus...ik zou zeggen DOEN!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0