V70 2.4D (MY10) perikelen

Volvo V70 2.4D 175pk limited edition (MY10)

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 07.09.2020 - 22:19  ·  #16
Quote door Bolbo

Geen ervaring mee, maar als de recensies goed zijn valt het te proberen (indien van betrouwbare bron, en niet "wij van WC-eend..."

Trouwens, de EGR is makkelijk zelf te inspecteren als je niet vies bent van wat vieze handjes. Slechts 4 slangklemmen losdraaien indien de constructie idem is als de mijne. Zwarte plastic buis voorlangs de motor, die de bocht maakt naar het inlaatspruitstuk bovenop de motor, loshalen en je kijkt zo in de inlaatbuis waar de EGR in uitkomt. Als die aorta zowat verstopt zit met zwarte roet of teerachtige aanslag, dan moet je die schoon krabben, dan kom je er met een inspuitmiddeltje niet.
Ergens op dit forum staan wel foto's van de mijne, in een topic genaamd iets van ' auto hikt na wasbeurt' oid (had andere oorzaak, niks met EGR van doen)


bij 2012 is het niet zo makkelijk kabel boom ligt behoorlijk in de weg, slim is ook aan de andere kant de smoorklep ( heet dat ding zo ) ook er af te dan kun jer er van beide kanten goed bij.

Ik moet zeggen dat bij mij de auto nu soepeler rijd, automaat schakelt netter, en hij lijk wat soepeler als meer vermogen gevraagd wordt.

maar je wordt behoorlijk vies ik heb met een kartonnen bakje het meeste kunnen opvangen
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 10.09.2020 - 20:30  ·  #17
Quote door Bolbo

Ik zou me, als je nu geen meldingen meer hebt, eerlijk gezegd niet al te druk maken. Wat wellicht geen kwaad kan, is een keer een goede injectorreiniger bij de diesel doen, bijv op een halve tank, en liefst voordat je een langere rit maakt zodat de boel mooi op temperatuur komt. Met een goed merk denk ik aan BG, Forté, LiquiMoly etc. Ik zou die bij de autozaak halen ipv de pomp.
Gaat geen wereld van verschil maken maar kwaad doet het ook zeker niet.

Gisteren toch ook maar een flesje Forté Diesel Injector Treatment gekocht. De tank was bijna leeg dus de inhoud van het flesje aan de tank toegevoegd en daarna 40 liter Vpower getankt. Motor warm gereden en daarna een lang stuk gereden op hoge toeren. Nog te vroeg om te zeggen of ik verschil ga merken maar het kan in ieder geval geen kwaad.

Ik zou ook graag willen kijken hoe de toestand van de EGR klep en de roetafzetting in de slangen is maar durf dat nog niet aan. Ik heb het idee dat ik daar toch het nodige voor los moet halen waar ik niet heel makkelijk bij kan komen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 10.09.2020 - 20:52  ·  #18
Ik was eerder in de war met de term, maar keek net in Vida. Er wordt met de melding inderdaad het EGR systeem bedoeld. Zie plaatje:

Zeer waarschijnlijk is het een grote smeerboel waardoor de klep vastloopt. Zeker omdat je nu geen meldingen hebt en de klep dan technisch oke is.

Ik zou de handschoenen, prik en schraapmaterialen en carb cleaner uit de kast pakken. 🤣
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 10.09.2020 - 21:01  ·  #19
Overigens zit je in Alphen ad Rijn niet al te ver van onze wonderboy @blade en ik gun Poika wel een paar vieze handen en wat van jouw €€€ om je wagen weer vrij te laten ademen :D

Blijven lachen!
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 10.09.2020 - 21:20  ·  #20
Quote door martijn-a

Zeer waarschijnlijk is het een grote smeerboel waardoor de klep vastloopt. Zeker omdat je nu geen meldingen hebt en de klep dan technisch oke is.

Ik zou de handschoenen, prik en schraapmaterialen en carb cleaner uit de kast pakken. 🤣

Overigens zit je in Alphen ad Rijn niet al te ver van onze wonderboy @blade en ik gun Poika wel een paar vieze handen en wat van jouw €€€ om je wagen weer vrij te laten ademen :D

Blijven lachen!

Daar ben ik ook bang voor maar zal nog even moed moeten verzamelen om daar zelf aan te beginnen. Ik ga mezelf daar dan ook nog maar eens verder in verdiepen.

EGR klep en positie sensor lijken verder goed te functioneren want als ik in Vida tijdens het rijden de gevraagde EGR klep stand en de daadwerkelijke EGR klep stand vergelijk dan volgen die elkaar netjes. Hoewel de stand nooit exact op de gevraagde stand lijkt te komen. Het is echter zo constant dat ik niet het idee heb dat dit niet goed is.

Ik ben ook wel erg benieuwd of er hier mensen zijn die dit klusje al een keer eerder geklaard hebben met hetzelfde motorblok (D5244T14). Liefst een verslag met foto's haha ;-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 10.09.2020 - 22:20  ·  #21
EGR traject goed schoonmaken is een echte smeerklus.
Gebruik vloeistofdichte handschoenen, anders word je erg druk met het schoonmaken van je handen..
Let wel, als je de inlaat schoon hebt, zit er nog steeds een bult smeer in het inlaattraject van het blok zelf.
Mocht het niet helpen, dan zou je ook een air-intake uit kunnen laten voeren.
Een flink eind op de autobahn met 140km\h zal hem ook goed doen.
Al rijdende zul je het koppel voelen toenemen.
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 17.08.2021 - 22:06  ·  #22
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en kan ik het volgende melden.

In Nederland geen problemen meer gehad. Het flesje Forté Diesel Injector Treatment wat ik gebruikt heb gaf mij wel het gevoel dat de auto daarna wat soepeler liep maar of dat echt zo was of dat ik dat graag wilde geloven weet ik niet. Feit is dat ik in het afgelopen jaar geen problemen meer heb gehad en ook geen vreemde foutcodes meer heb gezien

Tot voor kort dan. Dit jaar vlak voor de vakantie en tijdens de vakantie in Frankrijk toch een paar keer gehad dat we de auto tijdens het rijden wat vonden stotteren. Niet dat de motor in de noodloop ging maar wel merkbaar en anders dan normaal.

Vlak voor de vakantie bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt dit ook gemeld bij de Volvo dealer waar de auto in onderhoud is. Deze konden niets bijzonders vinden en op dat moment waren er ook geen foutcodes of iets dergelijke. Nu inmiddels een paar keer gehad dat het de motor toch vermogen verliest (beetje horten en stoten) en dan met name berg op. Maar nog steeds geen duidelijk patroon te herkennen. En zo snel als het komt verdwijnt het ook weer.

Na de ervaringen vorig jaar gelijk een DICE clone aangeschaft. Deze heb ik ook meegenomen tijdens de vakantie en zodoende kon ik dan ook de foutcodes met VIDA uitlezen. Recentelijk dus de volgende twee storingscodes ECM-P040500 en ECM-P040600 zien verschijnen. Beide overigens terwijl we reden op een nagenoeg vlakke weg. Qua volgorde kwam eerst code ECM-P040600 deze zorgde voor wat horten en stoten. En in doe vorm dat ik de auto gelijk aan de kant van de weg stil heb gezet. Naar een paar minuten weer gestart en toen code ECM-P040500. Daarna reed de auto weer normaal.

De Engelse details bij de foutcodes zijn als volgt:

ECM-P040600 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit High
Substitute value:
  • No exhaust gas recirculation (EGR) control.

Possible source:
  • Short-circuit to supply voltage in the signal cable.
    Sticking EGR-valve.
    Damaged position sensor.


ECM-P040500 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit Low
Substitute value:
  • No exhaust gas recirculation (EGR) control.

Possible source:
  • The signal cable is short-circuited to ground.
    Damaged position sensor.


Beide codes lijken in eerste instantie te maken te hebben met de EGR sensor. Vandaag de Volvo dealer gebeld om even te overleggen. Op basis van de foutcodes geven ze aan dat dit vaak veroorzaakt wordt door een gescheurde aansluiting tussen (als ik het goed heb) de Turbocharger en de Intercooler. Deze wil nog wel eens scheuren en zuigt dan valse lucht die het hele regelcircuit in verwarring brengt. Dat schijnt het meeste te gebeuren wanneer de auto hard moet werken.

Volgens mij heb ik hier al eerder iets over gelezen en het klinkt op zich aannemelijk. Alleen weet ik niet welke slang het precies om gaat (waar hij bij mij onder de motorkap te vinden is) en hoe ik deze dus op een eventuele scheur kan controleren. Ik ben nu niet in de gelegenheid om naar de dealer te gaan dus hoop dat iemand mij aan kan geven (liefst met foto) welke slang ik moet controleren.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 18.08.2021 - 08:20  ·  #23
Je bent er nu al ruim een jaar over aan het schrijven. Ik denk dat je eerst de EGR open moet (of laten) schroeven en schoonmaken.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 18.08.2021 - 08:37  ·  #24
EGR schoonmaken was ook mijn 1e gedachte. Ik heb dat zelf gedaan bij mijn vorige 2.4D en het is een smerig klusje, maar niet moeilijk.
Ik merkte daarna een soepelere motorloop, met name bij lage toeren, hij pakte makkelijker op.
Als je zelf de slang wilt controleren zou ik achteraan beginnen (inlaatspruitstuk) en het inlaattraject volgen richting begin (luchtfilterbox). Maar je zult daarvoor wellicht ook onder de auto moeten zijn, die inlaatbuizen lopen overal omheen, en verschillen per type motor.
Of als je het simpel wilt houden: je auto heeft 3 "radiateurs" die achter elkaar zitten, de voorste (aan de kant van de bumper) is de airco condensor, daar achter zit de intercooler en daar weer achter de koelwaterradiateur.
De intercooler heeft heel dikke buizen die er uitzien als koelwaterslangen, maar een grotere diameter hebben en slapper zijn (want er zit geen koelwater in, maar lucht). De buis kan evt een metalen gaasmantel hebben. De inkomende buis zit bij mijn 2.4D aan de bestuurderskant dacht ik. Die terug volgen vanaf de intercooler en dan kom je vanzelf uit bij de turbo. Met koude motor controleren, anders brand je je. Gewoon op gevoel, of evt met een plantenspuit met zeepwater, maar je komt er maar moeilijk bij overal.
rbak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 18.08.2021 - 11:42  ·  #25
Quote door martijn-a

Je bent er nu al ruim een jaar over aan het schrijven. Ik denk dat je eerst de EGR open moet (of laten) schroeven en schoonmaken.

ik begrijp je reactie maar zoals je hebt kunnen lezen heb ik sinds vorig jaar geen enkele probleem gehad met de kilometers in Nederland en ook geen enkele foutcode. Ik ben er due niet al een jaar over aan het schrijven maar ervaar op dit moment sporadisch problemen die anders zijn of mogelijk gerelateerd.

Op basis van mijn post vorig jaar heb ik op advies een flesje Forté Diesel Injector Treatment gekocht aangezien het mogelijk te maken kon hebben met vervuilde injectoren (door mogelijk minder goede kwaliteit diesel in Frankrijk). Gezien het feit dat ik verder geen problemen heb gehad leek dit mogelijk de remedie te zijn. Ik heb dan ook dit jaar voor de zekerheid een flesje Forté Diesel Injector Treatment meegenomen.

Op basis van de foutcodes zou ik zelf ook nu de EGR vermoeden. Ik heb contact opgenomen met de dealer en zij geven aal dat het bij een D5 nagenoeg niet voor komt dat de EGR verstopt zit maar dat dit vaker voor komt met de meer geknepen D4's en D2's (don't shoot the messenger). Zij geven aan dat de bewuste codes vaak voor komen bij een gescheurde slang tussen de Turbo en de Intercooler. Vandaar ook mijn vraag om dat ik in eerste instantie niet goed kon zien om welke slang het dan zou gaan. Dat zou immers makkelijker te controleren moeten zijn.

Quote door Bolbo

EGR schoonmaken was ook mijn 1e gedachte. Ik heb dat zelf gedaan bij mijn vorige 2.4D en het is een smerig klusje, maar niet moeilijk.
Ik merkte daarna een soepelere motorloop, met name bij lage toeren, hij pakte makkelijker op.
Als je zelf de slang wilt controleren zou ik achteraan beginnen (inlaatspruitstuk) en het inlaattraject volgen richting begin (luchtfilterbox). Maar je zult daarvoor wellicht ook onder de auto moeten zijn, die inlaatbuizen lopen overal omheen, en verschillen per type motor.
Of als je het simpel wilt houden: je auto heeft 3 "radiateurs" die achter elkaar zitten, de voorste (aan de kant van de bumper) is de airco condensor, daar achter zit de intercooler en daar weer achter de koelwaterradiateur.
De intercooler heeft heel dikke buizen die er uitzien als koelwaterslangen, maar een grotere diameter hebben en slapper zijn (want er zit geen koelwater in, maar lucht). De buis kan evt een metalen gaasmantel hebben. De inkomende buis zit bij mijn 2.4D aan de bestuurderskant dacht ik. Die terug volgen vanaf de intercooler en dan kom je vanzelf uit bij de turbo. Met koude motor controleren, anders brand je je. Gewoon op gevoel, of evt met een plantenspuit met zeepwater, maar je komt er maar moeilijk bij overal.

Inmiddels de bewuste slang gevonden. Bij mijn 2.4D zit hij inderdaad ook rechts aan de bestuurderskant. Er zit inderdaad een gaasmantel omheen maar zou denken dat dit geen metaal is. Althans zo voelt het niet. Heb zover ik er bij kan de buis met de hand zowel van boven af als onder af (voor zoever je er bij kunt komen) nagelopen maar voel niets wat een scheurtje zou kunnen zijn. Inmiddels ook een filmpje gezien van iemand met een D3 met een lekke slang tussen de Turbo en de Intercooler. Het geluid wat je in dat filmpje hoort is niet iets wat ik bij onze auto hoor. Dus mogelijk nog een extra indicatie dat er niets mis is met de slang.

Gisteren nog een stuk gereden met VIDA aan en specifiek de gevraagde EGR klep stand met de waarde van de sensor vergeleken. Deze lopen bij normaal gedrag van de auto goed met elkaar mee maar wanneer de auto wat wat hapert zie ik dat de waarden niet met elkaar mee lopen. Maar dat is vrij snel over en dan loop alles weer goed mee. Ook dit zou heel goed op een vervuilde EGR klep kunnen duiden lijkt mij. Maar ik zou verwachten dat ik er dan meer last van zou moeten hebben (ook in Nederland). Tenzij er toch iets mis is met de sensor zelf of de bedrading. Maar ook in dat geval verwacht ik meer problemen.
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 124
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 18.08.2021 - 13:04  ·  #26
Als er een turboslang gescheurd zou zijn, dan zou je dat ook in de trekkracht moeten merken en dat is over het algemeen wel iets meer dan wat stotteren. De computer geeft aan dat er iets met de EGR niet goed is en je ziet zelf de verschillende waarden 'niet met elkaar mee lopen'. If it looks like a duck....
Ik zou zeggen: schroef de slangklemmen eraf en kijk binnenin hoe de EGR-klep eraan toe is.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 18.08.2021 - 13:38  ·  #27
Ja, als je niet bang bent van vieze handen (reken op drie dagen zwarte nagels en porien) en de inlaatbuis die van EGR naar inlaatspruitstuk loopt even kan loshalen (bij mijn motor zat die met 2 slangklemmen aan beide kanten vast - zorg dat je die ook weer goed vastzet daarna! Anders ontsnapt er door de turbo gecomprimeerde lucht en krijg je een sissend geluid en verlies je trekkracht en krijg je foutmeldingen), dan kan je met het lampje van je telefoon in de EGR buis kijken en zien of daar roet opgehoopt zit, mogelijk teerachtig vanwege de dampen die meekomen. Dikke kans. Evt met de hand, een platte schroevendraaier oid losmaken, maar je moet dan wel de brokjes er goed uit kunnen krijgen (bijv. met een stofzuiger) want je wilt niet die brokjes zomaar je motor in laten vliegen.
Toen ik dit deed, kwamen er meerdere bakjes troep uit de EGR en inlaatbuis, zo van die bakjes van de afhaalchinees zeg maar. Maar goed, bij jou kan je de meeste troep nu wel laten zitten, je moet alleen even zeker stellen dat je EGR goed vrij kan bewegen. De EGR "klep" is niet echt een klep in de klassieke zin, meer een soort piefje dat een beetje lijkt een beetje op een 'golf T', zo'n prikkertje waar je een golfballetje vanaf slaat. Dat steekt in de inlaatbuis. Als dat piefje de inlaatbuis wordt ingeduwd (richting voorzijde van de auto) dan opent dat een doorgang waardoor de uitlaatgassen via de EGR-koeler (die zit in langsrichting naast de motorkop) in het inlaattraject geleid worden. Als dat piefje niet meer vrij kan bewegen door ophoping van troep krijg je dit soort ongein :-(
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.4D (MY10) perikelen

 · 
Posted: 24.09.2021 - 17:34  ·  #28
Zou de wagen bij volvo tune brengen voor een intake clean das het echt wel waard.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0