V70n op 19 inch, past 9,5j?

Post your pics!

 
 
 
 
 
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: V70n op 19 inch, past 9,5j?

 · 
Posted: 11.02.2021 - 10:50  ·  #16
Quote door RIVADA

Quote door Martinus83

Ik zie niet in waarom de draaicirkel groter zou worden als je je spoorbreedte breder maakt, maakt mijns inziens niks uit.


Bij puur en alleen vergroten spoorbreedte (al dan niet middels spacers) zal dat weinig invloed hebben op de draaicirkel; de invloed die dat heeft is hooguit meetbaar maar niet merkbaar.

Echter, de voorwielophanging van de V70 is kennelijk erg gevoelig voor brede(re) velgen waardoor je al snel het risico loopt dat de voorwielen in de wielkast gaan aanlopen.
Om dit te verhelpen moet je je al gauw je toevlucht zoeken in stuuruitslagblokjes. En bij toepassing van stuuruitslagblokjes verklein je dus de maximale stuuruitslag om te voorkomen dat het wiel aan de binnenkant in de wielkast aanloopt. Maar consequentie hiervan is wel dat je draaicirkel toeneemt...


Ja dat is logisch. In dit geval, zou ik van 8j et49 naar 8,5j et35 gaan.
Maar, de band gaat van 205 naar 235 = 17,5 mm ruimte verlies, min die et-delta van 14 mm is 3,5 mm ruimte verlies.

Kortom, 225 bandje monteren :-)

Ik kom er net achter dat mijn volvo een sport chassis heeft, icm nivomat. Daarom vond de vorige eigenaar de 215 band teveel aanlopen, de auto ligt voor een fractie lager dan achter...

Beetje zonde ook om die nivomats te vervangen voor een schroefset eigelijk..
Maar een 'hoge' auto ivm dergelijke dikke velgen met ietwat getrokken banden vind ik ook geen gezicht.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: V70n op 19 inch, past 9,5j?

 · 
Posted: 11.02.2021 - 12:32  ·  #17
Oke eens , het staat mooi , dikke wielen verlaagde auto .
Maar je levert nu wel heel veel in .
De auto gaat er niet er beter van rijden zo .
Denk dat je ronde tijden steeds minder worden op de openbare weg .
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: V70n op 19 inch, past 9,5j?

 · 
Posted: 11.02.2021 - 16:13  ·  #18
Quote door olaf

Oke eens , het staat mooi , dikke wielen verlaagde auto .
Maar je levert nu wel heel veel in .
De auto gaat er niet er beter van rijden zo .
Denk dat je ronde tijden steeds minder worden op de openbare weg .


Wat je inlevert is heel erg persoonlijk, voor een ieder weer heel verschillend en wordt voornamelijk bepaald door wat je gewend bent.
Ik kom van Audi af, en daar is 19 inch icm een verlaagd sportonderstel eerder regel dan uitzondering: ik vind een auto die harder is afgeveerd dan ook heel fijn rijden.
Kom je echter af van Citroën (of een andere zuiver op comfort afgestemde auto) dan sterf je op 19 inch icm een verlaagd sportonderstel een langzame edoch zekere dood.

En jawel: betere veren (verlaagd dmv Eibach veren) zorgen echt wel voor een betere wegligging.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: V70n op 19 inch, past 9,5j?

 · 
Posted: 11.02.2021 - 17:03  ·  #19
Heeft niks met persoonlijk te doen ,in dit geval. citroen is overigens ook al lang niet meer de comfortabel verende auto die het vroeger wel was .
Onafgeveerde gewicht , geometrie onderstel , en gebruik openbare weg .
Maar ik begrijp dat de looks vooral belangrijk zijn .
Dat is wel persoonlijke , smaak .
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: V70n op 19 inch, past 9,5j?

 · 
Posted: 18.02.2021 - 10:31  ·  #20
Quote door olaf

Heeft niks met persoonlijk te doen ,in dit geval. citroen is overigens ook al lang niet meer de comfortabel verende auto die het vroeger wel was .
Onafgeveerde gewicht , geometrie onderstel , en gebruik openbare weg .
Maar ik begrijp dat de looks vooral belangrijk zijn .
Dat is wel persoonlijke , smaak .


Ik reed hiervoor een BMW 330d, e46. 17 inch werd al snel 18, reed een stuk beter. Bilstein B4 met eibach veren beviel me echt niet, de bij mijbekende KW schroefset wel. Lekker sportief en prima te rijden. Icm 19 inch werd dat wat te gek. Moet toegeven, over rotterdam heen, met al die riggels enzo was wel vrij stug.
Maar, het reed echt heerlijk sportief.

17 inch winter onder de T5 rijd ik omdat het afgelopen weken moest, maar komend weekend snel 18 inch zomer er weer onder. En dan heeft de T5 dus al en zgn sportchassis.

De BMW ging echt een partij scherper door de bocht dan de V70, eerder overstuur dan onderstuur. Is ook BMW eigen natuurlijk, ik zou het mooi vinden als de Volvo die kant ook op kan, icm betere looks :-)
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: V70n op 19 inch, past 9,5j?

 · 
Posted: 18.02.2021 - 15:13  ·  #21
Quote door Martinus83

.....

De BMW ging echt een partij scherper door de bocht dan de V70, eerder overstuur dan onderstuur. Is ook BMW eigen natuurlijk, ik zou het mooi vinden als de Volvo die kant ook op kan, icm betere looks :-)


Dat gaat nooit lukken bij een FWD.... 😉
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70n op 19 inch, past 9,5j?

 · 
Posted: 18.02.2021 - 16:05  ·  #22
Zeg dat niet te hard, een goede ophanging en afstelling en mijn FWD Volvo racewagen moest ik echt flink op het gas houden in de bochten anders kreeg die ook overstuur.

Daarbij doet een setje kwaliteit coil-overs in eerste instantie het comfort juist ten goede. Pas wanneer je hem erg laag en hard gaat instellen ga je er op achteruit..
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: V70n op 19 inch, past 9,5j?

 · 
Posted: 18.02.2021 - 18:27  ·  #23
Quote door V70R^2

Zeg dat niet te hard, een goede ophanging en afstelling en mijn FWD Volvo racewagen moest ik echt flink op het gas houden in de bochten anders kreeg die ook overstuur.

Daarbij doet een setje kwaliteit coil-overs in eerste instantie het comfort juist ten goede. Pas wanneer je hem erg laag en hard gaat instellen ga je er op achteruit..


Hahaha ja dat geloof ik graag. Ik denk niet dat Volvo een raceauto als productiewagen gaat uitbrengen. 😉
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: V70n op 19 inch, past 9,5j?

 · 
Posted: 09.11.2021 - 21:33  ·  #24
Even een kick geven.

Ondertussen nog steeds geen nieuwe wielen, wel rondom nieuwe remmerij, klauwtjes netjes gespoten.
Banden zijn op, huidige Nebula's krijgen last van loslatende lak.

Kortom, tijd voor iets anders. Tot die tijd winterwielen :-D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0