Quote door brinkie
Offtopic: hoe is het met de sneeuw Bart? Veel last van waar jij woont of valt het mee? Kan me voorstellen dat ze in Spanje niet standaard op winterbanden rijden en sneeuwkettingen bij de hand hebben, wat een toestanden zie ik op het nieuws zeg...
Oeh, da's wel heel erg off-topic (mods, feel free...) maar het NLse nieuws lijkt erg overtrokken. Een meter sneeuw en -35 graden, nou... dat valt wel mee hoor. -35 misschien ergens op een berg van 3000m hoog in de Picos de Europa (70km hier vandaan) maar hier in de stad (220m boven zeeniveau, 20km van zee hemelsbreed) komt het net onder vriespunt...'s nachts. No big deal qua kou, al wordt er niet overal gestrooid en dan wordt het gauw heel lastig aangezien hier geen rechte of horizontale wegen zijn. Rij een half uur de bergen in en je zit inderdaad op -10 ('s nachts) en een meter sneeuw op 1000m hoogte.
Een groot deel van centraal Spanje is hoogvlakte en rond Albacete/Teruel etc kan de temperatuur gigantisch dalen... maar dat is hier wel 7u rijden vandaan.
Er zijn inderdaad heel wat mensen ingesneeuwd op snelwegen rond Madrid, maar het gros van hen is in mijn optiek ofwel onterecht ofwel onvoorbereid op weg gegaan... Waarschuwingen waren er zat en als je dan op zomerbanden en zonder kettingen stil komt te staan, is het je eigen schuld en niet die van de weerman, de overheid of je verzekering die je niet komt redden. Allerhande reacties komen voorbij... maar ja, ook al ben je goed voorbereid op weg gegaan, als de boel stil staat kan je niet meer voor- of achteruit en dan is de lol er gauw vanaf.
Quick edit: nog even een toevoeging, dit moet nog even van m'n hart op dit autoforum: hier in het noorden van Spanje zijn er velen die alleen winterbanden laten monteren op de vooras. Toch in ieder geval tot een paar jaar terug voordat de 4-seizoenenbanden beter werden (ik heb de indruk dat die de laatste jaren sterk in all-round gedrag zijn verbeterd).
Zo van, als de bandenwissel eraan komt vlak voor de winter, doe dan maar meteen winterbanden. Om daar dan in juni nog op te rijden... ik moet er wel bij zeggen dat ik van niemand heb gehoord dat ze door overstuur de bocht zijn uitgezeild, maar in theorie kan zoiets het gedrag van de auto negatief beinvloeden als je op de grens van tractie komt (wat in winterweer voor een groot deel aan de bestuurder ligt) en uiteraard doen achterbanden een stuk minder dan voorbanden als het gaat om optrekken, remmen en sturen (bij een voorwielaandrijver uiteraard) maar toch, ik vind het een raar gebruik.