V70R Geartronic tunen of niet?

 
 
 
 
 
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 12.04.2020 - 13:16  ·  #16
Waar je een beetje voor waken moet, is een tuner die een standaard pretpakket in leest en klaar is. Die zijn niet specifiek op jouw wensen gemaakt en dat zou uiteindelijk wel eens uit kunnen lopen op een hele dure tune.

Obbe, Rica en Fasttech zijn goede bedrijven die echt weten wat ze met jouw wensen aan kunnen. Met jouw specifieke wensen zou ik sowieso niet naar een universeel “OBD Tunings “ bedrijf gaan maar echt die 2 uurtjes sturen pakken.
En een stukkie sturen in een V is toch geen straf?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 12.04.2020 - 14:18  ·  #17
Quote

En een stukkie sturen in een V is toch geen straf?


Wie dat wel vindt heeft iets wat niet klopt.....
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 12.04.2020 - 19:55  ·  #18
Quote door Steve

Quote

En een stukkie sturen in een V is toch geen straf?


Wie dat wel vindt heeft iets wat niet klopt.....


Dat is het ook zeker niet. En alhoewel het verschil dan wel voelbaar zou zijn, zou ik het ook erg leuk vinden om het daadwerkelijke verschil op de testbank terug te zien.

Bij mijn weten heeft Rica(noord) ook geen testbank.

Chiptuning Noord heeft deze wel. Vandaar mijn vraag of mensen hier ervaring mee hebben.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 12.04.2020 - 20:05  ·  #19
Ik heb geen ervaringen met een testbank en ik ben geen zins van plan om die ervaringen op te doen.
Met geforceerde koeling je motor tot zijn max op z'n donder te geven zodat ik kan zien wat hij gepiekt heeft. Menigeen motor heeft dergelijke akkefietjes al niet overleeft.
Nee ik blijf ver weg van rollenbanken en aanverwante zaken.

Persoonlijk hecht ik veel meer waarde aan een goede tune dan een uitdraai op papier wat mogelijk zou kunnen zijn. Een goede tune behoeft geen papiertje, een goede tune bewijst zich op de weg wat er met het gaspedaal gebeurd.....
En dat merk je echt als gewoon aan het rijden bent, ook zonder rollenbank.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 12.04.2020 - 20:09  ·  #20
Als een motor te arm loopt ga je dat niet echt niet zomaar merken (of b.v. te rijk, maar dat is minder erg).
Het gaat natuurlijk niet om het pieken, het gaat er om dat je een goede mapping kan maken (een goede tune ;)), en een vermogensbank is dan het enige juiste hulpmiddel (als je voor het meest optimale gaat)
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 12.04.2020 - 20:14  ·  #21
Dat zit je al helemaal in een op maat gemaakt stukje software voor je auto. Dan praat je ook al over een heel andere prijsklasse.

Zelf heb ik ook een op maat gemaakte tune, zonder rollenbank maar waarbij je tijdens de testritten een log maakt met de laptop. Die log moet je dan analyseren en dan de software weer bijsturen. Er zijn toentertijd heel wat logjes gemaakt, en ik kan je echt verzekeren dat je uit deze logjes meer haalt dan wat een rollenbank aangeeft......
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 12.04.2020 - 22:04  ·  #22
Hadden ze dan een wideband lambdasensor in de uitlaat hangen?
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 12.04.2020 - 23:21  ·  #23
Mappen op de weg is ook het beste. Iemand die gaat sturen en de andere die de mapping doet.

Quote door BBS

Dat zit je al helemaal in een op maat gemaakt stukje software voor je auto. Dan praat je ook al over een heel andere prijsklasse.

Zelf heb ik ook een op maat gemaakte tune, zonder rollenbank maar waarbij je tijdens de testritten een log maakt met de laptop. Die log moet je dan analyseren en dan de software weer bijsturen. Er zijn toentertijd heel wat logjes gemaakt, en ik kan je echt verzekeren dat je uit deze logjes meer haalt dan wat een rollenbank aangeeft......
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 12.04.2020 - 23:21  ·  #24
Quote door [-Tom-]

Hadden ze dan een wideband lambdasensor in de uitlaat hangen?


Eenvoudige ingreep bij de classics/850, lambda-sensor de kliko in en op wideband over, heb ik ook gedaan en zo kan je eenvoudig zelf loggen + tunen en echt het maximale er uit halen.

Uiteraard is het interessant om op een bank te weten wat die nou doet, maar voor tunen kan je gelukkig gewoon op de weg blijven en in echte omstandigheden tunen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 13.04.2020 - 09:58  ·  #25
Quote door [-Tom-]

Hadden ze dan een wideband lambdasensor in de uitlaat hangen?

Die van mij draait op een wide band sensor met AFR meter in de auto... De Bosch Narrowband sensor is al lang geleden verwezen naar het groot archief.....
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 13.04.2020 - 10:32  ·  #26
Quote door BBS

Quote door [-Tom-]

Hadden ze dan een wideband lambdasensor in de uitlaat hangen?

Die van mij draait op een wide band sensor met AFR meter in de auto... De Bosch Narrowband sensor is al lang geleden verwezen naar het groot archief.....

Dat maakt het verhaal al heel anders...

Maar verder ben ik nog steeds van mening dat er niks mis is met een vermogensbank als gereedschap (dus niet alleen om piekvermogens te meten, die zijn niet eens zo heel interessant..)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 13.04.2020 - 11:01  ·  #27
Quote door [-Tom-]

Quote door BBS

Quote door [-Tom-]

Hadden ze dan een wideband lambdasensor in de uitlaat hangen?

Die van mij draait op een wide band sensor met AFR meter in de auto... De Bosch Narrowband sensor is al lang geleden verwezen naar het groot archief.....

Dat maakt het verhaal al heel anders...

Maar verder ben ik nog steeds van mening dat er niks mis is met een vermogensbank als gereedschap (dus niet alleen om piekvermogens te meten, die zijn niet eens zo heel interessant..)


Met name een Hub-dyno is daar fijn voor, echter het stukje koeling moet wel voldoende zijn.

In Hillegom zit Ludwig performance, die heeft 3m² aan frontaal geplaatste fans, daar komt een Orkaan uit, dat is meer dan afdoend en kan je prima een uur op de bank staan.
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 20.04.2020 - 19:09  ·  #28
Even korte update van mijn kant: laatste paar dagen toch weer wat gaan twijfelen, ook door het shimm verhaal.

Echter, vandaag met CFE aan het stoeien geweest en mijn 0-100 tijd gemeten.
Eerste keer in Comfort kwam die op 8.3sec, daarna 2x achter elkaar in Advanced: beide keren 8.1sec.
Dat vind ik toch wel tegenvallen. Ook al gaat het me niet om de 0-100 sprintjes, heb toch het idee dat ik over de hele breedte wat vermogen mis.

Wat is jullie mening hierover?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 20.04.2020 - 19:10  ·  #29
Heb je al een goede stage 0 gedaan?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70R Geartronic tunen of niet?

 · 
Posted: 20.04.2020 - 19:14  ·  #30
Een R staat ook te optimistisch in de boeken, heeft in praktijk meestal 10% minder vermogen.

Dat, icm een trage automaat en een zwaar AWD systeem en een begrenzing om die automaat te sparen maakt een 0-100 sprint op 8seconden redelijk normaal.

Een 100-200 sprint is veel relevanter wat dat betreft, en geeft bruikbare data om te vergelijken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0