Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 
 
 
 
 
GoWithTheFlow
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 / 2024
Subject:

Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 25.04.2024 - 21:45  ·  #1
Introductie

Dit is het vervolg van mijn voorstel topic :)

Ik kocht zo'n 5 jaar geleden een V70 2.4 uit 1999 voor een relatief laag aankoopbedrag. Inmiddels wat keuringen verder en het aankoopbedrag zit er dan ook weer 2 a 3 keer in mbt (achterstallig) onderhoud. Maar ach, uit liefde voor de auto zullen we maar zeggen. De teller staat inmiddels op 366k en brengt ons nog steeds netjes van A naar B en ook vakanties naar Frankrijk doen we er graag mee.

Inmiddels branden wel zo'n beetje alle lampjes, waarvan het voornamelijk sensor gerelateerde problemen zijn (volgens de vakgarage).

Ons gezin is sinds 2 weken een dochter rijker en we kijken graag naar een andere V70 (V60 en V50 is het toch echt net niet wat ons betreft).

Aanschaf V70 2.0t automaat uit 2011

We hebben een testrit gemaakt in een V70 2.0t automaat uit 2011 in R-design uitvoering (met zelfs schermen op de achterbank) en werden op slag (weer) verliefd. Toen we gingen kijken zag de auto er ietwat "verwaarloosd" uit. (bladeren, vogelpoep, etc.) Ook al had de auto wat visuele schade rondom (lamp en lichte schrammen). Ze hebben de auto volledig stoom gereinigd van binnen en alle visuele schade is verholpen en de auto is opnieuw gespoten.

De teller staat op 330k en er is 1 zakelijk eigenaar geweest. De wagen is verder netjes dealer onderhouden met stempels. (kenteken 94-PTJ-8)

De auto wordt afgeleverd met een jaarbeurt uitgevoerd door WeLovo (Velsen-Noord) en de APK keuring geeft aan:
  • stofhoes aandrijfas
  • banden met profiel 1,6 t/m 2,5 mm
  • Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage

Banden en schijven had ik al gezien bij de eerste testrit. Ik zou deze sowieso willen laten vervangen en de kosten dan 50/50 splitten.

Ik kan de auto voor 7900 euro overnemen van het autobedrijf met 500 euro inruil voor de V70 1999 (omdat alle lampjes branden wilde hij er niet meer voor geven, wat ik kan begrijpen)

Nu de hamvraag: zijn we verblind door liefde en is dit een potentieel slechte inruil? Qua kilometers durf ik het in ieder geval wel aan denk ik. Is dit terecht, ivm de Ford motor?

Benieuwd naar jullie reacties!

Grt. Teun
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 25.04.2024 - 22:05  ·  #2
De automaat is het probleem, zoek hier maar op powershift. Als je automaat wil zoek naar een Volvo motor, dus 2.5t, 3.2, t6 of de VEA 2.0t
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 08:04  ·  #3
Een oud collega heeft een ford smax, met dezelfde 2.0T powershift automaat.
Onlangs laten reviseren, kosten hem bijna 4k.. auto had nog geen 2 ton gelopen.
Oppassen dus.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 11:01  ·  #4
Is die bak niet al een keer gereviseerd dan? Anders zou het wel de eerste zijn met een power Nondeju automaat met zo'n hoge kilometerstand.
GoWithTheFlow
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 / 2024
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 11:33  ·  #5
Bedankt voor de reacties! Ik heb contact gezocht via marktplaats met de oud-eigenaar en die geeft aan dat de bak niet is gereviseerd, maar wel twee keer is gerepareerd vanwege lekkages.

Quote:

Het is inderdaad een super auto. De versnellingsbak is twee keer gerepareerd vanwege lekkages. Volgens mij zijn toen koppakkingen vervangen. De versnellingsbak heeft geen revisie gehad. Wel is de auto altijd voor onderhoud geweest bij een officiële Volvo garage en zijn alle onderhoud beurten conform het boekje uitgevoerd.


Valt een revisie wellicht standaard onder dealer onderhoud na een X-aantal km's?

Ik ga vanmiddag weer een proefrit maken en laat de auto even nalopen door de Volvo specialist hier om de hoek.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 104
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 11:44  ·  #6
Revisie valt nooit onder standaard onderhoud.

Als die niet gereviseerd is, zal die vroeg of laat aan de beurt zijn.
Als je geluk hebt gaat de automaat nog een flink aantal kilometers probleemloos mee, als je pech hebt ben je aan de beurt.
In die zin is het een gok en als je de pech financieel kan dragen en je de auto de moeite waard vindt, is het het overwegen waard.

Anderzijds als je de pijn kan dragen, is doorsparen voor een 5-cilinder misschien ook de moeite waard:
https://www.hennesautomobielen…0-38074250
https://www.hennesautomobielen…r-37918645
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 724
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 12:05  ·  #7
Als je een beetje door het mp aanbod scrolt, staan er diverse 2.0t's in met km standen richting de 3 ton met powershift bak. Zouden die dan al een keer gereviseerd zijn? Of gaat het toch langer goed dan gedacht bij het juiste onderhoud?
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 12:10  ·  #8
Ik vind het een dure gok. Heb je overwogen om naar het voorgaande model te kijken, de P2? Die rijd ik nu een paar jaar met veel plezier. Erg degelijke auto's over het algemeen. En als je dan de facelift versies hebt en 1 van de laatste jaargangen (2007) zit je vaak ook leuk in de opties. En over het algemeen iets goedkoper dan het P3 model waar jij nu in proef gaat rijden.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 12:22  ·  #9
Quote door ries123

Ik vind het een dure gok. Heb je overwogen om naar het voorgaande model te kijken, de P2? Die rijd ik nu een paar jaar met veel plezier. Erg degelijke auto's over het algemeen. En als je dan de facelift versies hebt en 1 van de laatste jaargangen (2007) zit je vaak ook leuk in de opties. En over het algemeen iets goedkoper dan het P3 model waar jij nu in proef gaat rijden.


goeie tip. Als je er een van 2005-2007 zoekt, dan heb je de laatste jaren van de P2 te pakken; de meeste fouten zijn er al uit, ze zitten goed in de opties, zijn toch wat goedkoper dan een vergelijkbare P3 (en volgens sommigen zitten de P2's net iets degelijker in elkaar dan de P3's).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 13:40  ·  #10
Ik heb zowel een P2 als een P3 V70 gehad (nu nog de P3). Zijn andere auto's maar beide de moeite waard. P3 wegligging is strakker en remt beter dan de P2. P3 is ruimer op de achterbank (wat hoger en meer beenruimte tot de voorstoelen), handig met (echt) kleine kinderen ivm kinderstoel, zeker als die nog achteruitkijkt. P2 stoelen vond ik beter, en de audio iets. Motorisatie was bij mij hetzelfde. P3 is gek genoeg wel minder zuinig (al heb ik nu een automaat), zal wel door iets hogere carrosserie komen. P3 achterbak is (nog) iets groter; hetzelfde vloer oppervlak maar iets vierkanter/hoger te stapelen indien nodig. P3 moderner interieur&exterieur uiteraard.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 14:12  ·  #11
Of een P3 zoeken met 2.5T en 'normale' AW80 6-bak. Lijkt mij de meest verstandige en beste optie.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 104
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 14:18  ·  #12
De automaat heeft zelfs een eigen Wiki pagina:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_PowerShift_transmission

"The use of cheaper, lighter and simpler dry clutch packs in lower-end models of the transmission ultimately led to the demise of the PowerShift name.
[...]
The lawsuits allege that vehicles equipped with the PowerShift gearbox "continue to experience the transmission defect, including, but not limited to, bucking, kicking, jerking, harsh engagement, and delayed acceleration and lurching." U.S. courts tentatively approved a settlement of the U.S. lawsuit on April 25, 2017.
"

Is uiteindelijk één van de redenen geweest om te stoppen met het zoeken naar een Mondeo (Ford fora leden drukten mij op het hart om het niet te doen) en de reden dat ik in een V70 ben beland.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 17:37  ·  #13
Quote door koennie

Is die bak niet al een keer gereviseerd dan? Anders zou het wel de eerste zijn met een power Nondeju automaat met zo'n hoge kilometerstand.


Toch zijn er nog aardig wat exemplaren, welke wel heel lang heel blijven.
Ook 3 ton plus, dus zeg het maar.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 26.04.2024 - 22:12  ·  #14
Kan mij voorstellen als zo'n ding gewoon netjes behandeld is en veel snelweg kilometers heeft gemaakt en niet als trekezel is gebruikt dat ze dan veel langer mee gaan.
Wellicht op zoek gaan naar een exemplaat zonder trekhaak?
Mijn oude S80 had ook geen trekhaak, die automaat (de "ouderwetse" AW55) schakelde nog heel goed bij 300.000 km (zonder flush voor zover ik weet)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van V70 2.4 (1999) naar V70 2.0t (2011)

 · 
Posted: 29.04.2024 - 13:27  ·  #15
Waar DSG bakken zoals Powershi(f)ts met nadruk niet tegen kunnen is het trekken van caravans. Als ik op een camping iemand tegenkom met een 2.0T en een automaat, gegarandeerd dat ik ellende-verhalen te horen krijg. Dus precies zoals Tom zegt, als er geen trekhaak op zit, dan zit er nog wel wat leven in. Want je krijgt er wel een stuk nieuwere auto voor, met een motor die best goed is. Ik zou wel investeren in een nulbeurt bij een Volvospecialist.

Maar ik vind 7900 euro voor een auto met die kilometerstand die overduidelijk aan onderhoud toe is (banden en remmen) best veel, de APK historie laat bijna ieder jaar wel een probleem met de banden zien, dat is geen goed teken. Echter, ik zie dat de auto op 26 april al is overgeschreven (je bent de derde eigenaar, twee keer een bedrijf daarvoor) en dus heb je je keuze al gemaakt, of heeft iemand anders die keuze al gemaakt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0