verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 30.08.2017 - 16:09  ·  #16
Je kunt het gewoon proberen, in het ergste geval doet het niks. Er is ook valvoline maxlife olie die net zoiets zou moeten doen.
En aan de andere kant, als er verder niets raars is met het blok dan is af en toe een plons erbij de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Ik weet dat bij de mijne er ruim een liter bij moet tussen de beurt, dus ik koop iets meer in en dan ben ik voorbereid.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 30.08.2017 - 17:01  ·  #17
10w40 is ook prima in dit blok en scheelt.
Vaak zijn de klepseals de oorzaak.
Te herkennen aan blauwe pluim bij gasgeven na 15 min stationair bij warm blok.

Meerdere al gerepareerd
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 30.08.2017 - 17:22  ·  #18
1L op 4000km is vrij veel.
Maar inderdaad wat er al gezegd is zou ik wel even voor een diagnose gaan bij een bedrijf of onze sponsoren.

En inderdaad wat Chris zei over de klepseals klinkt ook niet gek.
Maar eerst maar is diagnose en kijken wat ze allemaal tegen komen.

Maar hoe word de auto belast?
Hoe word hij warm gereden?
Hoe hard word er mee gereden en/of toerentallen?
Rookt hij bij het accelereren?
Rookt hij na stationair draaien?
Rookt hij als je op de snelweg je gas los laat en daarna weer vol belast?
Is er een lekkage? Hoeft niet perse bij het carter te zijn.

En olie verbruiken is absoluut niet slecht. Maar het ligt wel aan de hoeveelheid.

Groetjes Martijn
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 30.08.2017 - 18:25  ·  #19
Er wordt rustig met de V70 gereden.
Geen enkel spoor van blauwe rook te zien.
Ook geen enkel spoor van lekkage te zien (althans niet op de plaatsen waar de auto geparkeerd wordt). Ook niet na meerdere dagen.

(dat was ooit bij mijn 1e BMW wel anders, als ik daar het gas losliet legde ik een compleet rookgordijn .... :-)

Ik twijfel tussen 10W40 gebruiken (ipv 5W40) en het gebruik van Ardeca-olie met esters.
Als ik op de site van Ardeca kijk en zou luisteren naar het advies dat daar gegeven wordt, vraag ik mij af of ik wel op die informatie af kan gaan.
Voor mijn V70 2.4 non-turbo MY2001, wordt 0W30, 0W40 of 5W30 aangeraden.
5W40 en 10W40 komt niet eens in het advies naar voren....

Als ik in het instructieboekje van de Volvo kijk staat daar dat de olie moet voldoen aan ACEA A3. Bij de specs van de Ardeca PS staat ACEA A3 niet genoemd. Wel ACEA C3-12. Nu meen ik mij te herinneren dat de A en de C niet zomaar uitwisselbaar zijn.

Van de site Tribolex (http://www.tribolex.nl/acea.html): "Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt."

Dat zou dus inhouden dat de Ardeca PS met ester dus niet toegepast zou mogen worden in deze V70 ?!
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 30.08.2017 - 18:46  ·  #20
Quote door brulkjaer

Er wordt rustig met de V70 gereden.
Geen enkel spoor van blauwe rook te zien.
Ook geen enkel spoor van lekkage te zien (althans niet op de plaatsen waar de auto geparkeerd wordt). Ook niet na meerdere dagen.

(dat was ooit bij mijn 1e BMW wel anders, als ik daar het gas losliet legde ik een compleet rookgordijn .... :-)

Ik twijfel tussen 10W40 gebruiken (ipv 5W40) en het gebruik van Ardeca-olie met esters.
Als ik op de site van Ardeca kijk en zou luisteren naar het advies dat daar gegeven wordt, vraag ik mij af of ik wel op die informatie af kan gaan.
Voor mijn V70 2.4 non-turbo MY2001, wordt 0W30, 0W40 of 5W30 aangeraden.
5W40 en 10W40 komt niet eens in het advies naar voren....

Als ik in het instructieboekje van de Volvo kijk staat daar dat de olie moet voldoen aan ACEA A3. Bij de specs van de Ardeca PS staat ACEA A3 niet genoemd. Wel ACEA C3-12. Nu meen ik mij te herinneren dat de A en de C niet zomaar uitwisselbaar zijn.

Van de site Tribolex (http://www.tribolex.nl/acea.html): "Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt."

Dat zou dus inhouden dat de Ardeca PS met ester dus niet toegepast zou mogen worden in deze V70 ?!

Ik heb ook ardeca pure sports gebruikt (5W40) en volgens mij stond er op de verpakking dat deze olie ook voldoet aan A3 specs.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 30.08.2017 - 19:15  ·  #21
@Florian,

Ik heb eens ingezoomd op de afbeelding: daar staat het inderdaad. Vreemd genoeg staat het niet bij de specs op de site..
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 31.08.2017 - 08:22  ·  #22
je hebt ardeca PS 5W30 en ardeca PS 5W40.
de 5W30 is API SN en ACEA C3
de 5W40 is API SN/CF en ACEA A3/B4/C3
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 31.08.2017 - 09:20  ·  #23
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 31.08.2017 - 12:47  ·  #24
Ik zit het zo mee te lezen en snap er geen ene bal meer van.

Ardeca geeft voor mijn V70 2.4 non turbo uit 2005 aan dat ik SYNTH-V 0W30 moet gebruiken.
Dat zou dan zijn
ACEA: A5/B5-12
API: SL/CF
VOLVO: VCC 95200377

Maar ik rijdt regelmatig met caravan en zou iets dikkere olie willen omdat het in het vooronder nogal warm wordt in de bergen.
waar kom je dan op uit?

Hoeft dan geen Ardeca te zijn.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 31.08.2017 - 19:03  ·  #25
Ik ben er uit. Ik ga een aantal opties proberen:
Ik was van plan na de info op dit draadje, eerst met de Ardeca te beginnen, maar gezien de lompe reactie van de (nederlandse) Ardeca-leverancier op een vraag van mij, sla ik die nu maar even over.

Volgorde:
1 Ik ga nu eerst de 5 liter van Meguin 5W40 die ik nog heb staan opmaken. Daar kieper ik een blikje Bardahl B2 Oil treatment in. Kijken wat dat doet.
2 Bij de volgende oliewissel: 10W40 er in (zonder additief)
3 evt. daarna misschien nog de Ardeca + hun additief (als de vorige 2 'testen' onvoldoende opleveren)
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: verbruik olie tegengaan met Bardahl B2 Oil Treatment?

 · 
Posted: 01.09.2017 - 00:46  ·  #26
Quote door scania164

1 liter op 4000 schrik ik niet van . Grote kans dat met 10w40 heel veel beter is. Sowieso is 10w40 niet verkeerd in deze motor! ! Zou dit eerst doen.Dit blok heeft geen exotische olie nodig. .
Vaak meegemaakt dat met 10w40 opgelost is. Gewoon castrol gtx pakken of ardeca Je bent altijd welkom voor diagnose 😀


Dat verbruik heb ik ook ongeveer die 1 op 4000 .Vorige wissel ging er 0W30 in maar toen had ik meer verbruik.
Laatste wissel ging er 5W40 in en vul altijd bij met 5W40 tussen de wissel in.Die 0W30 van de vorige keer heb ik gewoon gemengd met 5W40 om bij te vullen trouwens tussen de oliewissel door.
Misschien ook is een idee om 10W40 te gaan gebruiken?

gr,

Bas
 
Selected quotes for multi-quoting:   0