Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 
 
 
 
 
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 346
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 29.12.2022 - 10:45  ·  #16
Ik zou je injectoren ultrasoon laten reinigen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 29.12.2022 - 12:28  ·  #17
even een nieuw brandstof filter, injecotoren reinigen, ik zou de tank flink voller gooien en een flinke hoeveelheid geconcentreerd additief voor klassiekers/auto's die in stalling gaan misschien? Die hebben ook last van vocht in de tank, het additief houd behalve de brandstof stabiel, het ook tegen dat er teveel vocht onder in de tank kan blijven/ komen te liggen.

Ik weet niet de exacte werking, maar klink als iets wat baad kan hebben bij jouw probleem.
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 92
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 29.12.2022 - 20:06  ·  #18
Injectoren en rail vandaag helemaal schoongemaakt. Met een doorzichtig slangetje op de aanvoerkant van de injector en het slangetje weer in de pijp van een oude stofzuiger met Ducktape erom de injector "leeg gezogen". Injector tijdens het leeg zuigen aangesloten op een oude accu en deze bediend / laten pulseren.

En ja hoor, dat kleffe spul kwam eruit. Paar keer doorgeblazen met carburateur/EGR cleaner en telkens weer leeg gezogen met stofzuiger. Gelukkig stofzuiger niet in de fik door opgezogen carburateur/EGRcleaner 😬

Daarna slangetje aangesloten op een "handpomp" (oude bidon) gevuld met benzine en de injector laten pulseren. Doet het prima, mooi vernevelde stralen komen eruit. Al met al best een tijdrovend klusje...

Wil voor alle zekerheid alle O ringen vervangen hebben nu toch alles open ligt. Een nieuwe O ringen set via dealer besteld. Er zit bij de set ook een "compressie ring" welke op het uiteinde van de injector moet. Omdat het een "DI systeem injector" is zou deze kunnen gaan lekken bij hergebruik en cylinder compressie verlies kunnen gaan geven. Die ring moet helaas wel met speciaal gereedschap erop geplaatst worden. Even overlegd met dealer en deze bood aan dat zij deze ring erop 'persen' als ik zo'n setje bij hun bestel. Setje O ringen+metalen klemveren+compressie ringen voor alle 4 injectoren kost €45,- incl. btw. Vond het een prima deal, heel keurig geholpen!

De dealer zoekt ook even uit of dat er een additioneel "zeer fijn" brandstof filter (schijnt te bestaan voor niet West Europa versies) in mijn auto erbij geplaatst kan worden. Zo'n additioneel filter had in een dergelijke situatie kunnen voorkomen dat het spul tot aan de injectoren komt. Dan was namelijk alleen de filter volgelopen en had alleen deze vervangen hoeven te worden onder de motorkap

@ V70R^2:
Goeie tip, zal morgen de tank nog eens goed vullen en na de DI pomp nogmaals alles leeg laten lopen en ook even nakijken of er een zinvolle toevoeging verkrijgbaar is.
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 92
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 03.01.2023 - 21:49  ·  #19
Brandstoftank in totaal 3x met benzine (2x10 liter en 1x15 liter) 'schoongespoeld'.
Steeds contact aanzetten, pomp draait een paar seconden en opvangen. Auto op slot, even wachten totdat alles 'stil staat', uitgezoemd is en weer herhalen....helse karwei, waar je best wat monniken geduld voor moet hebben.

Andere optie was de tank eronderuit bouwen, brandstofpomp demonteren en tank leegzuigen. Bij deze versie (2016) is het namelijk niet meer mogelijk om van onder de achterbank de tank/ brandstofpomp te bereiken. De tank demonteren zag ik echt niet zitten, uitlaat etc. moeten dan los.

De laatste keer (15 liter vulling) kwam de benzine heel helder eruit. Voor alle zekerheid de benzine door een fijne koffiefilter in trechter gehaald en terug de tank in.

Gespoelde Injectoren terug gebouwd en alles draaide weer naar behoren. 🏁

Lessons learned:

- Nooit meer zomaar een jerrycan uit de garage pakken en gaan gebruiken...ook niet "If it smells like a duck..than..." 😉
- Een grote sticker op de jerrycan geplakt, zodat je gelijk kan noteren wat erin zit + datum.

Allen heel erg bedankt voor de reacties, steun en het meedenken. 🙏
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 04.01.2023 - 10:05  ·  #20
Knap dat je dit zelf hebt opgelost!
Ik ben niet 'door schade en schande' maar wel door twijfel een stuk nauwkeuriger geworden met op flessen noteren wat erin zit... want als je in eigen collectie flacons met schone olie, gebruikte olie, olieflacons met gebruikte koelvloeistof etc. hebt staan dan wordt het al gauw een bende. En die wil je ook niet door elkaar halen. Noteren dus met een mooie Edding watervaste stift die niet per ongeluk uitgeveegd kan worden (indien de fles niet hoeft te worden hergebruikt).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 04.01.2023 - 10:30  ·  #21
Mooi dat het opgelost is.
Toch raar dat iets wat door de brandstof filter heen komt de injectoren kan verstoppen, dan zou ik zeggen filter is niet goed genoeg.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 04.01.2023 - 12:27  ·  #22
Compliment voor de oplossing!
De aanhouder wint.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 04.01.2023 - 12:44  ·  #23
Quote door bartk

Toch raar dat iets wat door de brandstof filter heen komt de injectoren kan verstoppen, dan zou ik zeggen filter is niet goed genoeg.


Ik denk dat een filter (met micrometer openingen) een vloeistof gewoon doorlaat, het filter is gemaakt om deeltjes tegen te houden, om vloeistoffen te scheiden zal een of ander membraan nodig zijn, of gebruik maken van aftappen middels verschillend gewicht zoals in veel brandstoffilterhuizen (m.n. diesel) voorkomt (met een schroef onderin voor het aftappen van water).
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 04.01.2023 - 13:05  ·  #24
Mooi werk! Idd geduld klusje zo, maar is je gelukt.
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 92
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 04.01.2023 - 14:40  ·  #25
Voor de nieuwe de nieuwe benzine versies, vanaf circa 2015 geldt:

- De tank /brandstof pomp in de tank is niet meer bereikbaar vanaf onder de achterbank
- geen aparte brandstoffilter meer die je om de zoveel km moet vervangen, dan alleen een permanente 'micro-zeef' die direct op de brandstofpomp in de tank zit. Je kan ook niet zomaar een brandstof filter ertussen zetten want het zijn harde kunststof leidingen met een click sluiting.


Via internet zoektocht erachter gekomen dat de injectoren een 'filter/zeef' hebben die te vervangen is. Blijkbaar is de 'filter/zeef' in de injector aanzienlijk fijner. Bewust handmatig geprobeerd en letterlijk bij de eerste druppel houdt de injector ermee op, loopt de 'filter/zeef' van de injector vol.

Volvo dealer in NL verkoopt de injector filter niet. Wordt niet geleverd met de O-ringen revisie set, het komt ook niet voor als bestelartikel in het dealer assortiment. Heb een vraagje uit staan bij 2 buitenlandse sites die dit wel los verkopen, o.a. bij ipdusa en AE, op die sites wordt het namelijk wel aangeboden onder het injector artikelnummer.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 04.01.2023 - 15:16  ·  #26
Quote
> De tank /brandstof pomp in de tank is niet meer bereikbaar vanaf onder de achterbank

is bij mijn D5 van 2012 ook al. wie dat verzonnen heeft moeten ze afschieten ontslaan bij Volvo.


Quote
- geen aparte brandstoffilter meer die je om de zoveel km moet vervangen, dan alleen een permanente 'micro-zeef' die direct op de brandstofpomp in de tank zit. Je kan ook niet zomaar een brandstof filter ertussen zetten want het zijn harde kunststof leidingen met een click sluiting.


Ook dit snap ik niet, dus gewoon kosten besparing, en de klant met problemen opzadelen als er iets fout gaat.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 04.01.2023 - 17:38  ·  #27
Pluspuntje voor de pre-facelift dus. Mijn MY09 (diesel) heeft gewoon een vervangbaar filter achter onder de auto, naast de tank. Vorig jaar nog een nieuw inzetfilter ingezet, kan weer 4-5 jaar mee met mijn huidige kilometrage...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Verkeerde "brandstof" - Tips ?

 · 
Posted: 04.01.2023 - 17:59  ·  #28
Alle diesels hebben een brandstof filter.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0