Verlichting flikkert

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verlichting flikkert

 · 
Posted: 13.11.2019 - 11:16  ·  #31
Dacht ik wel ja, maar zelf geen ervaring mee. Kijk maar even op de onderdelensites, bijv. Autodoc, of je er eentje los kan vinden, of bijv. bij Skandix.

Ook zou me het met 4ton+ niet verbazen als mogelijk de koolborstels of sleepringen versleten zijn, dus dan zit het niet in de spanningsregelaar maar in de componenten die daaraan vooraf gaan.

Laatst was hier iemand die een website had gepost voor de onderdelen om de dynamo te reviseren (sleepringen, koolborstels, lagers, spanningsregelaar). MIsschien kan je dat vinden via de zoekfunctie met zoektermen als 'dynamo revisie'.
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Verlichting flikkert

 · 
Posted: 06.12.2019 - 11:07  ·  #32
Tijd voor een update. De accu die in de V70 lag had 't begeven met de vorst van afgelopen week, starten zat d'r niet meer in. Toen toch maar even de vrij lichte (55Ah) maar frisse accu uit de 360 gelepeld en in de V70 gemikt. Resultaat: alles werkt zoals het hoort en geen flikkerende verlichting meer!

Ik had al eerder met dezelfde accu getest maar dan zonder de accu fysiek over te plaatsen, ik had simpelweg een setje startkabels aangesloten van draad naar accupool zonder resultaat. Ik heb mijn les wel geleerd, een goeie accu is in deze elektronisch' zware auto's best kritisch.
Gelijk een nieuwe accu besteld, de 60Ah die er voorheen in zat wordt nu vervangen voor een 74Ah exemplaar.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Verlichting flikkert

 · 
Posted: 06.12.2019 - 12:50  ·  #33
Mooi om de oplossing te lezen!

Vraag mij wel even af waar de monteur de accu mee getest heeft want met een goede accurtester was dit al snel naar voren gekomen. Ik twijfelde ook al aan je accu ivm de spanning maar een goede tester zegt veel meer.
Tjisse
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 38
Berichten: 42
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verlichting flikkert

 · 
Posted: 26.02.2020 - 08:33  ·  #34
kijk hier kan ik iets mee, vorig jaar is er een spiksplinter nieuwe dynamo op gekomen, en heb exact hetzelfde.
kan zelfs nabootsen met mijn ramen, zodra ik de knop indruk zie je de verlichting even dimmen zoals vroeger als de koelkast aansloeg.

dus maar even een nieuwe accu halen :D .

Thanks
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Verlichting flikkert

 · 
Posted: 26.02.2020 - 12:07  ·  #35
Ik had het ook. Al sinds de aanschaf 4 jaar geleden.
Nadat de accu plat was na een koude nacht een nieuwe erin gehangen en geen geflikker meer op het dashboard.
Blijkbaar kan een gare accu dus nog erg lang mee.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0