Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 
 
 
 
 
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 29.03.2022 - 21:14  ·  #31
Quote door Blade

Bart slaat de spijker op zijn kop. Die deeltjes teller is er gekomen simpelweg om te controleren of het roetfilter wel aanwezig is.

De deeltjes teller komt er Bart, maar niet in mijn pandje. De buurman schaft er 1 aan. Met zijn drieën doen we totaal zo’n 1000 tot 1200 apk’s per jaar.


Houdt er wel rekening mee door de diesel hetze je steeds minder diesels bij de APK krijgt. De leasewagens gaan naar het buitenland en worden vervangen door benzine of wat anders. De particulier zal er zoetjes aan ook afstand van gaan nemen. Ben benieuwd of het apparaat door de gemiddelde garage eigenlijk nog wel terugverdiend gaat worden.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 30.03.2022 - 13:40  ·  #32
Quote door Tonneke

Quote door Wakkerewilly

De roetmeting is zeker niet zinloos alleen heeft een roetmeting niet veel zin in bij onbelaste motor.
Vanwege de kosten, om te kunnen testen onder belasting heb je een rollenbank nodig, werd daar van afgezien bij de invoering van de APK.


Klopt wat je zegt. Ik heb bij DAF trucks gewerkt. Een bevriende collega die testen doet met de vrachtwagen motoren, die vertelde eens een keer iets heel opmerkelijks/interessants. Die collega vertelde dat een zogenaamd "schone" euro 6 motor die niet op bedrijfstemperatuur is, net zo vervuilend is als een euro 3 motor. En het duurt kennelijk wel even voordat de motor op bedrijfstemperatuur is. En daar waar de problemen met de roetdeeltjes het grootst zijn, is in de de centrums van de dorpen en steden. En laten dat nou net de plekken zijn waar veel distributie transportbewegingen worden gedaan, met motoren die niet goed op bedrijfstemperatuur zijn, en dus veel meer roet deeltjes uitstoten dan de voor motor afgegeven euro normering. De euro (6) norm bij vrachtwagens wordt behaald bij een gemiddeld verbruik, door het rijden van lange aaneengesloten afstanden.


Alle verbrandingsmotoren hebben koud meer uitstoot 🙄
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 30.03.2022 - 16:40  ·  #33
Maar als ik dit lees;
https://www.autovisie.nl/nieuw…oetfilter/

En de aanname doe dat dat klopt, hoe zinvol is een roetfilter dan?

(Puur uit nieuwsgierigheid, (nog) niet om een punt te willen maken. Mijn roetfilter doet het nog gewoon en ik heb zelfs bij het tunen heel braaf mijn EGR intact gelaten)
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 30.03.2022 - 17:22  ·  #34
De zgn milieu maatregelen op auto's zijn contraproductief. Zowel voor de auto als het milieu. Maar men loopt als lemmingen gewoon het ravijn in. Vraag is wie er nu echt eens iets aan gaat doen als een onafhankelijke partij. Dus niet de autofabrikant, maar ook niet de milieu beschermers. TNO misschien?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 30.03.2022 - 20:43  ·  #35
Heb je het helemaal gelezen ?

Quote
Hoewel de uitkomst van het onderzoek best schokkend is, is verliest het al snel aan kracht als je iets verder leest. Het onderzoek werd namelijk gedaan met maar twee auto’s die aan de Euro 6d-norm voldoen: de Nissan Qashqai 1.5 dCi en de Opel Astra 1.6 diesel. Op basis van twee kleine diesels kan er moeilijk een harde conclusie getrokken worden. Maar de uitkomst kan wel wijzen op een mogelijk onontdekt probleem bij moderne dieselauto’s.


In Nederland ( veel stads kilometers ) regenereer mijn diesel iedere 2 tot 3 tank beurten .
In IJsland heb ik meer dan 4000 km ( veel lange ritten max 90km/h ) gereden, en daar heb ik geen 1 regeneratie gehad.
Ik hield dit continu in de gaten, omdat ik niet door een rivier wilde rijden als hij aan het regenereren was.

Daar naast is mijn uitlaat van binnen veel schoner dan een Benzine auto zonder roetfilter. Moet je maar een je vinger door de uitlaat mond halen bij een diesel met roet filter en die van en laten we zeggen 2015 benzine auto.
Bij de diesel met roetfilter wordt je vinger veel minder zwart en vies dan bij die benzine, is toch een goed indicator dat de benzine auto veel roet uit stoot, en daar komen ze wel achter als ze diesel verbieden in de binnen steden en de fijnstof niet daalt.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 30.03.2022 - 23:50  ·  #36
Ik heb heb helemaal gelezen, en hoewel ze maar 2 wagens getest hebben, leert ervaring wel dat men graag met diesels sjoemelt dus wat dat betreft….

En allicht ligt de frequentie bij de anderen fors lager, maar hoe schoon heb je die 4000km gereden als je daarna even 1000x zoveel uit stoot terwijl dat filter zichzelf leegkotst?

(En nogmaals dat is puur nieuwsgierigheid niet gehinderd door enige kennis)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 31.03.2022 - 06:12  ·  #37
Quote door headlight

Maar als ik dit lees;
https://www.autovisie.nl/nieuw…oetfilter/

En de aanname doe dat dat klopt, hoe zinvol is een roetfilter dan?

(Puur uit nieuwsgierigheid, (nog) niet om een punt te willen maken. Mijn roetfilter doet het nog gewoon en ik heb zelfs bij het tunen heel braaf mijn EGR intact gelaten)


Onderzoek doen is goed, maar highlighten van piek resultaten en niets vertellen over het totale plaatje op basis van een onderzoek van TWEE auto’s is gewoon lachwekkend en scorebord journalistiek.

Dit is exact hetzelfde als de emissie van een EV bashen omdat de productie van accu’s milieuvervuilend is, maar vervolgens niets vermelden over de lifetime emissie van een EV.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 31.03.2022 - 08:21  ·  #38
Precies. Maarja, daarmee genereer je natuurlijk te weinig likes op feesboek
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 31.03.2022 - 11:13  ·  #39
Het is natuurlijk ook een gevoelig punt vanwege alle belangen die alle betrokkenen hebben (en bijbehorende agenda's)
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 31.03.2022 - 12:19  ·  #40
De laatste generatie dieselmotoren is aantoonbaar minder vervuilende dan de auto's met de nieuwste benzine motoren.
Helaas komen diesels niet meer van hun slechte imago af.
Met dank aan de Duitse automobiel industrie.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 31.03.2022 - 15:05  ·  #41
Quote door Wakkerewilly

De laatste generatie dieselmotoren is aantoonbaar minder vervuilende dan de auto's met de nieuwste benzine motoren.
Helaas komen diesels niet meer van hun slechte imago af.
Met dank aan de Duitse automobiel industrie.


Dat kan wel kloppen maar ik rij regelmatig achter een diesel die wel afgrijselijk kan stinken.
Dan weet ik niet hoe snel ik daar voorbij moet zien te komen.

Wat een stinkbakken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 31.03.2022 - 15:16  ·  #42
Quote door hermanusb

Quote door Wakkerewilly

De laatste generatie dieselmotoren is aantoonbaar minder vervuilende dan de auto's met de nieuwste benzine motoren.
Helaas komen diesels niet meer van hun slechte imago af.
Met dank aan de Duitse automobiel industrie.


Dat kan wel kloppen maar ik rij regelmatig achter een diesel die wel afgrijselijk kan stinken.
Dan weet ik niet hoe snel ik daar voorbij moet zien te komen.

Wat een stinkbakken.

Ja, ik rij ook regelmatig achter olieboten van benzineauto's....
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 31.03.2022 - 16:41  ·  #43
"Ik rij achter een stinkende diesel"

Is dat het commentaar op de stelling dat de nieuwste generatie dieselmotoren minder ver uilen dan de laatste benzine versies.?
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 31.03.2022 - 17:49  ·  #44
Quote door bartk

Heb je het helemaal gelezen ?

Quote
Hoewel de uitkomst van het onderzoek best schokkend is, is verliest het al snel aan kracht als je iets verder leest. Het onderzoek werd namelijk gedaan met maar twee auto’s die aan de Euro 6d-norm voldoen: de Nissan Qashqai 1.5 dCi en de Opel Astra 1.6 diesel. Op basis van twee kleine diesels kan er moeilijk een harde conclusie getrokken worden. Maar de uitkomst kan wel wijzen op een mogelijk onontdekt probleem bij moderne dieselauto’s.


Daar naast is mijn uitlaat van binnen veel schoner dan een Benzine auto zonder roetfilter. Moet je maar een je vinger door de uitlaat mond halen bij een diesel met roet filter en die van en laten we zeggen 2015 benzine auto.
Bij de diesel met roetfilter wordt je vinger veel minder zwart en vies dan bij die benzine, is toch een goed indicator dat de benzine auto veel roet uit stoot, en daar komen ze wel achter als ze diesel verbieden in de binnen steden en de fijnstof niet daalt.


De schone uitlaat kan ik beamen. Die van mij is gewoon schoon staal. Dat was bij mijn D3 XC60 uit 2011 ook zo. Dat kan ik van de uitlaat van de baby Benz van mijn betere helft niet zeggen. Die is zwart.

Een rokende diesel is of een oude personen wagen, of het is een vrachtwagen of een trekker. Maar een moderne diesel niet. Zoals al beschreven in vakbladen is een moderne diesel erg schoon.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Verplichte roetfiltertest apk vanaf 1 juli

 · 
Posted: 31.03.2022 - 19:11  ·  #45
Quote door Wakkerewilly

"Ik rij achter een stinkende diesel"

Is dat het commentaar op de stelling dat de nieuwste generatie dieselmotoren minder ver uilen dan de laatste benzine versies.?


Zolang er nog ladingen stinkende diesels rondrijden zal diesel altijd de slechte naam houden die hij heeft.
Daarom is het goed als er bij apk weer kritisch gekeken gaat worden naar de uitstoot van al die diesels. Die aangepaste software of roetfilters gebruiken.

Een “schone” diesel zal best kunnen, maar zolamg de meerderheid vd diesels niet schoon zijn zal diesel de slechte naam houden.

En een auto die overdreven rookt, wit of blauw of benzine lpg of diesel zou geen apk mogen krijgen zonder eerst gerepareerd te worden.

Daar valt olie lekkage ook onder.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0