Vervelende brom stationair in drive

 
 
 
 
 
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Vervelende brom stationair in drive

 · 
Posted: 02.04.2020 - 11:22  ·  #16
Probleem is er nog steeds. Vervangen:
- baksteuk
- steun bij distributie
- bovenste steun

De auto slaat nu in de ochtend ook met een klap aan, stuur zie je heen en weer gaan en er is een schok door de hele auto (lijkt wel een oude diesel). Dit is nog iets erger geworden na vervangen van de bovenste steun. Die ik volgens mij goed heb bevestigd. Automaat in D, dan de bout aangedraaid op 25Nm en dan nog 30 graden.

Wel merk ik als ik in het oude centrum (delft) op een brug over de gracht sta met de neus omhoog of omlaag het brommen weg is. Misschien toch de harmonica steunen of subframe rubbers (die zien er niet erg goed uit) zie er tegenop om die op straat te vervangen .
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vervelende brom stationair in drive

 · 
Posted: 02.04.2020 - 11:43  ·  #17
Ik denk toch dat je probleem in de eigenlijke motorsteunen zit, dus diegenen die de massa van de motor dragen: dat is de steun bij de distributie en de 2 dikke bollen, eentje voor en eentje achter de motor. De steunen die jij noemt zijn torsiesteunen (bovenkant en baksteun), die beperken de draaiing van het motorblok bij lastwissels. Die heb je al aangepakt, en die doen weinig bij stationair draaien zonder gasgeven.
De torsiesteunen moet je zo vastdraaien dat ze geen trillingen doorgeven aan de carrosserie als je motor stationair draait en horizontaal staat. De bevestiging van de baksteun heeft dacht ik ook ovale openingen om de positionering goed te doen. Heb je die vastgedraaid terwijl je auto niet horizontaal stond? Wellicht stond hij op bokjes omdat je er anders niet onder kunt...? Misschien kan je een mogelijkheid zoeken om die nog eens los en vast te draaien terwijl de auto wel horizontaal staat (bijv. auto op de stoep zetten met voor en achterwielen terwijl de neus over de stoeprand steekt), dan kan je er wellicht net onder om die moeren even los en vast te draaien.

Ik had ook zo'n brom/resonantie bij stationair in D in mijn V70nn (andere motorsteunen) en die zijn volledig weg na het vervangen van de steunen die het motorblok dragen. Een van die hydrolagers (met olie gevulde steun) was zover ingezakt dat de bracket waarmee de motor op de hydrolager bevestigd zit de carrosserie raakte, waardoor de trillingen van het dieselblok werden doorgegeven in de auto. En inderdaad (bij mij) sterker merkbaar als de auto onder een bepaalde hoek stond (richting de slechte motorsteun, waardoor nog meer trillingen werden doorgegeven; en ook sterker bij koude motor wanneer hij rauwer loopt).
Ik heb bij de V70nn ook de bovenste torsiesteun vervangen (ook weer anders dan bij de V70n, maar de werking is hetzelfde), en die heb ik later ook nog eens losgedraaid toen ik merkte dat die de stationairtrilling doorgaf aan de auto. Even los en vast terwijl de auto horizontaal stond deed een hoop goed. De eerste keer had ik die steun vastgedraaid terwijl de auto nog op bokjes stond (ivm ondersteuning van de motor bij het vervangen van de hydrolager) en dat gaf averechts resultaat.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Vervelende brom stationair in drive

 · 
Posted: 02.04.2020 - 12:28  ·  #18
Die bij distributie heb ik vervangen, zag er niet slecht uit , de bovenste steun staat ook mooi in het midden, dus blok staat recht.

Opnieuwe aandraaien zal ik nog is proberen. ik heb bij rijden helemaal geen trilling of brom, is alleen in drive stationair. In N En P is het praktisch verdwenen. Die bollen zal ik dan toch aan moeten. Ik zie wel dat ze uitgedroogd zijn, verder lijken ze nog wel oké. Bij een benzine zijn ze niet op vacuüm dus wat minder geavanceerd.

Eerst maar even weer geld verdienen.... Heel de voorwielophanging net vervangen. Alles zat muurvast, maar is gelukt!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0