Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

Wat is wijshied: Alles in één keer?

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 01.12.2021 - 16:02  ·  #16
De hele motor leek me koud. Morgen wat langere afstanden, zal de temp onderweg uitlezen met torque. In de zomer kon ik wel een temperatuur daling zien bij 80, viel toen terug naar 70 of zo en daarna richting 96 als ik me niet vergis. Bij 107 begon de fan te loeien.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 01.12.2021 - 19:46  ·  #17
Als de koelvloeistof temperatuur na 10 km nog geen 88 °C is en de motor is met een andere temperatuur meter ook niet op temperatuur, dan is je thermostaat hoogstwaarschijnlijk kapot.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Meten is weten :)

 · 
Posted: 02.12.2021 - 13:13  ·  #18
Buiten was het koud, in de auto 8 graden of zo. KVS zo rond de 20 toen ik torque aanzette. Na een kilometer rond de 40 en 2 kilometer verderop van 80 of zo richting 70, daarna weer naar de 80. Ik neem aan dat de thermostaat dus OK is.

KVS bleef de hele rit zo'n 78-80 graden (Snelheid ets < 90, had geen zin om te gaan inhalen in de natte sneeuw)

Na 20 km was het uitblaasrooster 30 graden, de rechter 25. Logisch, want die had ik op 0 gezet. Warmste plek was in de voetenruimte, de matten waren ongeveer 35 graden warm. De ECC stond op auto.
De leidingen op het schutbord waren 59 en 53 graden.

De zijruiten waren iets beslagen, toen ik een uur later wegreed was ook de achterruit beslagen. Defrost werkte wel, maar ook toen ik thuis was had ik nog steeds beslagen zijramen achter, weinig verschil gemerkt.

Straks nog een korte rit naar de studio, zal dan de boel op defrost zetten, kijken hoe het dan gaat met het beslaan.

Bedankt voor het lezen, tips zijn van harte welkom!
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 02.12.2021 - 14:06  ·  #19
koelvloeistof moet gewoon doostijgen richting de 88 graden. Zelfs bij constant 90 rijden.
Je temperatuurmeter op je dashboard zou in deze situatie nog niet in het midden mogen staan, dus wellicht is er ook iets aan de hand met temperatuurmeter.
Lastig oorzaak zoeken zo
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 02.12.2021 - 14:22  ·  #20
Duidelijk dat de thermostaat minder wordt. Deze loopt normaal op naar 90/92 graden, klapt open en dan zakt de temperatuur even een stuk in. Deze moet zich al gauw herstellen en hoort dan rond de 86 graden te blijven hangen. Gemeten bij meerdere Volvo's in de wintermaanden en toen was het nog kouder dan nu.

De S80 had dit precies zo. Kachel werd minder warm en met torque was de kvs steevast hooguit een graadje of 78. De temperatuurmeter verklapte het maar heel lichtjes, de meter stond hooguit een mm naar links vanuit de middenstand gezien. Nieuwe thermostaat+ preventief nieuwe sensor geplaatst en nooit geen last meer gehad.

Dit zal vast niet alles oplossen. Een trillend stuur door de kachelmotor is weer wat anders.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 02.12.2021 - 16:19  ·  #21
Ik vind zo raar dat de boel beslagen blijft. Dan is de airco leeg met 8gr buiten, of de verdamper bevriest als de nete.

De inlaat temperatuur (56gr) schutboord is laag (ir meter?) en dan is de gemeten temp van 80gr via torx te ambitieus. Die 2 waardes liggen logisch gezien dichter bij elkaar.

Aan de andere kant: als de warmte wisselaar potdicht zit is de in en uitgang ook veel kouder omdat er vanuit het blok geen doorstroom is.

Ook dat trillen van het stuur irt de aanjager is een apart verhaal.
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 03.12.2021 - 06:11  ·  #22
Hoe dan ook: thermostaat moet sowieso gebeuren.
Schroef die er even in en kijk dan verder.
Klusje van niets.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Klusje gevonden

 · 
Posted: 06.12.2021 - 09:16  ·  #23
Bedankt voor de tips!

Ik vond bij het zoeken naar de thermostaat onder de motorkap: https://www.youtube.com/watch?v=e3bASQM4EYs

Lijkt me inderdaad geen groot probleem voor iemand met twee handen. Twee linkerhanden en slechte DHZ ervaringen maken het wat minder aantrekkelijk maar om te beginnen maar die twee onderdelen bestellen en dan hopen dat het werkt.

Anders dan in de clip heb ik geen foutmelding (Torque P0422 wel, maar dat is iets anders volgens mij), de kvs meter staat inderdaad niet 1 mm rechts van het midden maar ongeveer 1 mm er voor.

Wordt vervolgd!
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Wat doet een thermostaat eigenlijk?

 · 
Posted: 08.12.2021 - 09:53  ·  #24
Ik snap dat bij 80 graden er een klep open gaat die de koelvloeistof van "alleen de moto" naar het hele koelsysteem stuurt. Via torque zie ik de temperatuur van 80 naar 70 gaan en dan weer richting 80. En veel hoger wordt het dan niet meer.
Na 5 minuten stationair zat ik op 83. Het naaldje van de koelwatermeter stond misschien een milimeter aan de linkerkant, ipv een milimeter aan de rechterkant. Buiten was +2.

Maar wat ik niet helemaal begrijp:. De warmte van de draaiende motor blijft toch komen, totdat die grote fan bij 106 of zo gaat blazen (zomer). De warmte gaat nauwelijks het interieur in, maar de opgewekte warmte moet ergens heen gaan. Waarheen dan? Radiateur?

Los van kouwe vingers en top van mijn neus: Hoe gaat het dan met de viscositeit van de olie in de geartronic?

Als alles goed gaat volgende week een nieuwe thermostaat. En nee, dat simpele klusje durf ik niet zelf aan want het risico op een derde motor is me te groot.

Dank voor het lezen!
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 08.12.2021 - 10:13  ·  #25
Die klep is de thermostaat. Die blijft (gedeeltelijk) in de open positie staan. Daardoor wordt het koelwater de hele tijd nog verder afgekoeld in inderdaad de radiateur door de rijwind. Normaal gesproken wisselt zo'n thermostaat een beetje tussen open en dicht, hierdoor weet het de temperatuur best precies te houden rond de 86 graden. Dat het wel afkoelt, maar weer niet zodanig dat het koelwater koud wordt.

Bij Volvo (en veel meer auto's tegenwoordig) is in het korte circuit (thermostaat dicht) ook meteen de kachelradiateur opgenomen.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 08.12.2021 - 10:22  ·  #26
Ondanks de temperatuur van 80 graden zou je wel warme lucht van je verwarming moeten krijgen
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 08.12.2021 - 16:26  ·  #27
Edit: ach, waar bemoei ik me ook eigenlijk mee.
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 124
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 09.12.2021 - 17:55  ·  #28
Even los van de thermostaat, maar voel je wel luchtstroming in het interieur? Werken de verschillende standen (voeten, hoofd, voorruit) wel?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 09.12.2021 - 19:53  ·  #29
Quote door James Dean

Edit: ach, waar bemoei ik me ook eigenlijk mee.


Je post was toch nuttig? Of mis ik iets?
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Verwarming: Ik wordt er niet minder koud van :(

 · 
Posted: 10.12.2021 - 07:53  ·  #30
Quote door koennie

Quote door James Dean

Edit: ach, waar bemoei ik me ook eigenlijk mee.


Je post was toch nuttig? Of mis ik iets?


Volgens mij de juiste aanpak, niet verder over praten gewoon vervangen die thermostaat.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0