Quote door geertpetro
Ik heb meer een vraag over (hulp)veren.
Wij hebben een S80 2001 met lpg tank van 100L achter de achterbank.
Nu hebben we een caravan niet zo'n zware een kip kk37.
Maar afgelopen weekend waren we met onze Fiat 126p op een aanhanger naar een rondrit.
We zaten er met 4 volwassenen in en toen viel het mij op dat hij wel heel erg door hing van achteren. Wel 8-10cm verschil tussen leeg en 4 personen en aanhanger.
Voor 1,5 jaar hebben we wel de schokbrekers vervangen (sacs) maar de veren niet.
Zo zit ik te denken aan hulpveren maar kan eigenlijk geen vinden.
Wat is jullie advies en zou iemand dan evt ook bij kunnen helpen.
Ik zou de dempers achter vervangen voor nivomat dempers. Even kijken of je een 2e hands setje ergens kan vinden, want ze zijn aan de prijs.
Af-fabriek worden auto's met nivomat dempers ook op wat lichtere veren gezet. Dat zou ik in jou geval niet doen.
Ik heb 10 jaar geleden de standaard dempers van mijn V70 vervangen voor nivomats en de standaard veren er onder laten zitten. Omdat ik ook een gastank (ringtank bruto 60 liter) heb en dus wat meer gewicht standaard achterin heb, vond ik het een prima plan om de standaard veren te laten zitten. Met jouw tank van 100 liter zou ik dat dan ook adviseren.
Mijn auto heeft de afneembare trekhaak van Volvo, die met zowel een korte als lange hals geleverd is. Omdat mijne eerder geen nivomat dempers had, heb ik dus de lange hals versie. Ook die heb ik nooit vervangen voor een korte hals versie. Nergens voor nodig, want mijn tandemas aanhanger hangt er mooi waterpas achter. Geldt ook voor mijn tandemas boottrailer. Volgens sommigen wordt je aanhanger achterover gedrukt met de combi nivomat dempers en lange trekhaak, maar uit ervaring weet ik dat dat niet zo is.
Bij mijn boottrailer, een 7,7m lange Pega, heb ik op een mooie vlakke weg eens de hoogte opgemeten op een doorgaande balk tussen onderkant balk en wegdek. Tussen zo ver mogelijk vooraan en zo ver mogelijk achteraan zat slechts 5mm verschil.
Belangrijk detail: de trailer was op dat moment leeg en, omdat de assen redelijk ver naar achteren staan, heeft ie 125 kg kogeldruk. Aanzienlijk dus.
[img][/img]
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).