Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

linker aandrijfas al meerdere keren kapot in een korte tijd.

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 31.08.2020 - 13:44  ·  #16
De meest aftermarket fabriekanten zijn het er wel over eens dat de lengte rond de 525mm moet zijn.
https://www.onlinecarparts.co.uk/oenumber/8252033.html

de SKF met het nummer dat jij gegeven hebt, is dat ook.
Hier de tekening van SKF
VKJC_4941

Misschien toch even na meten ?
Mike s60 T-5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 31.08.2020 - 13:54  ·  #17
Quote door bartk

De meest aftermarket fabriekanten zijn het er wel over eens dat de lengte rond de 525mm moet zijn.
https://www.onlinecarparts.co.uk/oenumber/8252033.html

de SKF met het nummer dat jij gegeven hebt, is dat ook.
Hier de tekening van SKF
VKJC_4941

Misschien toch even na meten ?


Ik heb nu 1x ridex gehad ook met de gegeven oenumber. deze had een lengte van 525.
Inmiddels ook al 2x skf eronder en lengte van 523
Discovery
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 31.08.2020 - 14:12  ·  #18
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 31.08.2020 - 17:56  ·  #19
Moet jij niet de 540mm as hebben? Ik heb een passende as liggen eventueel. Betreft een Era DA71130.
Mike s60 T-5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 31.08.2020 - 19:58  ·  #20
Quote door Discovery

Dan zou je toch gaan denken dat in de bak het probleem zit. Lager willen wel eens stuk lopen lopen. Kwam ook dit tegen: https://www.youtube.com/watch?v=ERSyVTUUAIQ


is dit aan de bak zijde van de linker aandrijfas ?
Mike s60 T-5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 31.08.2020 - 19:59  ·  #21
Quote door Klaasw

Moet jij niet de 540mm as hebben? Ik heb een passende as liggen eventueel. Betreft een Era DA71130.


540mm? Ik kan dit nergens vinden dat het 540 is namelijk
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 01.09.2020 - 14:51  ·  #22
Als ik op de verschillende onderdeel site kijk zie ik zowel de 523, 525, 527 en 540mm varianten.

De ene keer is de 540mm voor een automaat de andere keer voor een handbak.

De eerste waarmee je al 1.5 jaar mee reed, wat voor artikelnr had die? Mogelijk kun je vergelijken.
Zou daarnaast de verlaging effect hebben op de lengte van de as? En daarmee de binnenste kineet stuk drukken?

Wat gaat precies stuk in de kineet?
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 238
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 01.09.2020 - 16:59  ·  #23
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1466
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 02.09.2020 - 00:15  ·  #24
Welke homokineet gaat stuk, de binnenste (tegen de bak) of de buitenste (bij de fusee)?

Is de motor/bak nog origineel? Zo nee dan kan je op kenteken/vin zomaar het verkeerde onderdeel in beeld krijgen.
Mike s60 T-5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 02.09.2020 - 08:07  ·  #25
Quote door IanM

Als ik op de verschillende onderdeel site kijk zie ik zowel de 523, 525, 527 en 540mm varianten.

De ene keer is de 540mm voor een automaat de andere keer voor een handbak.

De eerste waarmee je al 1.5 jaar mee reed, wat voor artikelnr had die? Mogelijk kun je vergelijken.
Zou daarnaast de verlaging effect hebben op de lengte van de as? En daarmee de binnenste kineet stuk drukken?

Wat gaat precies stuk in de kineet?


Ik zou niet weten wat hiervoor voor as erin heeft gezeten. De aandrijfas is stuk gelopen omdat me hoes gescheurd was en is drooggelopen.
Wat nu elke keer het probleem is als de aandrijfas vervangen is (links), dan is het een week of 2 goed zonder enige trilling en of kling geluid. Na die 2 week hoor je een keer kling (ook meerdere klingen achter elkaar) bij het normaal gas geven en gas los laten en het schakelen tussen de D en de R (automaat). En wanneer je dit opmerkt duurt het niet lang meer en begint de auto ook flink te trillen op het gas response. Wanneer je op de snelweg rijd en cruise control aan hebt verneem je niks totdat je weer eventjes gas moet geven.
Ik krijg op een één of andere manier continu flinke speling binnen in de kineet en blijft het binnen gedeelte niet meer op zijn plek. Dit is nu al 3 keer voorgevallen. Inmiddels heb ik nu vanaf afgelopen vrijdag weer een nieuwe linker aandrijfas erin zitten inclusief nieuwe motorsteunen, en dan hebt ik het over rechts onder (bijrijders kant) en de voorste motorsteun. Nu dat ik de nieuwe as erin heb zitten heb ik gelijk vanaf moment één continu trillingen op het gas response, terwijl dit bij de vorige 2 aandrijfassen 2 week eerst goed was.

Wat nu opvalt met deze aandrijfas is, dat ik de ene keer meer met trilling zit op het gas dan de andere keer, dit was dan ook het geval bij de vorige assen. Vaak is het net of ik er pas last van krijg als ik een paar keer door een bocht ben gegaan. De ene keer is de trilling dan aanwezig op het gas response en de andere keer ook helemaal niet.
Mike s60 T-5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 02.09.2020 - 08:11  ·  #26
Quote door Vogel

Welke homokineet gaat stuk, de binnenste (tegen de bak) of de buitenste (bij de fusee)?

Is de motor/bak nog origineel? Zo nee dan kan je op kenteken/vin zomaar het verkeerde onderdeel in beeld krijgen.


De binnenste gedeelte van de kineet tegen de bak aan vanaf de buitenkant. Motor/bak zijn nog orgineel. De s60 is verder ook niet gechipt, misschien handig om te weten.

Na een paarweek blijft de binninste gedeelte niet meer op zijn plek zitten wanneer ik dan ook flinke spelling heb. Bericht hiervoor staat misschien een betere duidelijke uitleg.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 02.09.2020 - 08:15  ·  #27
Zit er dan toch echt niet een tekorte as in? Dat hij telkens tever wordt uitgetrokken bij montage en zo teveel speling heeft in de kineet zelf en zich zelf kapot trilt?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 02.09.2020 - 09:39  ·  #28
Een as wordt niet uitgerekt bij een bocht. De draaiing van het wiel wordt mogelijk gemaakt door de buitenste homokineet en de binnenste homokineet vangt het in- en uitveren op (de afstand van het wiel tov de versnellingsbak verandert dan). Aangezien de binnenste kapot gaat lijkt het me daarmee te maken te hebben (in- en uitveren, mogelijk icm de verlaging en evt een te korte as).
Tijd voor een andere garage lijkt me (wel netjes dat ze je blijven helpen, maar het klinkt wel als een fout bij de montage en mogelijk een te korte as).

Kan iemand van hier niet even in VIDA kijken welke as (onderdeelnr) je moet hebben? Er zijn hier zat leden met dat programma bij de hand.

(@Bigdog: Misschien wordt het tijd dat we een forumsponsor zoeken in het noorden, daar zijn intussen toch ook al aardig wat leden en MMTS Oldenzaal is dan ook niet echt in de buurt.)
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 02.09.2020 - 16:42  ·  #29
Quote door Bolbo

Een as wordt niet uitgerekt bij een bocht. De draaiing van het wiel wordt mogelijk gemaakt door de buitenste homokineet en de binnenste homokineet vangt het in- en uitveren op (de afstand van het wiel tov de versnellingsbak verandert dan). Aangezien de binnenste kapot gaat lijkt het me daarmee te maken te hebben (in- en uitveren, mogelijk icm de verlaging en evt een te korte as).
Tijd voor een andere garage lijkt me (wel netjes dat ze je blijven helpen, maar het klinkt wel als een fout bij de montage en mogelijk een te korte as).

Kan iemand van hier niet even in VIDA kijken welke as (onderdeelnr) je moet hebben? Er zijn hier zat leden met dat programma bij de hand.

(@Bigdog: Misschien wordt het tijd dat we een forumsponsor zoeken in het noorden, daar zijn intussen toch ook al aardig wat leden en MMTS Oldenzaal is dan ook niet echt in de buurt.)


Ik had VIDA al geraad pleegt en heb het nummer uit vida al vermeld : 8252033
en dan kom je dus uit bij de ~325mm as. Er was er 1 die zegt dat het een 340mm as moet zijn, tegen ~7 die dus rond de 325mm zitten.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Volvo S60 t-5 aandrijfas links na 1,5 week kapot (meerdere keren)

 · 
Posted: 02.09.2020 - 18:54  ·  #30
Quote door ohz274

Die tik heb ik ook en is zeer waarschijnlijk de bekende axle-ping.
En deze veroorzaakt geen trillingen of onbalans.
Is er goed gebalanceerd en uitgelijnd?

Bij die mooie kar van jou ook al Hans? Bij mijn auto zit die “ klik” er al 5 jaar in...
Ik heb paar pogingen ondernomen, nieuwe centrale as bout, locktite, MMTS heeft er naar gekeken e.d. maar het mag niet baten. Het kan simpelweg slijtage in mijn geval zijn..
Regelmatig loop ik ze even na, of ze weer los zitten, ik zal het morgen weer eens doen, de laatste keer was een half jaar geleden ofzo😳.
(Ik hoop altijd maar dat het oude spreekwoord op mijn auto van pas is: piepende en krakende wagens..)
OT: ik hoop dat het proleem opgelost wordt, ik zal dit volgen..
DJ
 
Selected quotes for multi-quoting:   0